Jump to content

Holder den zinken et år til...se bilde...


Ida Marie III

Recommended Posts

Denne må byttes. En gambler ikke med tæring og galvaniske strømmer for noen hundrelapper, ville byttet til Syrefaste skruer med «rille» (låse )skive for å sikre  100% kontakt. Mvh Bjørn Båtservice Sør.

Hvis en sink er rimelig hel, demonter og slip/ rengjør den 100% for å få tilbake effekten som den hadde som ny. Den må jordes ordentlig……

Link to post
Barthoma skrev 1 minutt siden:

Hvis en sink er rimelig hel, demonter og slip/ rengjør den

 

Men ikke med stålbørste, da risikerer du at sinken pasifiseres.:smash:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja enig med andre her: Bytt når de nærmer seg "halvtært".

 

Det kan komme ting i veien for neste års slipping og da aner du ihvertfall ikke hvor mye som er igjen.

Kan kjøpe mye sink for prisen på en ny propell og/eller aksling. :sweat:

 

Et par bilder fra en bekjent i UK som hadde en stålbåt. Han skulle på land med den men sykdom kom i veien og deretter et familimedlem som ble alvorlig syk og tilslutt gikk bort.

 

Da han omsider hadde overskudd til å slippe var alt av sinker for lengst borte.

Den alvorlig store høytrykksspyleren på skipsverftet gjorde skikkelig vei i vellingen kan en si. 

 

Han ga opp og la den for salg. Aner ikke hva som skjedde med den etterpå. 

 

Dermed ikke sagt det skjer med din, men greit å ha dette i bakhodet når avgjørelser skal tas.

 

camera nov 08 045.jpg

camera nov 08 044.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Da er den fjernet...😉

 

Forslaget til Roger jo er kanskje ikke dumt...må muligens bruke 2 eller 3 mindre Zinker i så fall...

 Båten min er i glassfiber Gudrun, slipper bekymringene til din engelske bekjente...😉

 

Hulda...mener du med det at om først bare 30% av zinken er igjen, er tiden inne for bytte..?

20220424_112925.jpg

20220424_113002.jpg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Gudrun skrev for 2 timer siden:

Da han omsider hadde overskudd til å slippe var alt av sinker for lengst borte.

Den alvorlig store høytrykksspyleren på skipsverftet gjorde skikkelig vei i vellingen kan en si. 

Men han hadde tid å ha den på land i mellomtiden og stoffe den 2-3 ganger før han skiftet sink? :confused: Denne må ha vært på sjøen i 10-15 år uten sink. Jeg var for noen år siden i Italia og hentet en yacht som hadde ligget i opplag i ca 10 år uten oppsyn. Sinken var borttært for lenge siden, men skroget var ikke en brøkdel så allvorlig tært som det er på dine bilder.

Link to post

Jeg forstår ikke helt dette med %-tallene. Om en sink er redusert med 50% i løpet av en sesong, er det jo greit å bytte den, men om den er redusert med 50% i løpet av 3 - 4 år? :crazy:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det jeg reagerte på er spesielt styrbord bolt hvor festet i anoden er ut til å være tæret bort. Feste for øverste bolt ser ut til å være å god vei tilder samme. Ut fra annet bilde ser det ut som anoden ikke lenger er klemt mot skroget, hvis ikke du har løsnet festene. Ser ut som det er eller snarlig vil bli dårlig kontakt mellom anode og festebolter.

 

Ville gått for typen anoder @Roger jo linker til, da vil ikke festene løsne når anoden tæres. Festet i to nederste bolter og sørge for forbindelse til tredje bolt og trimplan.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det er en 'tommelfingerregel'. 30 vektprosent igjen, bytt anoden. Så har man noen som ligger i sjøen 6 mnd., andre ligger ute i 3 år. Hulda bør på land hvert annet år på grunn av anoden på baugpropellen. Hovedanoden nede på kjølen holder gjerne 6 år. Anoden som beskytter rorakslingen holder 2 år. Alt etter som hvor mye bart jern det er, hvor slitt malinglaget er.

 

Ellers er en anode aktiv så lenge det er anodemateriale, at anoden har elektrisk kontakt, at den ikke er passivert. 

 

Nå må jeg ut og male. Adios!

Link to post

Ja burde jo skjønt det ble en diskusjon om bildene jeg la ut og.. :giggle:

 

Bildene ble tatt etter spyling.

Var da de avdekket store deler av bunnen var "oppspist".

Noe ble lappet med doblinger, (se bilde) mens andre plasser lot han det bare være være da han hadde mistet motet.

 

Han er heller ikke blant oss lengre dermed tok jeg sjansen på å bruke bildene. 

