Jump to content

Mercury 50hp 4 takter. Feste av undervannshuset.


Groben

Recommended Posts

Hei.

Jeg har byttet impeller. Dvs jeg skulle bytte impeller i fjor, gjorde noen tabber og fikk det deretter fikset av en mekaniker.

Jeg prøver nå å sette på undervannshuset igjen og der sliter jeg. Jeg får det inn og på plass, men det gjenstår 1-2 cm for å få den satt sammen. Har søkt en del, og lest at man kan dytte på svinghjulet med en skrutrekker og så vil den finne sitt spor. Dette får jeg ikke til. Noen råd der ute?

 

Sesongen nærmer seg:-)

 

Svar mottaes med takk.

 

Hilsen Geir

Link to post
Share on other sites

For å få drivaksel i inngrep, kan du alternativt vri drivaksel.

Men med bare 1 cm klaring er nok drivaksel i inngrep.

Årsaken kan skyldes noe annet, feks at vannrør ikke treffer stuss.

Inspiser om impellerbytte er gjort etter boka og med riktige deler.

Sjekk at gearvelger og gearhus står i nøytral.

Rengjør alle deler som skal i inngrep og påfør fett, slik at de glir lett i hverandre.

Kjenner ikke eksakt din modell, og svarer derfor på generelt grunnlag.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var jeg ute og prøvde gjen. Syntes det så ut som om alt traff på rett sted. Gir, drev og vannrør.

Tenkte jeg skulle presse på litt og tvinge den på plass med å skru. 

Da var det som noe gled på plass inni der og det ble lettere å skru. Men da jeg startet motoren ville propellen ikke gå rundt i revers og giret ville ikke rikkes forover. Skrudde opp igjen og siktet igjen, skrudde til, giret rikket seg ikke forover. Revers går greit. Men propellen står altså stille selv når det gasses på. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Kan det ha blitt noe kluss med giroverføringen? Har for egen del god erfaring med å la gearstang og gear stå i nøytral ved montering.

Det finnes ulike løsninger på giroverføring, dreie eller skyve/trekke. Kjenner som sagt ikke din modell. 

Så tipset blir å ta av huset,  sette begge delene i nøytral og sette skånsomt sammen.

Dersom det må brukes mye force, så bør det ringe en bjelle.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Problemet mitt er at jeg egentlig ikke kan noe som helst om disse motorene. Så hvor og hvordan jeg stiller giret i nøytral vet jeg ikke . Men giret har stått i nøytral siden jeg tok den fra hverandre og til i dag, så da vet jeg i så fall ikke hvordan det har endret seg.

Link to post
Share on other sites

Sperren for å starte i gir er ikke i undervannshuset, så den starter fint i gir dersom det er skrudd på feil. 
 

ta av undervannshuset og studer girvelgermekanismen, og prøv å finne ut hvordan den virker. Eller legg ut et bilde her så vi kan se. Men er typisk en slags trapp med tre trinn som enten roteres, eller beveges opp og ned helt i fremkant av undervannshus. Selve trappen er skjult men om du rikker litt på mekanismen er det bare å finne girene og sørge for at hendel og undervannshus står i samme posisjon. Jeg tror din motor har girvelger som roteres, og isåfall stikker der opp en liten tapp som du vrir på, med motsvarende hylse i stammen. 


om du har tvunget den opp med makt så kan du ha risikert å ødelegge noe, men du kan ha vært heldig også. Legg ut bilde om du er i tvil 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...