Jump to content

Båtmotor


Sydvesten

Recommended Posts

God dagen båtvenner...

Jeg holder på å innhente priser på nytt maskineri til min gamle "sjark" Sea Ray SRV 300 Sedan Bridge. Denne har dobbelinstallasjon med fast aksel. Jeg har kikket litt på Steyr sin 236 modell, men ble frarådet denne pga. svake motorfester... Har vært brukt i del livbåter bygget på Tromøya ved Arendal, de hadde vistnok erfaring med at motorfestene på blokka brakk !!!.

 

Vel nok om det, har kikket på Yanmars 6LPA-DTP med ZF63A Gear, har fått en pris på US$19.400, dette tilsvarer vel rundt 135.000 NOK (uten avgifter). siden jeg bor utaskjærs så slipper jeg avgiftene. Er det noen som kjenner hva denne motoren selges for hjemme i Norge med eller uten avgifter. Jeg har fått tilbud på Steyr sin 236 maskin, denne koster ca. 115.000 NOK med gear uten avgift.

 

Jeg har ikke så veldig lyst på de grønnmalte, men for ordens skyld så lurer jeg på om noen kjenner til hva en TAMD 41 koster med gear.

 

Det jeg trenger er vel det som man kaller for "Best price" og hvor jeg kan få den...

 

Jeg er litt i villrede hva jeg skal velge.... Yanmar frister jo veldig.... Har også vurdert Yanmars 4 sylinder på 220hk. Har blitt fortalt at denne har en hardere gange og vibrerer mere enn 6 sylinderen. Vibrasjoner og motorstøy har en del og si siden det er midt monterte motorer i båten og det er jo greit at det ikke høres ut som et stienknuseri i cockpiten ved kjøring.

Link to post

Jeg har en ny 4LHA-DTP og er godt fornøyd. Går veldig jevn og fint. En kamerat har en et år eldre TAMD41.  Den er også veldig god. En litt annen motorgange med 6 sylindre, men vibrasjon og og støy er omtrent likt.

 

4LHA-STP er jo samme blokka, men med enda flere hester. Det blir kanskje litt mye uttak i forhold til vekt og sylinderantall? Tror jeg ville satset på 6LPA, selv med om den er noe dyrere. Du har det jo mye mer prisgunstig i utgangspunktet og bør kanskje koste på deg det lille ekstra i pris og kvalitet?

 

Lotus

 

Sa de hvorfor motorfestene brakk i Steyr? Var de spinkle eller var det mye vibrasjoner som var årsaken?

Link to post

Jeg har en ny 4LHA-DTP og er godt fornøyd. Går veldig jevn og fint. En kamerat har en et år eldre TAMD41.  Den er også veldig god. En litt annen motorgange med 6 sylindre, men vibrasjon og og støy er omtrent likt.

 

4LHA-STP er jo samme blokka, men med enda flere hester. Det blir kanskje litt mye uttak i forhold til vekt og sylinderantall? Tror jeg ville satset på 6LPA, selv med om den er noe dyrere. Du har det jo mye mer prisgunstig i utgangspunktet og bør kanskje koste på deg det lille ekstra i pris og kvalitet?

 

Lotus

 

Sa de hvorfor motorfestene brakk i Steyr? Var de spinkle eller var det mye vibrasjoner som var årsaken?

Jeg skal grave litt mere rundt dette med Steyr og motorfester. Har en kollega her nede med bedre kjennskap til dette.  Er vel i grunnen enig at det kan være like godt å kjøpe en 6 sylinder, skal bare verifisere at det er plass nok.... i lengderetningen. Er det eller noena ndre motorer som jeg bør kikke litt på... Har plassbegrensing på høyden.... slik at disse beistene fra Ford på 6-8 liter er lite aktuelle.. Det må være kompakte saker..
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...