 

Poenget mitt var at når du avdekker det er godt tært bør du bytte kontra å ikke ane om de holder til neste slipping.

Som i tilfellet med stålbåten gikk det alt for lang tid grunnet det jeg skrev. 

 

I mitt tidligere yrke byttet vi propell og sågar aksling på enkelte youghurtbegre :lol: vi løftet på land for vårpuss. 

Da fakturaen kom angret eierne bittert på å ikke ha vært nøyere med vedlikeholdet.

 

Heter kanskje ikke FV program uten grunn.. Som står for "Forebyggende vedlikehold"..

 

Mens andre båter igjen hadde såvidt antydning til tæring på anodene etter et år på sjøen.

 

Men la nå den stålbåten ligge. :pray:

 

 

 

camera nov 08 019.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Jens_P skrev for 2 timer siden:

fra annet bilde ser det ut som anoden ikke lenger er klemt mot skroget, hvis ikke du har løsnet festene

 

Så at en annen også påpekte denne, men såvidt jeg ser er anoden montert på avstandshylser nettopp for at den ikke skal ligge helt mot skroget. Man får dermed nesten dobbelt så stort areal på anoden.

Link to post
PolarLi skrev 1 time siden:

 

Så at en annen også påpekte denne, men såvidt jeg ser er anoden montert på avstandshylser nettopp for at den ikke skal ligge helt mot skroget. Man får dermed nesten dobbelt så stort areal på anoden.

Riktig det. Samme forhold på brakett-anoden jeg har på påhensmotoren min. (Honda). Kun kontakt mellom anoden og motoren under der hvor boltene skrus inn.Blir da en liten avstand mellom anoden og motor, og dermed større areal.

Link to post

Og er større areal en fordel? Ikke sikker på det. Ofte maler man anoden på baksiden for at det ikke skal gå lekkasjestrømmer gjennom vannet, men at elektronene skal gå den veien de er ment å gå. Og det er gjennom metallet. Ulempen med for mye strøm, er at malinglaget tar skade. Jeg har til og med sett skader på SuperDuplex. Skal ikke skrive at det var på en oljeplattform, for ikke alle liker det. Men om man tråkler seg gjennom 'Byggingen av Hulda......' så skal det være mulig å dykke litt dypere i materien. 

 

Hvert enda år skriver jeg det samme. 

Link to post
Hulda skrev 15 minutter siden:

Og er større areal en fordel? Ikke sikker på det. Ofte maler man anoden på baksiden for at det ikke skal gå lekkasjestrømmer gjennom vannet, men at elektronene skal gå den veien de er ment å gå. Og det er gjennom metallet. Ulempen med for mye strøm, er at malinglaget tar skade. Jeg har til og med sett skader på SuperDuplex.

Ja, men den anoden @Ida Marie III la ut bilde av er på en plastbåt. Blir ikke noe problem med malingen (gelcoaten) da :wink:

 

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Forslaget til Roger jo er kanskje ikke dumt...må muligens bruke 2 eller 3 mindre Zinker i så fall...

Hvis du har problem med å få de anodene Roger anbefaler til å passe, så kan du jo alltids kappe til ei plate av 4-5mm aluminium som du skrur i boltene i skroget. Da kan du skru en ønsket mengde med anoder i aluplata igjen. 

Link to post
Jens_P skrev for 5 timer siden:

Det jeg reagerte på er spesielt styrbord bolt hvor festet i anoden er ut til å være tæret bort. Feste for øverste bolt ser ut til å være å god vei tilder samme. Ut fra annet bilde ser det ut som anoden ikke lenger er klemt mot skroget,

 

Som nevnt lengre ned i tråden, så står Zinken på bolter med avstandsstykke, ca 3 cm fra skroget...

Alle de 3 boltene er koblet sammen på innsiden av båten, og går videre derfra i en fet jordingskabel til diverse komponenter...

Sånn sett betyr det muligens ikke så mye at 1 bolt ikke har god kontakt..? Eller.?

Jens_P skrev for 5 timer siden:

 

Ville gått for typen anoder @Roger jo linker til, da vil ikke festene løsne når anoden tæres. Festet i to nederste bolter og sørge for forbindelse til tredje bolt og trimplan.

 

Ja vurderer @Roger jo sin anbefaling... traff nettopp en ex Prinsess eier, han hadde en fet anode billig til salgs...skal måle litt på den...

 

 

 

Komodo skrev 44 minutter siden:

Hvis du har problem med å få de anodene Roger anbefaler til å passe, så kan du jo alltids kappe til ei plate av 4-5mm aluminium som du skrur i boltene i skroget. Da kan du skru en ønsket mengde med anoder i aluplata igjen. 

 

Også en god ide...👍👍👍

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...