Jump to content

Reparasjon / vurdering av glassfiberskade - baug

floano

Recommended Posts

Vår 11 år gamle Jeanneau CC 7.5 har en liten skade i baugen. Hadde tenkt å fikse den med litt epoxy og glassfiber, så startet med å preparere (pusse/slipe rent).

Har lite/ingen erfaring med denne typen skade, men hadde regnet med at det skulle være relativt enkelt.

Pussingen avdekte imidlertid litt ukjent status, og med min begrensede erfaring med å tolke hva jeg ser så er det sikkert mange på forumet som har mye er faring med dette som kan guide litt. Båten er ny for oss, så vi kjenner ikke hva den har vært utsatt for tidligere.

Har lagt ved noen bilder (tre punkter i baugen som er pusset av litt (maksimal dybde på det som er pusset ned er kanskje 15mm). Det ser ut til at det er litt sprekker i materialet, og at det kan være forsøkt fikset på tidligere. 

Det som er uklart for meg er om dette er en slags "knusning" som gjør at dette blir veldig omfattende og at det bør/må tas bort mye mer materiale enn det jeg har tatt bort nå. om dette evt kan fikses uten å måtte gjøre det perfekt, men godt nok til at det har styrken som trengs i dette området (båten dras opp på henger). Hvor tykt er "godset" i baugen/under. Det kan se ut som om godset er todelt, der det som er litt dypere er relativt massivt (har ikke slipt særlig i det), men klarer om jeg går inn for det å brekke opp litt av det ytterste om jeg går inn for det, men det er ikke løst, og det kan se ut som om det hvite sjiktet er uten sprekker (epoxy-filler?)

IMG_3945.jpg.8e5a569ece198c22c08b1ef16c9bc308.jpg

image.png.c7c61d3b2b85efd7ff156d699213662f.png

IMG_3941.jpg.bc9d06bf45713c5055b147b3d84d9dee.jpg

IMG_3943.jpg.a0e4cfe3374e6ca0b1c89b53ba4cd2b5.jpg

IMG_3944.jpg.c147722a781325d745f8a12d6116a4e7.jpg

Ville ikke gjort alt for mye av dette. Slip reint alle små sprekker med et lite verktøy ala dremel. Så ville jeg mettet dette med epoxylim og lagt på noen lag med glassfiberduk i tynne strimler med epoxy. Sparkle med epoxyfiller og slipe glatt. Epoxylimen må slipes eller avfettes før sparkel brukes, for god heft. Epoxyprimer og bunnstoff til slutt. Kommer du til for å se hvordan det er på innsiden? Regner med det er ganske tykt skrog ingen skarpe baugen. Ser du sprekker på innsiden, er det kanskje verre. Men ser ut som en skade etter å ha slått mot noen steiner i fjæren. Sikkert begrenset. 

Her har du vel en kombinasjon av knusningsskader, tidligere utbedringer, og støpefeil (lamineringsfeil) fra nyproduksjon. Det bør ikke være all verden å utbedre dette, det er jo under vannlinja, så det behøver ikke bli strøkent rent visuelt sett etterpå. Jeg ville definitivt brukt polyester og glassfibermatter til å utbedre dette. 

Det som er mer interessant er hvordan tilstanden på resten av skroget er...

Takk for innspill og vurderinger. (puster litt lettet ut :smiley:)

Og ja, jeg håper ikke dette er toppen av isfjellet siden denne båten allerede har hatt overraskende mye småting ved seg som har trengt fiksing...

Er vurderinger av skrog noe båt-dealerne gjerne tar på seg?

Dette kan se ut som kun er luftbobler mellom gelcoat og glassfiber/polyester. Dette er ikke uvanlig at oppstår i produksjon, spesielt i hjørner. Der er det vanskelig å få glassfibermatten helt inn i hjørnet og det blir en luftlomme. All glassfiber/polyester er der, men har ikke kontakt med gelcoaten. Ved dårlig håndverk under produksjon blir det mange av disse.

Disse luftlommene er helt ufarlig. Enkleste er å ta vekk løs gelcoat,  skråslipe kantene litt og fylle med gelcoatsparkel.

Santa_Claus skrev for 10 timer siden:

Disse luftlommene er helt ufarlig. Enkleste er å ta vekk løs gelcoat,  skråslipe kantene litt og fylle med gelcoatsparkel.

Å fylle opp med 15mm gelcoatsparkel er ikke bra. Jeg ville gjort som Komodo foreslår, reparert skadene med polyester og glassfiber til normal høyde. Og deretter et par strøk epoxyprimer før bunnstoff.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Santa_Claus skrev for 13 timer siden:

Dette kan se ut som kun er luftbobler mellom gelcoat og glassfiber/polyester. Dette er ikke uvanlig at oppstår i produksjon, spesielt i hjørner.

Hvis du ser litt nøye på bilde 1 ser du at det ikke bare er luftbobler mellom gelcoat og laminat, det er også feil midt inne i laminatet.

Hvis du ser på bilde 4, så ser du at det også er knunsning i laminatet.

Og som @index sier, man sparkler ikke opp 15mm dype sår i laminatet med gelcoatsprkel.

Gjør det enkelt. Det holder med kun sparkel her.

Skal du forsterke med matte, må du også anskaffe polyester og herder, egnet verktøy og oppvarming.

