Jump to content

Montering av VV bereder

Even Moseng

Recommended Posts

Ja!

Det er viktig å ta utløp fra høyere opp på motoren (siden varmtvann stiger) til «Engine cooling in» på berederen og fra lengre ned på motoren til «Engine cooling out». 

Varmtvannet går fra motoren til varmtvannstanken (in) og varmer opp vannet der, det nedkjølte vannet går deretter ut (out) til motoren igjen og blir varmet opp… 

På mine TAMD 72a så har de montert uttak fra før…

Hvilken motor skal du koble varmtvannstanken på? 

Redigert av Miller Time (see edit history)

Takk for svar! Motoren en en Volvo penta D3 2008 modell. Saken er at berederen som sto der fra før ble frostsprengt i vinter, og jeg har nå byttet til ny av et annet merke. Men slangene fra den forrige er fortsatt montert på motoren, så håper å bruke de. På den forrige berederen var det ikke markert engine cooling in og ut, men det er det altså her. Skal jeg sette opp slangene likt som det var på den forrige (som matcher med slangelengdene) så blir det feil ut fra hva som står på den nye berederen. Jeg kan bare ikke forstå at det har noe å si?

Bare koselig 😊

Da ville jeg ha som sagt brukt slangen som er lengst oppe på motoren og koble denne til «engine cooloing in» og den andre til «engine cooling out».

Det går an å bytte om på disse, men med oppsettet ovenfor blir det optimalt oppvarming i berederen og riktig gjennomstrømning.  😊👍🏻

Redigert av Miller Time (see edit history)

Så lenge det ikke er noen check valve på bereder, så vil vannet strømme gjennom samme hvilken slange du sitter på inn/ut.

Er jo kun en spiral som går i tanken. Å er der god sirkulasjon vil du ikke merke noen forskjell. Så det vil ikke skje noe gale sammme hva du gjør.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Uten at jeg kjenner motoren din i detalj:

Fra motoren kommer det vanligvis en slange fra området ved ferskvannspumpa og termostaten. Det er den som skal kobles til "engine cooling in" på varmtvannsberederen. En annen slange går vanligvis til ekpansjonstaken på motoren. Den skal kobles til "engine cooling out".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...