Jump to content

Motor trøbbel KAD44 i Arendal


jdahl

Recommended Posts

Har aldri opplevd maken til synsing omkring andres båthandel etc. Dette er typisk for båtplassen, der noen prøver et lite rop om hjelp, og det ender i en endeløs diskusjon om kjøp/salg/ansvaretc.

Hjelpen fikk de tidlig i diskusjonen. Deretter er det blitt en gerenrell meningsutveksling.

Det er om kjøp/salg og hvilke rettigheter man har som det diskuteres. Greit å se at man kan ha forskjellig syn på saken. Kan jo hende noen lærer noe av dette. Det er faktisk veldig mange som ikke kjenner til hva man kan ha krav på, eventuelt ikke ha krav på.

Link to post

Har aldri opplevd maken til synsing omkring andres båthandel etc. Dette er typisk for båtplassen, der noen prøver et lite rop om hjelp, og det ender i en endeløs diskusjon om kjøp/salg/ansvaretc.

Kan være enig i det, i grunnen. Men på den andre side så har ikke denne tråden utartet til diskusjon om blondinner (ikke ennå, i hvert fall! :lol:) så da er den vel godt innenfor rammene av det saklige. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Kan være enig i det, i grunnen. Men på den andre side så har ikke denne tråden utartet til diskusjon om blondinner (ikke ennå, i hvert fall! :lol:) så da er den vel godt innenfor rammene av det saklige. :yesnod:

Hm - mener De at blondinnnene er usaklige? Det kommer da helt an på hvilke saker man holder på med :lol:
Link to post

Min kamerat fikk i dag beskjed om at den ene sylinderen hadde skjært seg, og de skal sjekke mer om det har skjedd mer skader.

merkelig at dette kan skje med en motor som har gått 600t, og ikke ble den hard presset heller :confused:

kommer tilbake når det skjer no nytt.

 

jdahl

Link to post

Om det er siste sylinderen som har skjært seg kan det være samme sak som på Ingar's bekjente KAD 42. Om jeg har forstått rett skyldes det redusert oljekjøling

Ikke olje, men vann-kjølingen. Den 6 sylinderen ligger lengst vekk fra varmeveksleren og vil derfor gå varmest.

At oljedysa på samme sylinder var tett kan skyldes en tilfeldighet. Jeg fikk heller ikke inspisert dysene da de allerede var kastet når jeg besøkte verkstedet.

Men de fortalte altså at denne dysa var gått mer tett enn de andre.

Nå sitter vel også den 6 også sylinderen lengst unna oljepumpa, men hvordan tilførselskanalen er dimensjonert ift dysene vet jeg ikke.

Men man kan vel ikke utelukke at trykket faller noe frem til nevnte dyse og at oljedusjen derfor blir svakere på denne.

 

Slik jeg forstod sjekket verkstedet ikke oljetilførsels-kanalen, denne er boret gjennom hele blokka og bør ved overhaling inspiseres for spon og fremmedlegemer.

Meg bekjent gjenomspylte de heller ikke systemet i "revers" retningen slik man skal gjøre ifm skifte av dysene.

For å si det slik så følte jeg kommunikasjonen med verkstedet såpass vanskelig at jeg gav opp å følge denne saken i detalj...

Link to post

At oljedysa på samme sylinder var tett kan skyldes en tilfeldighet. Jeg fikk heller ikke inspisert dysene da de allerede var kastet når jeg besøkte verkstedet.

For å si det slik så følte jeg kommunikasjonen med verkstedet såpass vanskelig at jeg gav opp å følge denne saken i detalj...

Jeg vet ikke hva jeg synes om et verksted som "kaster" utskiftede deler. Delene tilhører kunden og skal følge reparasjonsobjektet ut fra verkstedet. Dårlig kommunikasjon er også et dårlig tegn. :rolleyes:

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei, det har skjedd litt om denne saken, motoren hadde skjært seg på den ene sylinderen, og det måtte bytte en del deler , ny turbo hadde kommet no rusk i den gamle, han fikk ikke no svar hva som hadde skjedd, det var bare noen som trodde noe, ikke no skikkelig svar.

 

Reperasjonen kom på ca 55000 som selger betalte.

 

Endelig kunne båten sette kurs mot Sarpsborg igjen, men han fikk bare kjøre på ca 2000 omdreininger de føste 20 timene, litt rart synes jeg, men sånn var det. tok lang tid og kome hjem,

og i dag endelig hjemme båthavnen i sikte, MEN SÅ KOMMER DET ULYDER FRA MOTOR OG SÅ STOPPER DEN, motor luke blir åpnet, det er masse olje søl og røyk :cryin:

 

båten taues inn på plass, og så er det og se hva som skjer nå :confused:

 

HVORDAN KAN DET VÆRE MULG.......

 

 

oppdateringer følger...................... :headbang:

Link to post

han fikk ikke no svar hva som hadde skjedd, det var bare noen som trodde noe, ikke no skikkelig svar.

 

endelig hjemme båthavnen i sikte, MEN SÅ KOMMER DET ULYDER FRA MOTOR OG SÅ STOPPER DEN,

 

Her har vel verkstedet gjort en dårlig jobb i og med at de ikke fant feilen før motoren ble satt sammen. Fatter ikke at de tør ta risken på dette uten og være 100% sikker på at årsaken til det første havariet var funnet.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei kommer med oppdatering på denne saken.

Det er en stund siden de fant ut hva som hadde skjedd, den hadde skjært seg på 3 sylindere, og etter mere sjekking, så hadde toppen også sprekt.

 

Det som skjer er at verkstedet som reparerte ikke hadde gjort skikkelig jobb, så de har tatt dette på sin tabbeforsikring, ny takst på skade er ca 140 000,-

 

det har jo tatt lang tid dette, men nå er delene bestilt og den er lovet ferdig satt inn første uka i mai.

 

så nå får jeg håpe han har fått sin kvote av uhell med denne båten :flag:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...