Jump to content

Mistanke om kortslutning? Både + og - spenning (0->7,8,9,10V) på strømbryterne når de er utkoblet.


Husakallen

Recommended Posts

Kjære alle strøm- og båtfolk,

 

Har nettopp kjøpt en liten seilbåt der jeg opplever et `strøm-kaos`. Innenbordsmotoren er fjernet (ikke ledningene); tilbake ligger det "lag på lag" med gamle (og nye) ledninger hvor det er skjøter, teip, rot, "spleiser" og "tvinning", "spøkelsesledninger", samt utstrakt bruk av billige "sukkerbiter" og kabelsko. Verst er det på minussiden i sikringsskapet, mellom minus-skinne og bryterpanelet, samt ved det gamle kontrollpanelet til innenbordsmotoren (der er det kun mulig å få ut ca 10V på voltmeteret), dersom jeg imidlertid benytter en direkteledning tilkoblet minus på batteriet får jeg øyeblikkelig 12,87V. Så det virker som det er minussiden som er problemet..

 

Har forsøkt å tegne/illustrere hvordan "systemet" er satt sammen. Har stor forståelse i tilfellet det ser helt gresk ut, og følgelig ikke er mulig å besvare spørsmålene jeg har stilt under. Hvis noe er uklart, eller mangler, så bare spør og grav. Mitt håp og ønske er at jeg kan lære så mye som mulig gjennom dette innlegget :)

 

1871926693_Strmoppleggbten.png.0a1b46343ccd414f2cae840fb2807d0e.png

 

 

Spm. 1 - Skal det være mulig å måle spenning på strømbryterne når de er utkoblet, altså + og - som vist over? Straks jeg kobler inn bryteren forsvinner denne "strømmen" øyeblikkelig, og det måler 0V. Straks jeg kobler den ut, begynner spenningen å øke fra 0V til typisk 6-7-8-9V. Det koblingspunktet på strømbryterne som går til batteriene forblir + ved utkobling, men den siden som går videre til sikringsskapet blir tilsynelatende minus når jeg måler med et voltmeter mellom de to koblingspunktene på samme strømbryter. Betyr denne "strømmen" at det er en (svak) kortslutning et eller annet sted?

 

Spm. 2 - Er det noe som "mangler" i oppsettet slik det er nå, komponenter, koblingspunkter, releer, osv? Er det noe feil i måten det er koblet/tenkt? Tenker da på `det store bildet` og ikke kaoset av små-ledninger og rot.

 

Spm. 3 - Hvor bør jeg begynne for å få oversikt, både ift. opprydning og oppdage mulig kortslutning/spenningsfall? Eller er det bare å rive ut alt sammen og legge nytt?

 

 

Blir veldig glad dersom det sitter noen erfarne folk der ute som har litt tid å avse til opplæring og veiledning, gode råd og tips - på forhånd tusen takk :)

 

Beste vennlige hilsen, Lasse

Link to post

Vær obs på at et multimeter er så følsomt at det kan måle «fantomspenning», spenning som egentlig ikke er der. Prøv å koble på en gammeldags prøvelampe med lyspære (ikke LED) og mål med multimeteret i parallell med prøvelampa. Godt mulig at du lkke måler noen spenning da. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for innspill så langt!

Swingswong skrev 1 time siden:

Her ville jeg tatt ut alt og begynt på nytt. 
Hadde ikke stolt på en eneste kordell. 

Swingswong, er den følelsen jeg har fått også. Lurer jo bare på når det skal ta fyr.

 

Brigg skrev 48 minutter siden:

Vær obs på at et multimeter er så følsomt at det kan måle «fantomspenning», spenning som egentlig ikke er der. Prøv å koble på en gammeldags prøvelampe med lyspære (ikke LED) og mål med multimeteret i parallell med prøvelampa. Godt mulig at du lkke måler noen spenning da. 

Takk for disse tipsene, Brigg. Mener du da mellom koblingspunktene på strømbryterne?

