Jump to content

VP D1-30, spyttet kjølevæske


Obelix_13

Recommended Posts

Hei  har lest i dette forumet at motoren vil "spytte" kjølevæske hvis det fylles "for mye" når motoren er kald. Min har nå "spytta 2-3 dl", men virker tett og fin etter dette. Har ikke etterfylt. Mitt spørsmål er hvorfra det spyttes? Er det grunn til å bekymre seg for lekkasje i systemet?

Bakgrunn:

Har nettopp rensa hele ferskvannskretsen og så fyllt opp med gul Vp kjølevæske til litt under max nivå på ekspansjonstanken ved kald tilstand. Første tur hvor motoren ble kjørt skikkelig varm, og en slump på 2-3 dl væske lå og skvalpet under motor. Tørket rent og neste tur gikk greit uten ytterligere "spytting". Nå ligger nivået nesten på maks i ekspansjonstank når den er varm og motoren stanses. Mens den er på minimum i tanken når motoren går og er den er god og varm. Ja jeg har ekstra krets på kjølevæska som går via varmtvannsbereder. 

Link to post

Kjøleveske, i likhet med de fleste andre vesker, utvider seg ved økt temperatur. Så enkelt. 
 

Dersom nivået er på minimum i ekspansjonstanken ved kald motor får ekspansjonstanken mulighet til å gjøre jobben sin som å ta opp det økte volumet i kjølevesken når temperaturen øker. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Liker å høre at dette er helt normalt, det er sikkert ?. Meen, hvor "spyttes" væsken ut, gjennom lokket på ekspansjonstanken? Systemet er vel basert på at det oppnåes litt overtrykk så kokepunktet forflyttet noe opp. Er det en form for "sikkerhetsventil som blåses" i tanklokket?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...