Ida Marie III Startet 23.April.2022 Del på Facebook Startet 23.April.2022 Har båten på slipp i forbindelse med en annen jobb, og lurte samtidig på om det var nødvendig å bytte denne Zinken.. Er masse igjen på den, og tykkelsen vises jo ved fingeren min... Hva tenker ekspertisen...?? Målte jordingen mellom anoden og propell, ror osv ...der var god kontakt... Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 23.April.2022 Del på Facebook Svart 23.April.2022 ser skralt ut ved 2 av boltene, så personlig hadde jeg byttet den. Den holder jo til den er vekk, men er nok best å bytte så sover du bedre :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
LM 605 Svart 23.April.2022 Del på Facebook Svart 23.April.2022 Ville også ha byttet denne nå, er jo forholdsvis ganske oppspist. Sitér dette innlegget Link to post
Barthoma Svart 23.April.2022 Del på Facebook Svart 23.April.2022 Denne må byttes. En gambler ikke med tæring og galvaniske strømmer for noen hundrelapper, ville byttet til Syrefaste skruer med «rille» (låse )skive for å sikre 100% kontakt. Mvh Bjørn Båtservice Sør. Hvis en sink er rimelig hel, demonter og slip/ rengjør den 100% for å få tilbake effekten som den hadde som ny. Den må jordes ordentlig…… Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2022 Del på Facebook Svart 23.April.2022 Barthoma skrev 1 minutt siden: Hvis en sink er rimelig hel, demonter og slip/ rengjør den Men ikke med stålbørste, da risikerer du at sinken pasifiseres. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonita I Svart 23.April.2022 Del på Facebook Svart 23.April.2022 Noen hundrelapper i ny sink er ingenting i forhold til kostnader med eventuelle tæringer på langt dyrerere andre enheter; Hadde ikke stusset - men byttet Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Jens_P Svart 23.April.2022 Del på Facebook Svart 23.April.2022 Detter er nok til at jeg ville bytte. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2022 Da er det vel bare å bite det i seg, å kjøpe ny på mandag... koster en tusenlapp den der, om jeg husker rett... Målte som sagt kontakten mellom anode og de forskjellige bunnventiler etc. som den er koblet opp mot...det viste god kontakt/jording på multimeteret.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 (redigert) Slettet Redigert 24.April.2022 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger jo Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 (redigert) Kjøp anoder med fester som stikker ut så hadde du hatt de et år til. Og bedre kontakt med boltene. Redigert 24.April.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Haba Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Du gjør rett i å skifte den sinken. Når halve sinken er tæret bort er det dags for ny. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 (redigert) Ja enig med andre her: Bytt når de nærmer seg "halvtært". Det kan komme ting i veien for neste års slipping og da aner du ihvertfall ikke hvor mye som er igjen. Kan kjøpe mye sink for prisen på en ny propell og/eller aksling. Et par bilder fra en bekjent i UK som hadde en stålbåt. Han skulle på land med den men sykdom kom i veien og deretter et familimedlem som ble alvorlig syk og tilslutt gikk bort. Da han omsider hadde overskudd til å slippe var alt av sinker for lengst borte. Den alvorlig store høytrykksspyleren på skipsverftet gjorde skikkelig vei i vellingen kan en si. Han ga opp og la den for salg. Aner ikke hva som skjedde med den etterpå. Dermed ikke sagt det skjer med din, men greit å ha dette i bakhodet når avgjørelser skal tas. Redigert 24.April.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 30 vektprosent, replace. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2022 (redigert) Da er den fjernet...😉 Forslaget til Roger jo er kanskje ikke dumt...må muligens bruke 2 eller 3 mindre Zinker i så fall... Båten min er i glassfiber Gudrun, slipper bekymringene til din engelske bekjente...😉 Hulda...mener du med det at om først bare 30% av zinken er igjen, er tiden inne for bytte..? Redigert 24.April.2022 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Gudrun skrev for 2 timer siden: Da han omsider hadde overskudd til å slippe var alt av sinker for lengst borte. Den alvorlig store høytrykksspyleren på skipsverftet gjorde skikkelig vei i vellingen kan en si. Men han hadde tid å ha den på land i mellomtiden og stoffe den 2-3 ganger før han skiftet sink? Denne må ha vært på sjøen i 10-15 år uten sink. Jeg var for noen år siden i Italia og hentet en yacht som hadde ligget i opplag i ca 10 år uten oppsyn. Sinken var borttært for lenge siden, men skroget var ikke en brøkdel så allvorlig tært som det er på dine bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Jeg forstår ikke helt dette med %-tallene. Om en sink er redusert med 50% i løpet av en sesong, er det jo greit å bytte den, men om den er redusert med 50% i løpet av 3 - 4 år? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Det jeg reagerte på er spesielt styrbord bolt hvor festet i anoden er ut til å være tæret bort. Feste for øverste bolt ser ut til å være å god vei tilder samme. Ut fra annet bilde ser det ut som anoden ikke lenger er klemt mot skroget, hvis ikke du har løsnet festene. Ser ut som det er eller snarlig vil bli dårlig kontakt mellom anode og festebolter. Ville gått for typen anoder @Roger jo linker til, da vil ikke festene løsne når anoden tæres. Festet i to nederste bolter og sørge for forbindelse til tredje bolt og trimplan. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Det er en 'tommelfingerregel'. 