Jump to content

Volvo TAMD63P kylvattenläckage bakom avgaslimpa

ebonita

Recommended Posts

Hade för två år sedan ett problem med kylvattenläckage bakom avgaslimpan på min BB motor.

Stor gruelse att det kunde vara en sprucken avgaslimpa som kostade SEK 30 000 - om den överhuvud taget gick att få tag på...

Rev ner avgaslimpan och kunde konstatera att det var en o-ring som gett sig.

image.jpeg.59598e34d427d0b2f17f3c6f502f75f5.jpeg

Packningssats med ny o-ring och mek-hjälp stannade på under 10 000 vilket ju som bekant är att anse som kaffepengar när det gäller motorproblem.

Vi gjorde noggrannt rent packningsytor och i o-rings-sätet och monterade ihop det hela. Tätt och fint!

Stor glädje och motorerna gick 'like a charm' igen!

Men nu har jag plötsligt fått läckage på samma ställe igen....

Har inte rivit limpan än man det skall bli så snart som möjligt.

Men nu är givetvis 10 000 kronors-frågan om det visar sig att det är samma o-ring som gett sig, vad gör man för att det inte skall hända igen?

Tips and tricks emotses med största intresse!

ebonita skrev for 2 timer siden:

Men nu har jag plötsligt fått läckage på samma ställe igen....

Har inte rivit limpan än man det skall bli så snart som möjligt.

Men nu är givetvis 10 000 kronors-frågan om det visar sig att det är samma o-ring som gett sig, vad gör man för att det inte skall hända igen?

Det blir jo vanskelig å si noe konkret om det før (innan) du har tatt av manifolden og funnet ut hva feilen er. Er det O-ringen som har revnet? Eller er det korrosjon i godset der O-ringen skal tette? Hvis det er førstnevnte ville jeg fått tak i en O-ring fra en annen leverandør (f.eks. direkte fra Otto Olsen) og montert det sammen igjen. Er den sprekt så er det jo verre. Mulig man kan finne ut noe med MT eller PT (NDT/OFP) dersom det er i ytterkappa.

Når du får plukket av manifolden, legg ut detaljbilde av limpan og motoren der det lekker.

Rent på förskott: Slike feil er fra tid til annen korrosjonsbetinget, eller at saker har vridd seg, slik at det er øket toleranse. Noen ganger kan feil korrigeres ved å øke tykkelsen på pakning/ o-ring.

Tack Komodo för konsulthjälp.

Här är några bilder från förra haveriet:

image.jpeg.a46dad4df7d4856c068c9e75d4e88658.jpeg

Och här är bild efter rengöring för återmontering:

image.jpeg.e44282c19f76b4601312d7902dca4c83.jpeg

Som jag kommer ihåg så var O-ringssätet väl rengjort och felfritt.

MT eller PT (NDT/OFP)? är det sprickindikeringsmetoder?

Kan man tänka sig att gå upp någon tiondedel i o-ringen tvärsnitt?

Eller manipulera tätningen på annat sätt?

Tack på förhand!

Tack även Hulda!

Ja bilder kommer.

Och Du är ju lite inne på samma tanke som jag att öka förspänningen lite på o-ringen.

Den gamla o-ringen från förra haveriet har jag kvar och den hade ett tvärsnitt på 5,7 mm.

Kan man tänka sig att gå upp till ett tvärsnittsdiameter på 6 mm? Eller kan man lägga någon gummiring under?

Och om man skall skaffa o-ringar 'på stan' vilken typ? Nitrilgummi ellet något bättre?

Redigert av ebonita (see edit history)

Skal bli spennende og se o-ringen som sitter der nå. Den forrige ser ut som den har blitt skadet under montering. Vi pleide å lime fast pakninger og o-ringer der det var praktisk mulig. Slik at de satt bom fast og ikke fikk vridd seg eller løsnet ved montering.

Sprekk-sjekk utføres enklest med DYEPEN (farge penetrerende), som er et penetrerende stoff og en fremkallingsvæske. Fås kjøpt som sett fra f.eks. SKF. 

ebonita skrev On 24.4.2022 at 20.37:

Tack Komodo för konsulthjälp. 

:thumbsup: :flag_bp:

Här är några bilder från förra haveriet:

Hadde ikke du en tråd om dette sistgang også?

Som jag kommer ihåg så var O-ringssätet väl rengjort och felfritt.

Når jeg ser de siste bildene du har lagt ut synes jeg ikke at O-ring sporet ser feilfritt ut. Jeg synes det ser ut som om det har blitt frest opp, og at det har sperret under fresingen. Jeg synes heller ikke det sporet ser ut til å egne seg for O-ring. Et O-ring spor skal ha støtte for O-ringen på fire flater, over, under og på ytter- og innersiden. Det sporet du har mangler støtte for innsiden av O-ringen. (Mener bestemt jeg har kommentert akkurat det før...) 

MT eller PT (NDT/OFP)? är det sprickindikeringsmetoder?

Ja, MT og PT er sprekksøkingsmetoder. Magnetpulver og penetrant. Dette er en del av det som kalles NDT på norsk (non-destructive testing), eller OFP på svensk (oförstörande provining). La til den siste forkortelsen for at du skulle henge med :giggle: 

Kan man tänka sig att gå upp någon tiondedel i o-ringen tvärsnitt?

Ja, det kan man selvsagt, men jeg er usikker på om det er løsningen her.

Eller manipulera tätningen på annat sätt.

Ja, muligens. Du har lagt ut bilde av der O-ringen skal ligge, men ikke den flaten den skal treffe. Er dette en plan flate? Jeg lurer også på hvor dypt sporet er, og hvor tykk O-ring du har brukt, samt om sporet har blitt dypere enn originalt etter maskinering.

Men gitt at jeg ser riktig, og at O-ringen ikke har noe støtte i senter, ville jeg kanskje droppet O-ring, og heller gått for flatpakning. Du kan kjøpe pakningsmateriale i nitril eller neopren i ønsket tykkelse og lage egne pakninger. Da kan du velge et pakningsmateriale som er noe tykkere enn det sporet er dypt for å oppnå ønsket forspenning på pakningen. Det som kan skje dersom du har O-ring med for mye press, ingen støtte i senter, og ujevne anleggsflater, er at du både får lekkasje, og at O-ringen blir deformert så mye at den sprekker. For meg ser det ut som om det er det som har skjedd på bildet fra det forrige havariet. 

Jeg ville vel også vurdert flat pakning. Gummikvaliteten kan være butyl, neoprene, nitril, EPDM, spiller vel lite rolle, det meste vil holde. Merk én sak. Den gangen jeg jobbet med motorer med flere topplokk. Spec. var at manifolder måtte monteres løst uten pakninger under tiltrekking av toppene for at ikke toppene skulle vri seg. Vet ikke config. på din motor. Men dette var for å oppnå jevn klem på manifoldpakninger for å unngå lekkasje. Samtidig som retthet over flatene ble sjekket.

God morgon!

Jo det är alldeles riktigt att jag hade en tråd om detta vid förra tillfället, och jag fick den gången mycket god hjälp här på forumet. Och när jag går igenom gamla bilder och vad som skrevs då så kommer jag ihåg att det var något lurt med tätningen i denna kylvattenkanal, för när vi rev limpan så satt det alldeles säkert en O-ring som hade brustit, jag har den här framför mig på skrivbordet. Men när jag beställde tätning från Volvo så fick jag en flat gummiring Volvo det nr 1543572  med D=56,5  d=44,5 och t= 6 mm.

Men som sagt nu har då eventuellt den nya Volvo gummiringen havererat.

Jag skall sätta mig i bilen nu och köra in och demontera limpan idag så skall frågetecknen på den punkten rätas ut.

Så jag återkommer!

Jaha så har jag använt eftermiddagen till att riva avgaslimpan.

En del skruvande för att frilägga och sedan 12 st M12 eller vad det kunde vara som håller pjäsen.

Den väger nog 25-30kg skulle jag uppskatta.

Och så kom då sanningens ögonblick och - jo - det vara gummitätningen som hade gett upp.

image.jpeg.cf7d16503d728c7c227ae50fab5dfb63.jpeg

1590437616_HlfrGummiringmedilagdgummiringIMG_20220426_151540.jpg.a5c2183e074daa6cdcc424fffa4d86dc.jpg

Tätningsytorna ser väl inte alltför anskrämliga ut.

Här motortopplocket:

image.jpeg.36e142b39f5da087ebbc6d3a38bd9868.jpeg

och här på avgaslimpan:

image.jpeg.99e6b5e5bae67ec36d7e70315c3af779.jpeg

image.jpeg.862388e4bedb1546e83606407d08b614.jpeg

Några sprickor fanns inte att upptäcka och när jag knackade runt kanten med en stålbit så klingade det till hörandes friskt runt om.

Om man lägger den brustna gummiringen i sitt säte så verkar den konstigt nog för stor. Sätet är 55 mm och gummiringen skall nominellt vara 56.5. Men som framgår av bild så verkar ringen flera mm större.

image.jpeg.b5911936b60ec0bd8a176c052e99dcf9.jpeg

Men den brustna ringen verkar större. Skall se i morgon för då får jag en ny ring från Volvo.

Har lite brått att göra båten sjöklar till helgen man annars så funderar jag på att låta svarva en stödhylsa Dy 44(L=3)/37(L=7) med  Di = 33 mm som kunde passa in i avgaslimpan och utgöra innerstöd för gummiringen.

Ansatsen för gummiringen är 3,2 mm djup.

image.jpeg.460c44735eaae9dd098cf10385860650.jpeg

En sådan stödhylsa skulle jag kunna få någon svarvare att göra och ha i beredskap till nästa haveri.

Om det är någon som tycker att det vore en bra ide så undrar jag vilket material som vore lämpligt?

Hade ingen linjal att kolla hur topparna linjerar, men skall försöka ta med en i morgon.

