Trondomano Startet 16.April.2022 Del på Facebook Startet 16.April.2022 Jeg kjøpte en brukt Mariner 30hk for et par år siden (tidligere historikk er ukjent) og den har aldri oppført seg ordentlig. Problemet er at den hoster og nyser ved lavt turtall og har tidligere vært vanskelig å starte etter at den er blitt kjørt varm. Vi har gjort følgende: - nytt batteri 2022 - nye plugger 2021 - justert tomgang (av mekaniker) 2020 Startproblemene ser ut til å gå bedre, MEN nysingen vedvarer. Motoren stopper pga dette på vei inn i båsen etter en tur på vannet. Nå er vi rådløse. Mekanikeren sier at vi må regne med slike ting når det gjelder gamle 2 taktere. ( skulle gjerne lagt ut video, men det tillates ikke. Kan evt sende privat) Er den noen som har gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Conquest Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Simringen i bunn av veivakselen som ikke tetter skikkelig lenger. Da drypper det bensin ned i stammen, som da antennes av eksosen. Det blir da tilbakeslag opp i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Nysing kommer vanligvis av for mager blanding. Video ser man her jevnlig, ka du meinar med tillates ikkje? Sitér dette innlegget Link to post
Trondomano Svart 16.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2022 Takk for to gode svar. Jeg får ikke lagt til video da det er feil format. Å bytte simring…er det noe man kan gjøre selv (med lite erfaring)? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Ta det enkleste først. Følg vedlikeholds rutinene. Rengjør forgasser, rengjør tank, og rengjør filter som skal sørge for ren forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Kan være lurt å sjekke REED ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Kan være lurt å sjekke REED ventilen. Hvor befinner denne seg? Jeg rengjorde forgasseren på min 30hk Mariner i dag, men så ingen tegn til reedventil ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 index skrev 19 minutter siden: Hvor befinner denne seg? Jeg rengjorde forgasseren på min 30hk Mariner i dag, men så ingen tegn til reedventil ... Reed-ventilen sitter mellom forgasser og veivhus. Grei forklaring her. https://youtu.be/a-l1WqKaPVI Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2022 Del på Facebook Svart 16.April.2022 Sørlandet2 skrev 31 minutter siden: Reed-ventilen sitter mellom forgasser og veivhus. Grei forklaring her. https://youtu.be/a-l1WqKaPVI Jo, jeg vet hvor de sitter på motorer som har disse. Men du sier at Mariner 30 har reed ventiler. Og det ser ikke ut til å stemme ut fra hva jeg kan se.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 17.April.2022 Del på Facebook Svart 17.April.2022 (redigert) index skrev for 7 timer siden: Jo, jeg vet hvor de sitter på motorer som har disse. Men du sier at Mariner 30 har reed ventiler. Og det ser ikke ut til å stemme ut fra hva jeg kan se.... Basert på denne tegningen, så er nr 7 reed-ventilen. https://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/30-2-cyl2strokeinternational/0n055505-up-bel/manifold-reed Redigert 17.April.2022 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.April.2022 Del på Facebook Svart 17.April.2022 Conquest skrev On 16.4.2022 at 13.00: Simringen i bunn av veivakselen som ikke tetter skikkelig lenger. og det kan suges inn kjølevann opp fra stammen. En indikasjon på dette vil være at den nederste pluggen (samt topp av stempel) er bortimot helt rene for sot Iflg forumeier Ingar, ikke helt uvanlig på 80-talls 2syl yamaha 30hk. Og mariner 30 var i mange år basert på yamaha, før de gikk over til mercury på 90-tallet en gang Om du legger ut bilde av motoren (gjerne også merkeskilt) så kan vi kanskje si noe om ca årgang Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco Racing Svart 17.April.2022 Del på Facebook Svart 17.April.2022 ivar skrev for 2 timer siden: og det kan suges inn kjølevann opp fra stammen, Iflg forumeier Ingar, Ja en meget kunnskapsrik båtmann. Synd han ikke er oftere innom her og deler av sin ekspertise. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.