Jump to content

Få blank og fin propell

MR Swe

Recommended Posts

Saltsyre funker som gull så lenge det holdes laaangt unne noe som kan ruste. Selv har jeg godt over til sitronsyre. Ikke like effektivt, men jeg tror det er bedre for helsa. Selv har jeg drev, men på stiv akse har jeg et inntrykk av at det er mye polering som siste fase.

Selv bruker jeg ikke noe på propellene. Siden det er drev så "skraper" jeg de rene med skinnhansker når jeg bader.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Escaro skrev 8 minutter siden:

Jeg bruker 30% saltsyre som kjøpes hos fargehandelen.

Etter vask: image.png.f731938758e0b52292c5699d0d90f204.png

Det skal definitivt prøves ut, takk for tipset :thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du skal ha propellen blank så må du polere den etter å ha vasket den ren for rur og oksid med syre. Du kan polere den med vanlig poleringsutstyr for båt og en stor roterende maskin. Autosol og tøyskive funker som fjell :thumbsup:

Edit:

Den skiva som @Grand Banks jr viser bilde av er også en bra måte å slipe propellen før polering. Men for å få den blank må det altså poleres, hvis ikke blir den lys i fargen, men matt. Min erfaring er at det ikke gror så lett på propellen dersom den poleres helt blank. Men i år vurderer jeg å mattslipe, prime og stoffe den isteden. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Noen ganger har jeg tatt med propellen hjem og satt den i stikka. Her har jeg en akseltapp med riktig konus på, da er det legg å spenne den i stikka og snu på den mens man jobber med den.

DSC_1164.JPG.d4e91abab6eb59c8315e09b598f43280.JPG

Etter litt polering

DSC_1165.JPG.7dd73f297ed7d5ba53e5b596298dea02.JPG

Og på båten

IMG_0569.JPG.91a26174dbb52fa12ae2ce4382bf8992.JPG

IMG_0570.JPG.191968d0743a0f9b7152fa64e1e49025.JPG

IMG_0571.JPG.ba26f1383b8fc14afdb9906839b6326e.JPG

Med en god avtrekker går det som en drøm å trekke av propellen

1639700513_Avtrekkerkustum22.jpg.f92b883d3e2cd9b459e128e03907f7e6.jpg

1438858585_Avtrekkerkustum21.jpg.8c56e0cb31a6a84e748c45219473944d.jpg

@Komodo, den egner seg godt til å mekanisk fjerne rur (ringene av rur) også. Polering med Autosol etterpå hadde nok blitt meget bra, men det har jeg glemt noen år på rad :giggle: Er ikke plaget av rur på propell, selv med tregtgående halvplaner. Men propell ligger stort sett ikke i solsiden.

Når det gjelder propellen til trådstarter så virker den for meg som den har ganske røde områder (avsinket?) og groper. (Er det pittings/ kavitasjon?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@Komodo, DEN avtrekkeren skulle jeg hatt nå. Får ikke løs min propell med en slik 4-armet avtrekker. Din ser så mye bedre ut :thumbsup:

Propellen din er jo helt vannvittig blank! Kan dykke ned bare for å speile seg litt...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Code0 skrev Just now:

@Komodo tar det lengre tid før det gror på propellen når den er så blankpolert i utgangspunktet?

Ja, det er min erfaring. Dersom man rengjør propellen uten å polere den, så har den uendelig mange mikroskopiske riper i overflaten. Jeg antar at det er her organismene først før feste for å etablere seg.

Jeg gikk lei og kuttet ut poleringa for noen år siden, og har gått over til stoffing.

Gror hverken mer, eller mindre.

Litt rur i propellnavet, ellers ingen ting.

Fjerner rur når jeg bader ( når propellen uten å ha hodet under)

Nå har jeg saktegående snekke, det har kanskje mer for seg å ha glatt overflate på hurtiggående båter??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Har kun vasket propellen med 30% saltsyre i mange år og er fornøyd med det. Bruker en bred ''radiatorpensel'' og går over 2 ganger, fjerner alt på 2. strøk. Men dekker til flyndre slik at det ikke drypper på den, bruker hanske, briller og maske. Har slange med rennende vann liggende ved siden av og spyler av hvert blad når det er behandlet. Mitt inntrykk er at det blir mindre rur etter noen år med saltsyrebehandling, men kanskje det bare er noe jeg tror?