Slik baller det på seg med arbeid, tid, kostnader og overskytende remedier.

Velg en passende sparkel med eller uten fiber. Bruk opp noen rester du har stående. Anything goes.

Redigert av TS. (see edit history)

Bra med mange perspektiver :thumbsup:

Er redd det blir litt mye å gape over om jeg går for en full nedsliping, så det blir nok et kompromiss for å oppnå "godt nok". Det er ikke så lett å se på bildene, men det er ikke fiber i det som er slipt ned, men det er relativt tykt, så jeg tenker det blir riktigst å koble opp nytt materiale godt med det innerste området (mette så godt som mulig mot det med epoxy). Laminere med epoxy/vevd fiber ut derfra slik at patchen blir robust, og kanskje bruke litt epoxy-filler deretter for å få profilen jevn.

Får teste det ut i praksis og se om planen holder forbi første hindring :-)

• 2 uker senere...

Får komme med en oppdatering ?

Planen holdt ikke. Det ble for fristende å slipe av hele området slik at de tre områdene jeg startet med ble ett langt langt. Dremel ble byttet med vinkelsliper med lamellslipeskive. Gjorde feltet det en del bredere, dypere og lengre slik at det materialet som var skadet (krakelert/delaminert) ble slipt bort.

image.png.c68b9db19050923a77469d00c4e19757.png

Bildet er fra litt før jeg fikk slipt helt ned, så det er fremdeles litt skadd materiale igjen. Formen på området som skulle dekkes av nytt materiale var da som en slakk U.

Brukte Biltema’s lamineringsepoksy og fikk mettet godt mot glassfiber. Bygde sandwich med ca 8-9 lag vått i vått med glassfibervev med smalere og smalere «strimler». Fikk satt opp varming slik at temperaturen kunne ligge på ca 25 grader, men siden dette var opp ned så var det lag for lag med ca 35 minutter mellom hvert lag (klebrig) og mye bruk av tape for å holde fibermattene stramme og rette på plass.

image.png.4530f8fb7ccc953e3e621f00ce26d619.png

Fikk en grei form etter hvert, og dette virket veldig sterkt. Formen ble rimelig bra, men trengte likevel å forme kanten slik at hele formen skulle bli riktig (smalner fremover langs baugen). Brukte epoksyfiller til dette. Siden dette var opp ned så var dette litt tricky, og måtte ha om lag tre runder med påklatting og sliping før en siste overgang med eksentersliper kunne gi en smooth bue med riktige vinkler.

image.png.dc30687ce46bdc2704cd12c5c771d22f.png

image.png.1332030e7450b84802a8c308385c7093.png

image.png.69703a930b72d5e676e7774558a9de23.png

La på (Biltema) Epoksyprimer til slutt med pensel (fire lag vått i vått). Denne ble litt grov i strukturen, og er kanskje det jeg ble minst fornøyd med (tørket raskt, men var litt vanskelig å få pen overflate siden forrige lag var litt klebrig og ble «dratt litt opp» av neste lag). Tenkte å slipe denne til slutt litt slik at strukturen skulle bli litt jevnere, men hadde oversett at det var herdetid på 7dg v/20 grader. Dette gjorde at den var tørr, men ikke hard nok til sliping da jeg skulle ha på bunnstoff. Hoppet derfor over sliping. Får vurdere å ta dette til neste år.

image.png.a2e6a6a0bc684f1cff4e80d2d4c0c163.png

Dette er ikke for å kverulere :lipseal:

Men hadde det ikke vært greiere å bruke polyester til lamineringen, når du allikevel skulle avslutte med epoxyfiller og epoxygrunning?

Hele resten av båten er jo glassfiberarmert polyester.

I etterpåklokskapens lys så kunne jeg greit ha utvidet området litt. Jeg tror likevel ikke at det ble for lite siden strekkrefter nok ikke er de viktigste kreftene her.

image.png.f0fca402669a224c84b9d16dabe9ec89.png

Rødt indikerer slipe-overflaten

.

Hadde jeg vært proff (eller om jeg skulle ha gjort dette på nytt så ville  jeg ha jevnet slipeområdet mer og gjort det bredere. Det var egentlig svært enkelt å få en fin bue med lamineringen, og et bredere område ville også hjort overgangene mellom nytt og gammelt område penere uten bruk av filler, samt at det ville blitt sterkere.

Ja, kunne nok brukt polyester også. – men hadde ikke tenkt å starte en ny epoxy vs polyester-tråd (det er allerede noen tråder på forumet allerede… ? )

Imidlertid så favoriserer nesten alt jeg har funnet om båtreparasjoner bruken av epoxy (strekkstyrke, vedheft, mer fleksibelt,++). Dette stedet på båten har antakeligvis også godt av en mindre sprø konstruksjon. Siden polyester er beskrevet som et billigere materiale, vil nok fabrikkproduksjon hos båtprodusenter kanskje gjerne gå dit. For min lille reparasjon så er ikke pris så viktig (selv om Biltema-produkter ble brukt). Hvorvidt bruken av polyester skulle være bedre siden resten av båten er i polyester tenker jeg bare blir relevant på grunn av evt temperatur-oppførsel i materialet (vedheft er jo god uansett), og siden dette ikke er så veldig high-tech og cutting edge, så tenker jeg at det ikke vil ha noen betydning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...