Obelix_13 Startet 16.April.2022 Link til dette innlegget Startet 16.April.2022 Hei har lest i dette forumet at motoren vil "spytte" kjølevæske hvis det fylles "for mye" når motoren er kald. Min har nå "spytta 2-3 dl", men virker tett og fin etter dette. Har ikke etterfylt. Mitt spørsmål er hvorfra det spyttes? Er det grunn til å bekymre seg for lekkasje i systemet? Bakgrunn: Har nettopp rensa hele ferskvannskretsen og så fyllt opp med gul Vp kjølevæske til litt under max nivå på ekspansjonstanken ved kald tilstand. Første tur hvor motoren ble kjørt skikkelig varm, og en slump på 2-3 dl væske lå og skvalpet under motor. Tørket rent og neste tur gikk greit uten ytterligere "spytting". Nå ligger nivået nesten på maks i ekspansjonstank når den er varm og motoren stanses. Mens den er på minimum i tanken når motoren går og er den er god og varm. Ja jeg har ekstra krets på kjølevæska som går via varmtvannsbereder. Link to post
Brigg Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Kjøleveske, i likhet med de fleste andre vesker, utvider seg ved økt temperatur. Så enkelt. Dersom nivået er på minimum i ekspansjonstanken ved kald motor får ekspansjonstanken mulighet til å gjøre jobben sin som å ta opp det økte volumet i kjølevesken når temperaturen øker. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Martine29 Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Har det samme på min Yanmar, på minimum på kald motor og opp til max på varm motor, altså ekspensjonsbeholder. Kjøling går gjennom defroster og varmtvannstank. Så dette går bra. Viktig å få ut all luften ved bytte av væske, sjølsakt. Link to post
Hulda Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Helt normalt. Og så kan det ta litt tid før all luften er ute av systemet om det er tilkoblet vv-bereder. Mulig du kan etterfylle en skvett etter at motoren har gått noen timer. Link to post
Obelix_13 Svart 16.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Liker å høre at dette er helt normalt, det er sikkert ?. Meen, hvor "spyttes" væsken ut, gjennom lokket på ekspansjonstanken? Systemet er vel basert på at det oppnåes litt overtrykk så kokepunktet forflyttet noe opp. Er det en form for "sikkerhetsventil som blåses" i tanklokket? Link to post
Hulda Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 (redigert) Hvis du åpner lokket på varmevekslerern, vil du se at det at det er en fjærbelastet ventil. Redigert 16.April.2022 av Hulda (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn