Jump to content

Hvilken vei skal silen til sjøvannsinntaket stå?

DagOtto

Recommended Posts

Jo, jo. Men en seiler bør vel ha rillene akterover, uansett. Nå røper ikke @DagOttofarten på båten han har tenkt å montere sila på. Som du roper i skogen får du svar, sa mutter'n. Men definisjonen til Hakkanen er den vi pleide å følge.

Nå er det ikke ofte at Hulda seiler over 7 knop, men det skjedde her om dagen. Og vi har vært over 10 knop. Neste gang vi er oppe, skal jeg lime på en plastsil. Drar inn så mye maneter. Så sil er en god ting å ha.

Sil er igså bra for å få god vannmengde til vannpumpa. En båt jeg seilte på hadde ikke sil, i stilleligge og lav fart kom det mye kjølevann ut med eksosen, med 5 kn gjennom vannet kom det mye mindre. Satte på sil ( gitteret akterover) så sugde pumpa bra med vann også på full fart. Sila akterover på seilbåter, da motor ikke nødvendigvis går når båten har fart gjennom vannet. Med sil fremover blir sjøvannet muligens ‘dyttet’ innover i kjølesystemet. Når motor ikke går og det ikke blåser eksos kan det tenkes at det kommer vann i motoren … har blitt meg fortalt.

Dette har jeg tidligere sjekket ut i alle bauger og kanter på forskjellige nettetfora og man finner som her alle varianter av posisjon på gitteret. Sjekket dette for flere år siden da eier av Slevikkilen båtbyggeri i Fredrikstad sa til meg at min stod feil vei da jeg skulle skifte gjennomføring (min gamle inntakssil stod med rillene fremover).

På saktegående båter ala seilbåter skal rillene stå fremover da dette hjelper på å pushe vannet inn. På hurtiggående båter skal rillene stå bakover da det ellers blir for stort vanntrykk inn.

Det fungerte bra med rillene bakover og nå fremover på min saktegående seilbåt, merker ingen forskjell.

atletico1 skrev for 2 timer siden:

Dette har jeg tidligere sjekket ut i alle bauger og kanter på forskjellige nettetfora og man finner som her alle varianter av posisjon på gitteret

Det hadde vært kjekt om du dokumenterer det med en side fra en installasjonsmanual f. eks. For da har du funnet info som ikke samsvarer med det  jeg har skrevet over her. Jeg har bare mobiltlf tilgjengelig her, og finner ikke igjen den figuren jeg mener å ha sett som kunne bekrefte min påstand.

Redigert av Code0 (see edit history)

Beskrivelsen over er fornuftig og øverste bildet stemmer godt med hvordan Princess/Fairline monterer sine scoopinntak på hurtiggående båter.

Riller vendt forover for økt kjølevannsmengde proporsjonalt med fartsøkningen på motorbåt. For seilbåter ønsker man å reversere denne effekten da de oppnår sin høyeste fart under seilføring og med stanset motor.

Honduras skrev for 4 timer siden:

Skal den da ligge med rillene forover eller bakover? 😎

Vanskelig å tolke sarkasme på nett, så jeg ser meg nødt å svare :p 

produsentene har talt, flertallet har talt, og i mitt hode er det veldig logisk dette her. Folk tømmer jo septiken med ejektorprinsippet, noen ganger med noenlunde lik utforming som et bakovervendt sjøvannsinntak. Så at det skaper vaakum er jo logisk. 

Mye tyder på at i en deplasementbåt kan du ha det hvilken vei du vil, men vil du unngå trykk mot impellerpumpa på seilbåten din under seil, og risikere å fylle motoren med sjøvann, så snur du sila bakover. Pumpa på motorene er som regel kraftig nok til å suge vann uansett hvilken vei den står i 7-8 knop. Kommer du opp i høyere hastighet vil det bli verre og verre og få tak i vann med sila bakover, derfor skal den stå forover i motorbåter. På min båt var sila montert fremover, orginalt fra 80 tallet. Hastighet 15 knop ca. Tror ikke de fysiske lover har endret seg siden da. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...