MR Swe skrev 1 time siden:

Skal vel å ha en sinkanode på propellen?

Der har vært en mutteranode der tidligere, type Bosvik. Bare festeringen er igjen, denne er klemt mot mutteren med tre umbrakoskruer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Propellen din er jo helt vannvittig blank!

Det jeg har hørt fra en i båthavna (og da må det jo være sant...) er at leppefisken på Hvaler er nærsynt og siden propellen til Komodo er så sinnsykt blank, så vil alle Berggyltene speile seg i hans propell... og siden de er så nærsynte så må de helt inntil... og da blir den micropolert hele tiden... og da gror den jo ikke...

• 2 år senere...
On 4/18/2022 at 3:36 PM, Komodo said:

Noen ganger har jeg tatt med propellen hjem og satt den i stikka. Her har jeg en akseltapp med riktig konus på, da er det legg å spenne den i stikka og snu på den mens man jobber med den.

DSC_1164.JPG.d4e91abab6eb59c8315e09b598f43280.JPG

Etter litt polering

DSC_1165.JPG.7dd73f297ed7d5ba53e5b596298dea02.JPG

Og på båten

IMG_0569.JPG.91a26174dbb52fa12ae2ce4382bf8992.JPG

Se her ja:tommel_opp: Dette ser fantastisk bra ut!

Propellen min er også hjemme for overhaling, og jeg driver med bestilling av "slitedeler" til den for å få det iorden. Har lagt den i en balje med Selaclean Skjell-og rurfjerner og kostet rundt på den sånn passelig grundig med en biltema pensel. Spylte godt Rur er borte, men sporene der rurene satt fast er litt synlige her og der. Dette produktet inneholder saltsyre, noen her hevder 30%, men jeg har ikke klart å finne ut av om det stemmer. https://www.maritim.no/selaclean-skjell-og-rurfjerner-1-ltr

Etter det har den ligget et døgn i diesel for å få vekk gammelt fett etc. Så har jeg vasket den grundig med zalovann og spylt den. Den fikk en siste omgang med bremserens igår og mer spyling. Nå ligger den til tørk.

Siden jeg har lest de trådene jeg har klart å finne om behandling a propell, så syntes jeg noen brikker falt på plass med det du har gjort her Komodo. Jeg har også "falt ned" på å bruke poleringsmaskinen min og det utstyret jeg bruker på våren på gelcoaten, men nå med Autosol Kromglans. Det skal gå greit å komme til på de fleste plasser med poleringsmaskinen jeg har. Den er dog ikke roterende, men oscillerende. Håper ikke det har noe særlig å si for resultatet. Har det forresten noe for seg å påføre voks slik man gjerne gjør med gelcoat som en siste finish?

Siden jeg har en trebladet foldepropell, så har jeg lurt på om jeg skulle demontert den helt og gått på tennene til bladene og navet med en tannbørste og edikkessens blandet ut med salt (som det så ut som en annen tråd hadde vellykket resultat med). Men propellen var på Danmarkstur til produsenten (Gori) i vinter og fikk overhaling, og inne i navet og i tennene til bladene ser det ikke så galt ut. Jeg tenkte jeg bare skulle pensle på godt med vannfast fett der som en siste operasjon etter shining med polering og påmontering av nye gummistoppere og zink.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 2 timer siden:

Siden jeg har lest de trådene jeg har klart å finne om behandling a propell, så syntes jeg noen brikker falt på plass med det du har gjort her Komodo. Jeg har også "falt ned" på å bruke poleringsmaskinen min og det utstyret jeg bruker på våren på gelcoaten, men nå med Autosol Kromglans. Det skal gå greit å komme til på de fleste plasser med poleringsmaskinen jeg har. Den er dog ikke roterende, men oscillerende. Håper ikke det har noe særlig å si for resultatet.

Tror det er et smart valg. Men jeg tror nok du må få deg en roterende maskin. Billigste sort duger til dette, men oscillerende tror jeg ikke funker til dette. Det er en ganske annerledes prosess enn polering av gelcoat. Du skal kjøre på ganske hardt, og du skal få varme i godset. I motsetning til polering av gelcoat og lakk risikerer du heller ikke å brenne noe med varmgang. 

dennrick skrev for 2 timer siden:

Har det forresten noe for seg å påføre voks slik man gjerne gjør med gelcoat som en siste finish?

Aner ikke. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...