30 vektprosent igjen, bytt anoden. Så har man noen som ligger i sjøen 6 mnd., andre ligger ute i 3 år. Hulda bør på land hvert annet år på grunn av anoden på baugpropellen. Hovedanoden nede på kjølen holder gjerne 6 år. Anoden som beskytter rorakslingen holder 2 år. Alt etter som hvor mye bart jern det er, hvor slitt malinglaget er. Ellers er en anode aktiv så lenge det er anodemateriale, at anoden har elektrisk kontakt, at den ikke er passivert. Nå må jeg ut og male. Adios! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 (redigert) Ja burde jo skjønt det ble en diskusjon om bildene jeg la ut og.. Bildene ble tatt etter spyling. Var da de avdekket store deler av bunnen var "oppspist". Noe ble lappet med doblinger, (se bilde) mens andre plasser lot han det bare være være da han hadde mistet motet. Han er heller ikke blant oss lengre dermed tok jeg sjansen på å bruke bildene. Poenget mitt var at når du avdekker det er godt tært bør du bytte kontra å ikke ane om de holder til neste slipping. Som i tilfellet med stålbåten gikk det alt for lang tid grunnet det jeg skrev. I mitt tidligere yrke byttet vi propell og sågar aksling på enkelte youghurtbegre vi løftet på land for vårpuss. Da fakturaen kom angret eierne bittert på å ikke ha vært nøyere med vedlikeholdet. Heter kanskje ikke FV program uten grunn.. Som står for "Forebyggende vedlikehold".. Mens andre båter igjen hadde såvidt antydning til tæring på anodene etter et år på sjøen. Men la nå den stålbåten ligge. Redigert 24.April.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Ida Marie III skrev 1 time siden: ..må muligens bruke 2 eller 3 mindre Zinker i så fall... Bruk en stor og legg en skinne til den midterste bolten Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PolarLi Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Jens_P skrev for 2 timer siden: fra annet bilde ser det ut som anoden ikke lenger er klemt mot skroget, hvis ikke du har løsnet festene Så at en annen også påpekte denne, men såvidt jeg ser er anoden montert på avstandshylser nettopp for at den ikke skal ligge helt mot skroget. Man får dermed nesten dobbelt så stort areal på anoden. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 PolarLi skrev 1 time siden: Så at en annen også påpekte denne, men såvidt jeg ser er anoden montert på avstandshylser nettopp for at den ikke skal ligge helt mot skroget. Man får dermed nesten dobbelt så stort areal på anoden. Riktig det. Samme forhold på brakett-anoden jeg har på påhensmotoren min. (Honda). Kun kontakt mellom anoden og motoren under der hvor boltene skrus inn.Blir da en liten avstand mellom anoden og motor, og dermed større areal. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Og er større areal en fordel? Ikke sikker på det. Ofte maler man anoden på baksiden for at det ikke skal gå lekkasjestrømmer gjennom vannet, men at elektronene skal gå den veien de er ment å gå. Og det er gjennom metallet. Ulempen med for mye strøm, er at malinglaget tar skade. Jeg har til og med sett skader på SuperDuplex. Skal ikke skrive at det var på en oljeplattform, for ikke alle liker det. Men om man tråkler seg gjennom 'Byggingen av Hulda......' så skal det være mulig å dykke litt dypere i materien. Hvert enda år skriver jeg det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.April.2022 Del på Facebook Svart 24.April.2022 Hulda skrev 15 minutter siden: Og er større areal en fordel? Ikke sikker på det. Ofte maler man anoden på baksiden for at det ikke skal gå lekkasjestrømmer gjennom vannet, men at elektronene skal gå den veien de er ment å gå. Og det er gjennom metallet. Ulempen med for mye strøm, er at malinglaget tar skade. Jeg har til og med sett skader på SuperDuplex. Ja, men den anoden @Ida Marie III la ut bilde av er på en plastbåt. Blir ikke noe problem med malingen (gelcoaten) da Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Forslaget til Roger jo er kanskje ikke dumt...må muligens bruke 2 eller 3 mindre Zinker i så fall... Hvis du har problem med å få de anodene Roger anbefaler til å passe, så kan du jo alltids kappe til ei plate av 4-5mm aluminium som du skrur i boltene i skroget. Da kan du skru en ønsket mengde med anoder i aluplata igjen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 24.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2022 Jens_P skrev for 5 timer siden: Det jeg reagerte på er spesielt styrbord bolt hvor festet i anoden er ut til å være tæret bort. Feste for øverste bolt ser ut til å være å god vei tilder samme. Ut fra annet bilde ser det ut som anoden ikke lenger er klemt mot skroget, Som nevnt lengre ned i tråden, så står Zinken på bolter med avstandsstykke, ca 3 cm fra skroget... Alle de 3 boltene er koblet sammen på innsiden av båten, og går videre derfra i en fet jordingskabel til diverse komponenter... Sånn sett betyr det muligens ikke så mye at 1 bolt ikke har god kontakt..? Eller.? Jens_P skrev for 5 timer siden: Ville gått for typen anoder @Roger jo linker til, da vil ikke festene løsne når anoden tæres. Festet i to nederste bolter og sørge for forbindelse til tredje bolt og trimplan. Ja vurderer @Roger jo sin anbefaling... traff nettopp en ex Prinsess eier, han hadde en fet anode billig til salgs...skal måle litt på den... Komodo skrev 44 minutter siden: Hvis du har problem med å få de anodene Roger anbefaler til å passe, så kan du jo alltids kappe til ei plate av 4-5mm aluminium som du skrur i boltene i skroget. Da kan du skru en ønsket mengde med anoder i aluplata igjen. Også en god ide...👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.