Baard Startet 19.April.2022 Del på Facebook Startet 19.April.2022 Hei, Har en Sleipner SP55 i båten hvor det lekker olje rundt utgående aksel på baugpropellen. Jeg har demontert for å skifte simmerring, men det er slitepor i akslingen, så mistenker at det ikke vil bli tett igjen. Noen som vet om Sleipner her reservedeler til såpass gammel baugpropell? Kan ikke finne det på deres hjemmesider. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Hulda Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Du får spørre rotekassa hos @Komodo Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Du kan jo bare få noen til å påleggssveise med TIG og rette av i en dreiebenk. Er ikke mer enn en halvtimes arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 19.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2022 9 minutes ago, Chiefengineer said: Du kan jo bare få noen til å påleggssveise med TIG og rette av i en dreiebenk. Er ikke mer enn en halvtimes arbeid. Ja, har tenkt tanken - jeg har dreiebenk, men er ikke noe stødig på tig, men har mig som kan sveise rustfritt, men er litt engstelig for å ødelegge den helt..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Komodo Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Tror jeg ville glemt det forslaget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Baard Svart 19.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2022 (redigert) 6 minutes ago, Komodo said: Tror jeg ville glemt det forslaget. Å sveise på? Om så, hvorfor? Redigert 19.April.2022 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Komodo Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Av flere årsaker. For det første må du sveise ganske perfekt, helt uten å få kantsår. For det andre må du klare å sveise uten at akselsen drar seg, det er heller ikke lett. For det tredje blir det en bitteliten forskjell mellom hardheten i grunnmaterialet, påleggssveisen, og HAZ. Det kan by på en liten utfordring når du skal dreie ned sveisen. For det fjerde må du få dette til å løpe 99,99% i benken før du dreier, hvis ikke vil du ikke få det rent rundt hele omkretsen. Men det er alltid lett å sitte bak et tastatur å fortelle hva andre skal gjøre... Når det gjelder deler til disse gearhusene så tror jeg rett og slett ikke at Sleipner er interessert i å selge det, og det er tre årsaker til det. Det ene er at de får et renn av garasjemekkere som vil ha deler for en slikk og ingenting, det genererer mer jobb enn penger for dem. Det andre er at det ville blitt mye "overhalt" Sleipner-utstyr ute i fjorden som ikke fungerte bra. Det vil på sikt gi dem et rykte de ikke er interessert i. Det tredje er at de heller vil selge deg et nytt gearhus. SP55 er forøvrig nesten identisk til SE60. Tror de eneste forskjellene var at SE60 kom med permanent oljefylt gearhus (ikke oljebeholderen), og med fembladers propell. Tror det er bedre for deg å forsøke å få tak i et brukt/nytt gearhus framfor å overhale det gamle. I alle fall så lenge akselen er utslitt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Baard Svart 19.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2022 Takk for svar. Akslingen er helt fint bortsett i fra slitekanten etter tettingen fra simmeringen. Lagrene er også helt fine og uten slark. Fra mitt ståsted så vitner dette om at Sleipner har brukt alt for dårlig materiale i akslingen - slitasjen er lagt større enn man kan forvente - til sammenligning overhalte jeg sjøvannspumpen forrige uke som er eldre enn baugpropellen, og den hadde knapt merker etter tettingene. Du har sikkert rett i at Sleipner ikke vil selge disse delene, og heller vil selge meg nytt girhus. Imidlertid er jeg sterkt uenig i at man ikke skal reparere ting som helt fint kan repareres, og jeg er uenig i at denne baugpropellen ikke vil fungere bra med ny aksling og ny tetting. Og det er ikke rakettforskning å bytte dette. Det tok 5 minutter å ta det i fra hverandre og hadde jeg hatt ringen og akslingen var hel så hadde det tatt 20 minutter å få det sammen igjen. Men sånn har det blitt - alt skal kastes og nytt skal kjøpes..... Men da høres det ut som jeg ikke har så mye å tape i hvert fall så om ikke jeg får tak i akslingen så skal jeg da i det minste gjøre et forsøk på å reparere den før jeg fyller opp lommene til aksjeierne til sleipner med flere $. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Komodo skrev 8 minutter siden: Av flere årsaker. For det første må du sveise ganske perfekt, helt uten å få kantsår. For det andre må du klare å sveise uten at akselsen drar seg, det er heller ikke lett. For det tredje blir det en bitteliten forskjell mellom hardheten i grunnmaterialet, påleggssveisen, og HAZ. Det kan by på en liten utfordring når du skal dreie ned sveisen. For det fjerde må du få dette til å løpe 99,99% i benken før du dreier, hvis ikke vil du ikke få det rent rundt hele omkretsen. Men det er alltid lett å sitte bak et tastatur å fortelle hva andre skal gjøre... Nå vet jeg ikke hvilken praktisk erfaring du har med slikt men jeg kjenner meg ikke igjen i disse teoretiske problemstillingene etter å ha benyttet denne metoden i flere tiår i tilfeller der det har vært behov for det. TIG er et utmerket verktøy for å påleggssveise små slitasjeskader i tetteflaten på denne typen akslinger. MIG og pinne kan du holde deg langt unna til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Det er vel flere muligheter. Sveis (påleggsveis) har vi gjort en hel del av. Men da er det langt større dimensjoner, og prisbildet et helt annet. Skal ikke overføre dette ned til 'urmakerdimensjoner'. Jeg ville ikke fått det til. Så er det vel en mulighet å dreie en ny aksling i 6Mo eller SuperDuplex. Eller sette inn et nytt/brukt girhus. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 (redigert) Denne Engbo akslingen her med skade i tetteflaten la jeg på med TIG etter at det hadde oppstått lekkasje i tetningene, samtidig som jeg bygde om reimdrifta til kjededrift på thrusteren. Siden denne fantastiske patenten muliggjør inspeksjon innvendig i båten var det enkelt å holde øye med hvorvidt tetningene holdt tett i ettertid. Og det har de gjort 100%. Akselen har en diameter på 17mm i tetteflata og det er helt uproblematisk å TIG-sveise dette uten at akselen drar seg innenfor de toleransegrensene vi snakker om i et slikt system. Been there, done that. Så da kan jeg vel kommentere saken fra sofakroken ettersom denne jobben vedrører nettopp en slik liten thrusteraksel. Du bør iallefall prøve!! Redigert 19.April.2022 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Chiefengineer skrev 19 minutter siden: Denne Engbo akslingen her med skade i tetteflaten la jeg på med TIG etter at det hadde oppstått lekkasje i tetningene, samtidig som jeg bygde om reimdrifta til kjededrift på thrusteren. Siden denne fantastiske patenten muliggjør inspeksjon innvendig i båten var det enkelt å holde øye med hvorvidt tetningene holdt tett i ettertid. Og det har de gjort 100%. Akselen har en diameter på 17mm i tetteflata og det er helt uproblematisk å TIG-sveise dette uten at akselen drar seg innenfor de toleransegrensene vi snakker om i et slikt system. Been there, done that. Så da kan jeg vel kommentere saken fra sofakroken ettersom denne jobben vedrører nettopp en slik liten thrusteraksel. Du bør iallefall prøve!! Fin den løsningen der, husker du har beskrevet denne før. Du burde solgt dette som et upgrade kit til disse gamle reimdrevne trusterne. SKF Speedi-Sleeve, kanskje det kunne vært et alternativ @Baard? Aner ikke om det forhandles i Norge, kjenner det bare fra YouTube 🤭 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 (redigert) SKF var i hvertfall interessert i å selge disse sleev'ene til offshore for 10- til 15 år siden. Vet ikke om de lager så små. Kostet skjorta, så vidt jeg husker. TESS er forhandler av Seedi-Sleeve. Om de har, eller gidder å skaffe, aner ikke. Redigert 19.April.2022 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Hulda skrev 10 minutter siden: SKF var i hvertfall interessert i å selge disse sleev'ene til offshore for 10- til 15 år siden. Vet ikke om de lager så små. Her er dimensjonene de leverer så kanskje man finner en som passer? https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/0901d1968028ef33-11337_2-EN-SKF-Speedi-Sleeve_tcm_12-128020.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Om du ikke vil prøve påleggssveising så kan du jo bare kontakte et maskineringsverksted, så tar de ganske enkelt frem en ny aksling med mal i den gamle. Gjort flere ganger av undertegnede i situasjoner der dette var eneste aktuelle løsning. Disse akslingene har meteriske dimmensjoner, er ikke noe hokus pokus å lage og vil ikke koste mange lappene. Oppgi lagertype så legger de inn presspasning på disse. Du må ikke finne på å bytte ut thruster for en slik bagatell. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2022 Del på Facebook Svart 19.April.2022 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Denne Engbo akslingen her med skade i tetteflaten la jeg på med TIG etter at det hadde oppstått lekkasje i tetningene, samtidig som jeg bygde om reimdrifta til kjededrift på thrusteren. Det er utrolig hva flinke folk kan få til 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Landcrab Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Hulda skrev for 5 timer siden: SKF var i hvertfall interessert i å selge disse sleev'ene til offshore for 10- til 15 år siden. Vet ikke om de lager så små. Kostet skjorta, så vidt jeg husker. TESS er forhandler av Seedi-Sleeve. Om de har, eller gidder å skaffe, aner ikke. Minste er rundt 11mm i dia, koster 25USD https://www.amazon.com/SKF-99049-Speedi-Sleeves/dp/B000EPPARY/ref=mp_s_a_1_1?crid=ZOT8M9XGI44B&keywords=skf+99049&qid=1650423005&sprefix=skf+99049%2Caps%2C204&sr=8-1 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Hvorfor ikke ta en tlf til Sleipner, i stedet for å anta at de ikke har eller vil selge? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Uten at jeg vet hvordan dette ser ut (noen bilder er alltid veldig opplysende i tråder som dette): Kan det være mulig å endre leiet til tetningen slik at denne kommer på et annet sted på akslingen? Feks ved å sette inn en smalere tetning i kombinasjon med en skive/avstandstykke slik at total tykkelse blir tilsvarende original tetning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
GSEuser Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 En annen løsning kan være og skaffe en lavere simring. Jeg gjorde det ved reparasjon av vår thruster, ikke fordi vi hadde slitespor, men Mits hydraulikk hadde ikke simring med rett høyde inne. Mener original simring var 7 eller 8mm høy, jeg la i 2 stk med 4mm høyde. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 20.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2022 10 hours ago, Chiefengineer said: Du må ikke finne på å bytte ut thruster for en slik bagatell. Kommer til å reparere den ja - bytter ikke ut på grunn av dette. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 20.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2022 3 hours ago, jørn said: Hvorfor ikke ta en tlf til Sleipner, i stedet for å anta at de ikke har eller vil selge? Det står på lista, men de åpner ikke for private før klokken 13.00 :-) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 20.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2022 (redigert) 2 hours ago, Brigg said: Uten at jeg vet hvordan dette ser ut (noen bilder er alltid veldig opplysende i tråder som dette): Kan det være mulig å endre leiet til tetningen slik at denne kommer på et annet sted på akslingen? Feks ved å sette inn en smalere tetning i kombinasjon med en skive/avstandstykke slik at total tykkelse blir tilsvarende original tetning. Hei - det er desverre ikke mulig med standard tetting på grunn av at det er begrensninger på plassering både bak og forran - hullet til brytepinnen i den ene enden og kranshjulet som kobler inn på nedadgående aksling i andre. Kan hende det kan gå med en smalere tetting - dette skal sjekkes ut om jeg ikke får tak i deler. Har ikke bilde for hånden akkurat nå..... Redigert 20.April.2022 av Baard Feil svar (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 20.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2022 2 hours ago, Baard said: Det står på lista, men de åpner ikke for private før klokken 13.00 :-) Da var det avklart - Sleipner lagerfører ikke lenger deler til denne så det må kjøpes komplett nytt girhus til 4500.- + MVA. Da blir det å gjøre et forsøk på rep. Synes det er helt for ille å kassere en fullt fungerende truster på grunn av en enkelt komponent..... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Landcrab Svart 20.April.2022 Del på Facebook Svart 20.April.2022 Baard skrev 17 minutter siden: Da var det avklart - Sleipner lagerfører ikke lenger deler til denne så det må kjøpes komplett nytt girhus til 4500.- + MVA. Da blir det å gjøre et forsøk på rep. Synes det er helt for ille å kassere en fullt fungerende truster på grunn av en enkelt komponent..... Synes ikke det var så helt gærnt, det er nå bra de har et alternativ. Du får holde oss oppdatert, nå har du jo fått en håndfull tips du kan velge blant🤠 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.