Jump to content

Holder den zinken et år til...se bilde...

Ida Marie III

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 9 minutter siden:

Som nevnt lengre ned i tråden, så står Zinken på bolter med avstandsstykke, ca 3 cm fra skroget...

:blush: Den opplysningen overså jeg. Da er ikke løs anode noe problem.

Sitat

Alle de 3 boltene er koblet sammen på innsiden av båten, og går videre derfra i en fet jordingskabel til diverse komponenter...

Sånn sett betyr det muligens ikke så mye at 1 bolt ikke har god kontakt..? Eller.?

Nei, viktigste er at det er kontakt.

Største faren er at kontakten mellom anode og det som skal beskyttes blir brutt.

Andre faren er at anoden kan falle av, har opplevet det med ringformet anode på propellaksling.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Men ikke med stålbørste, da risikerer du at sinken pasifiseres.:smash:

Hva er det egentlig som skjer når man børster en anode med stålbørste som gjør at den passifiseres?

Jeg legger merke til at Jo Roger har et innlegg like før meg fra T Hansen der det står man skal huske på å børste over med stålbørste før bruk, det blir jo det stikk motsatte av å unngå stålbørste.

Har lest flere advarsler her mot stårbørste.

Jeg har selv rengjort egne anoder på påhengsmotorer med stålbørste og lurer på om det kan være dumt og hva man evt elelrs skal bruke som vil fungere i praksis og ikek bare i teorien. Har feks anpde med riller (sannsynligvis før større overflate) og knekk (for å passe på brakett uten å være iveien) under  en Yamaha-motor hvor jeg har brukt roterende stålbørste på drillen. Enkel og grei rengjøring, men dumt om det ødelegger anoden. Og vil det ikke evt  være like ille om man bruker stål-skrutrekker eller noe annet av stål til å fjerne feks rur inni kriker og kroker?

Leger man igjen et tykt lag med stål som dekker over anoden så vil det jo være ille, men en stålbørste slites jo minimalt og det meste av slitasjen ramler sikkert ned på plenen vil jeg anta, så kan ikke helt se hvordan stålbørsten skal gjøre skade.

Der er en gammel undersøgelse, som påviser et problem med for meget jern i zinken.

https://meridian.allenpress.com/corrosion/article-abstract/12/7/53/156989/The-Effect-of-Iron-in-Galvanic-Zinc-Anodes-in-Sea?redirectedFrom=fulltext

Som jeg læser det abstract, vil for meget jern medføre et isolerende lag på anoden; vel svarende til at overmale anoden? Om urenheder i zink kan sidestilles med de mikroskopiske efterladenskaber fra en stålbørste kan være svært at gennemskue, men med den vigtige funktion anoderne har, så har jeg aldrig løbet risikoen selv. Jeg skifter dem hellere ...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...