Jump to content

Bør man ha Veik til ventilene på SABB 10 hk, type G?

Harald-

Recommended Posts

Har en nyinnkjøpt SnekkeGrimsøy 23 med Sabb 10 hk, type G.
Må man ha veik på ventilsmøringene, eller holder det med ett trykk på kanna i senterrøret før start?

Skulle sjekket sinkanoden. (den er ferskvannskjølt) er vel bare en i forkant på eksosmanifold, er dette noe man kan kjøpe på nett?

Hadde en snekke tidligere, den hadde en hendel man kunne både suge og pumpe ut smøreolje via en slange, ser ikke ut som denne her har dette. Er dette noe som kom på ett gitt årstall?

Min er fra 1974.

Er der sentrifugalfilter på veivaksel/skinke på disse?

Heisann Sabbeier. Jeg har en 1985 mod av samme type. Jeg fant ut at vekesmøringa ikke virket som den skulle. Det minket ikke på oljen i koppen. Jeg demonterte alt og rengjorde. Fant ut at oljen i koppen skal trekke ned rundt senterrøret i koppen og ned til ventilsmøringen. Der la je inn nye piperensere etter at jeg fikk rengjort og blåst rent. Da virket alt som det skal. Åpningen rundt senterrøret i oljekoppen er veldig liten så det skal lite til før den tetter seg. Dessuten blir nok vekene/ piperenserne litt "beket" etterhvert og smører dårlig. Siden den er bygget slik i mange år anser jeg det som viktig at dette fungerer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...