 

Itilfellet svak/dårlig minus, har jeg forstått fra forumet her, både kan ha noe å gjøre med for tynn minus, dårlige, eller for mange kontaktpunkter (skjøter, kabelsko, sukkerbiter etc). Synes også jeg leste at det forsvinner 'litt' strøm i hvert av disse "leddene", og kan være årsak til spenningsfall. Har jeg forstått dette riktig?

 

Skal i alle fall forsøke med en ny (og tjukkere?) minusledning fra batteriene ved første anledning. Er litt myk og spinkel den som sitter der nå, etter min vurdering. Dårligere og tynnere enn de som går batteriene imellom.

Link to post
Husakallen skrev 6 minutter siden:

Mener du da mellom koblingspunktene på strømbryterne?


Der du måler 6, 8, 10 V eller hva du måler. Mål i parallell med prøvelampa og se om du måler det samme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

20 V DC er vel vanligvis innstillingen dersom multimeteret ikke justerer dette sutomatisk. 
 

Du skal måle spenning (Volt), ikke strøm (Ampere). 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Husakallen skrev for 17 timer siden:

Spm. 1 - Skal det være mulig å måle spenning på strømbryterne når de er utkoblet, altså + og - som vist over? Straks jeg kobler inn bryteren forsvinner denne "strømmen" øyeblikkelig, og det måler 0V. Straks jeg kobler den ut, begynner spenningen å øke fra 0V til typisk 6-7-8-9V. Det koblingspunktet på strømbryterne som går til batteriene forblir + ved utkobling, men den siden som går videre til sikringsskapet blir tilsynelatende minus når jeg måler med et voltmeter mellom de to koblingspunktene på samme strømbryter. Betyr denne "strømmen" at det er en (svak) kortslutning et eller annet sted?

Det er helt normalt at du måler 0 volt når du slutter bryteren. Det du egentlig gjør i praksis da er at du måler spenningen på en ledning ved å plassere måleprobene 3 cm fra hverandre på den samme ledningen. Da får man ingen spenning. Når du åpner bryteren vil den ene proben i prinsippet være plassert på plusspolen av batteriet, og den andre proben et sted ute i kretsen, på andre siden av et brudd i samme krets (bruddet i kretsen er bryteren). Når du får noen volt i utslag tipper jeg at det betyr at du har en eller flere forbrukere i kretsen som har litt gjennomgang. Det kan være elektronikk på et kretskort, en diode, en motstand etc. Elektronikkfolk kan sikkert si noe mer fornuftig om det, f.eks. @Lars H..

 

Rent bortsett fra det så høres jo anlegget ditt direkte brannfarlig ut. Det første du må gjøre er å fjerne alle ledninger, koblinger og komponenter som ser utrygge ut. Det neste du bør gjøre er å kontakte noen kompetente som kan hjelpe deg med å legge opp det du trenger på nytt. Alle har lov til å koble 12V i egen båt, men dersom man ikke kan de grunnleggende tingene om strøm og spenning, samt litt om dimensjonering av ledninger, sikringer og valg av komponenter, bør man enten overlate det til noen andre eller få grundig veiledning. Det brenner i 12V anlegg også!

Link to post
Husakallen skrev for 20 timer siden:

Spm. 1 - Skal det være mulig å måle spenning på strømbryterne når de er utkoblet, altså + og - som vist over? Straks jeg kobler inn bryteren forsvinner denne "strømmen" øyeblikkelig, og det måler 0V. Straks jeg kobler den ut, begynner spenningen å øke fra 0V til typisk 6-7-8-9V. 

Det synes ganske normalt for meg.

Nesten uavhengig av hva som er i kretsen du bryter, er det vanlig at du skal måle spenning over kontaktene på en bryter når den bryter kretsen, dvs åpen kontakt. Unntaket kan være hvis du har dioder i kretsen. Selvfølgelig skal spenningen være tilnærmet null over lukket kontakt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...