Jump to content

Ny utgående aksel til Sleipner SP55 - finnes det å få tak i?


Baard

Recommended Posts

Hei igjen.

 

For meg var det helt uaktuelt å kassere en ellers strøken baugpropell bare på grunn av denne ene delen som har en slitasje. Denne bruk og kast mentaliteten som har oppstått i samfunnet synes jeg ikke er greit.

 

Løsningen blir to-delt for dette året; a) Sporet i akslingen rengjøres og påføres "flytende metall" av industrikvalitet som er laget for formålet, og akslingen pusses og poleres opp til spesifikasjon. b) i stedet for en tetningsring har jeg via Mits i Tønsberg, som vi er så heldige å ha her, fått tak i to tetningsringer som til sammen har samme tykkelse som den gamle - ellers samme mål. Den ene ringen vil bli fylt med spesialfett for kjøling og den andre kjøles av giroljen.

 

På denne måten får jeg flyttet slitasjepunktet ca. 3 mm til siden for den ene ringen og den andre ringen vil treffe litt på siden av det gjenstøpte slitesporet. I følge de som har greie på slikt, vil dette trolig holde godt i flere år. Jeg kommer også til å fylle i en bedre olje i girhuset, men tilleggsegenskaper som gjør at det vil bli mindre sjans for lekkasje.

 

Dette har en kost på ca. 300.- i deler og materiell, og 2-3 timer med egeninnsats. Om det skulle vise seg at løsningen ikke holder så vil jeg fylle etter med olje i sessongen og demontere på nytt til høsten og få noen som er svært gode med tig apparatet til å sveise slitesporet og dreie ned akslingen til spesifikasjon på nytt, og sette inn nye tetningsringer.

 

/Baard

/Baard

Link to post

Støtter deg fullt ut når det gjelder holdning til bruk og kast mentaliteten 👍
 

Baard skrev 27 minutter siden:

fått tak i to tetningsringer som til sammen har samme tykkelse som den gamle - ellers samme mål.

 

Dette tror jeg kan fungere veldig bra, kanskje bedre enn originalt. 

Men kunne du ikke da bare brukt den ene tetningen med tillegg av en skive eller tilsvarende slik at tykkelsen til sammen tilsvarer original tetning?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
40 minutes ago, Brigg said:

Men kunne du ikke da bare brukt den ene tetningen med tillegg av en skive eller tilsvarende slik at tykkelsen til sammen tilsvarer original tetning?

Hei.

Jo, det kunne jeg helt sikkert, kunne laget en foringe der også, men tenkte at det var enklere å legge inn en ekstra når det allikevel fantes ringer som hadde halve tykkelsen av den gamle :-) Dette kunne vært løst på flere måter :-)

/Baard

Link to post

Støtter tanken om reparasjon/gjenbruk, særlig når en sparer penger itilegg🙂

 

 

Jeg tenker at istedenfor "kjemisk metall" som jeg frykter ikke vil feste seg godt nok, og sveising som kan deformere akselen, så burde lodding være ett godt alternativ.

 

Legge ein stripe med egnet loddemiddel på akselen og slipe/polere til spec.

Da har du trolig en reparasjon som varer.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Du får rapportere resultatet @Baard  Og gjerne legg ut noen bilder av hvordan dette ser ut, både undevannshus og aksling. Jeg har samme baugpropell selv og kanskje må jeg gjøre samme jobben en gang  

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 1 måned senere...
On 4/22/2022 at 4:42 PM, Brigg said:

Du får rapportere resultatet @Baard  Og gjerne legg ut noen bilder av hvordan dette ser ut, både undevannshus og aksling. Jeg har samme baugpropell selv og kanskje må jeg gjøre samme jobben en gang  

En liten rapport her om resultatet.

Satte inn to nye simringer på totalt 8mm kontra den ene gamle på 7mm. De to nye var litt knotete å få på med fjæra på den ene på rett sted. Den som ikke får kjøling fra oljereservoaret til propellen ble fylt med high-speed fett så den skal tåle litt. 

Akslingen ble reparet med Relekta Megaplast og dreiet ned og polert opp. Imidlertid ble det ikke 100% der hvor sporet var minst, men det ble bra nok tror jeg.

Alt er montert og båten er sjøsatt og det fungerer som det skal og det forsvinner ikke olje fra reservoaret så tror det skal holde en stund. Om det ikke holder mer enn et par sessonger så kostet ringene 100 kroner så de kan byttes igjen.....

IMG_4477.jpeg.483f13ae23206b2d60f88b03a4d335b1.jpeg

/Baard

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...