jotto Startet 17.April.2022 Del på Facebook Startet 17.April.2022 Jeg har en "LotusGrill" av denne typen som er veldig praktisk: Røykfri kullgrill Antracitgrå fra LotusGrill » Gratis Levering (bakerenogkokken.no) Jeg er litt skeptisk til å bruke den i båten, men det er ikke alltid man har lyst å gå i land for å grille. Hva tenker dere om bruk av en slik grill i en relativt liten båt? Båten i dette tilfellet er en 8 meter skjærgårdsjeep med bord akter. Grillen har en liten kurv med grillkull inni selve grillen. Den blir ikke spesielt varm på utsiden. Man kan fint holde i den uten å brenne seg. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.April.2022 Del på Facebook Svart 17.April.2022 Hva frykter du og hva er worst case scenario ? Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 17.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2022 Cerberus skrev 25 minutter siden: Hva frykter du og hva er worst case scenario ? Overtenning fordi dryppende fett tar fyr, kanskje. Båtbrann er jo worst case scenario. Sitér dette innlegget Link to post
Havnål Svart 17.April.2022 Del på Facebook Svart 17.April.2022 Forstår at man bør være forsiktig på sjøen ,men tror ikke dette er noe problem så lenge det foreligger sundt bondevett.. Ser også ut som den lett kan kastes over bord om det blir dårlig stemning. Sitér dette innlegget Man kan ikke reklamere på egen dumhet. Link to post
index Svart 17.April.2022 Del på Facebook Svart 17.April.2022 Jeg må godta litt mer enn jeg ønsker for å lese linken din. Men generelt så føler jeg meg ikke komfortabel med å grille ombord, selv med Cobb grillen. Så da grilles det på land uansett. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KC- Svart 17.April.2022 Del på Facebook Svart 17.April.2022 Jeg har en slik en: https://www.obs.no/fcc-bbq/2141862?v=Obs-7072806000440&gclid=CjwKCAjw9e6SBhB2EiwA5myr9npbS703-R-ZRQ9SON5Clw9TjZ_r2FQJWHfUopOjS6aTpZDWMvCnlBoCiFIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Koster 549 hvis du er coopmedlem. Denne er veldig liten og grei, og passer perfekt oppå bordet i en liten båt. Brukte den flere ganger i fjor i båten, og når man er ferdig er det bare å slå den av og pakke den bort etter veeldig kort tid. Den bruker sånne små gassflasker på størrelse med en sprayboks, som er veldig billige, man slipper bekymre seg for slanger og regulator, og ikke minst - man trenger ikke ha med mer gass i båten enn høyst nødvendig. Det aller aller beste er at risten og stekeplaten passer i oppvaskmaskina hjemme =) Så er det jo opp til enhver å vurdere risiko ved bruk av grill/varme i båt. Men akkurat en slik gassgrill er nok ikke mer risikabelt enn et gassbluss på et båtkjøkken. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 18.April.2022 Del på Facebook Svart 18.April.2022 Kullgrill i fritidsbåt burde være forbudt ved lov, uansett størrelse på båten. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
jotto Svart 18.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2022 Leon KAD502 skrev 49 minutter siden: Kullgrill i fritidsbåt burde være forbudt ved lov, uansett størrelse på båten. Hva tenker du på da, sammenlignet med gassbluss? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 18.April.2022 Del på Facebook Svart 18.April.2022 Personlig ville jeg ikke brukt kullgrill i båten. Om man finner seg en liten bukt eller holme, legger seg til og fyrer opp grillen, så kan man være ganske sikker på at kommer en grei hekksjø når det passer som minst. Om grillen da går i dørken med glødende kull, snakker vi i beste fall kostbare reparasjoner. Av samme grunn er jeg skeptisk til gass, men ikke mer skeptisk enn at jeg har investert i en Magma kulegrill på gass denne sesongen. Den blir festet til rekka og hengende på utsiden av båten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kaptein Plast Svart 18.April.2022 Del på Facebook Svart 18.April.2022 I seilbåten har svoger'n en grill som hektes fast på rekkestøtten bak, og dermed er det meste på 'utsiden' av båten mens man griller. De har kullgrill, (tror den er fra USA) men Seasea og Seatronic har i hvertfall utgaver som bruker en slik liten gassbeholder som KC nevner. Jeg har en liten grill i bag som vi tar på land med slik gassfyring, (har jo bare en 18-foter) men vanligvis tar vi heller med en liten tønnegrill og fyrer på den i stedet. Der blir det litt bål også om stemningen tilsier det. :) Jeg tipper grillen din fungerer bra, og alt det varme er jo strengt tatt 'inne' i grillen. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 jotto skrev for 17 timer siden: Hva tenker du på da, sammenlignet med gassbluss? Om du ikke ser det selv så ville jeg tatt meg et kurs hos de lokale brannkonstabler. Gassbluss for båt, campingvogn og bobil skiller seg mye fra en kullgrill. Samme med en frittstående primus. Den har også lite i en båt å gjøre. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Erik Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 KC- skrev On 18.4.2022 at 0.41: Denne er veldig liten og grei, og passer perfekt oppå bordet i en liten båt. Jeg har en liknende, men den var uten ben som på denne. Den jeg har blir varm under, så de bena der er sikkert en god patent. Jeg har brukt min ombord, oppi en kasse, slik at i tilfelle lekkasje eller oppblussing så kan hele kassen lempes over bord, uten å ta i selve grillen, som kan bli varm. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.