Den enklaste förklaringen är givetvis att gummiringen kommit snett vid monteringen. Avgaslimpan är som sagt en tung pjäs och man har många ställen att passa in för att kunna skjuta den på plats så det är inte helt enkelt.

Å andra sidan så gjorde vi givetvis vår bästa för att se till att ringen stannade på plats.

Frestande vore kanske att på något sätt limma fast gummiringen på avgaslimpan före montering. Någon som har något förslag till klister för detta ändamål?

ebonita skrev 42 minutter siden:

Och så kom då sanningens ögonblick och - jo - det vara gummitätningen som hade gett upp.

image.jpeg.cf7d16503d728c7c227ae50fab5dfb63.jpeg

1590437616_HlfrGummiringmedilagdgummiringIMG_20220426_151540.jpg.a5c2183e074daa6cdcc424fffa4d86dc.jpg

Har dette vært en O-ring, eller har det vært en pakning med firkantet tverrsnitt? Hvis det er en O-ring vi ser på bildet, så tror jeg at du løser problemet ved å gå over til en flatpakning i riktig tykkelse. Beskaffenheten på tetningsytan ser uansett ikke ut til å egne seg for O-ring.

Tätningsytorna ser väl inte alltför anskrämliga ut.

...

och här på avgaslimpan:

image.jpeg.99e6b5e5bae67ec36d7e70315c3af779.jpeg

Nja, for O-ring synes jeg den er for grov.

Ansatsen för gummiringen är 3,2 mm djup.

Da bør det funke med en flatpakning av 4mm gummi.

En sådan stödhylsa skulle jag kunna få någon svarvare att göra och ha i beredskap till nästa haveri.

Om det är någon som tycker att det vore en bra ide så undrar jag vilket material som vore lämpligt?

Litt usikker på om jeg skjønte hvordan støtteringen skal se ut... Et materiale som egner seg kan være teflon, det får du på bolt i alle diametre. 

Et alternativ til gummipakning kan være å dreie en tetningsring med firkantet tverrsnitt i teflon.

Den enklaste förklaringen är givetvis att gummiringen kommit snett vid monteringen. Avgaslimpan är som sagt en tung pjäs och man har många ställen att passa in för att kunna skjuta den på plats så det är inte helt enkelt.

Å andra sidan så gjorde vi givetvis vår bästa för att se till att ringen stannade på plats.

Frestande vore kanske att på något sätt limma fast gummiringen på avgaslimpan före montering. Någon som har något förslag till klister för detta ändamål?

Ikke så begeistret for å lime på slike pakninger. Men i så tilfelle ville jeg brukt et pakningslim fra Loctite som ikke herder. Bruker du et lim  som blir hardt, kan det sprekke opp og gi lekkasje. Normalt løser du slike problemer ved å legge på litt klissent smørefett med høy viskositet, f.eks Klüber. Da henger pakningen mens du monterer.

Ellers, med en dybde på 3,2mm på O-ring sporet og 6mm O-ring, så har du hatt for høyt press på O-ringen. Materialet blir da for mye deformert, og forklarer hvorfor gummien kan revne.

Jeg har jobbet med diverse Volvomotorer i mange år og er nokså godt kjent med denne måten å tette på.

Hullet er litt konkavt( eller konveskt), altså det går litt opp mot midten. 

Derfor skal man ikke behøve noen støttering, eller annet.

Noe lim har jeg heller aldri brukt, kanskje litt sillikon hvis flatene har hatt små overflatesår fra korrosjon ol.

Jeg tror du bør kontrollere at alle flater er plane, både på "limpan" og på motoren.

Når flatene er plane og rene, har jeg aldri hatt problemer med å få det tett med Volvo sine originale pakninger.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ser bare 2 muligheter der.

1. Går motoren for varm, på tide og rense varmeveksler++

2. For høyt trykk på systemet: feil på trykk regulering på ekspansjons lokket. Var ikke Volvo penta en av de som hadde service bullentin på ekspansjons lokk?

God förmiddag och tack för alla synpunkter.

Först till Komodo:

Jo Volvo levererar en flat gummiring det nr 1543572  med D=56,5  d=44,5 och t= 6 mm.

bmwmaxi: motorn aldrig gått varm men intressant med övertrycket. Skall skifta kylarlock med SB motorn.

Stödring:  Ja min ide vore något som nedan, dvs en ring som går ner i limpans kanal och som stöttar gummiringen inom de 3,2 mm som ansatsen är. Är rostfritt ett lämpligt material?

image.jpeg.39492c30ae23e9070973fcb8e073a0fe.jpeg

image.jpeg.460c44735eaae9dd098cf10385860650.jpeg

Jaha, då hade jag minsann flyt för jag hittade en snäll svarvare som gjorde en stödring i SIS2343 enligt min skiss.

Hoppas att materialvalet kan vara acceptabelt? Funderade alternativt på PTFE enligt Komodos förslag, men tyckte att jag kunde få bättre genomströmning (= tunnare gods) med rostfritt. Hur som hur, stödhylsan passade perfekt som tänkt och gummiringen kom på plats med lite utrymme för gummit i samband med kompressionen vid montering av limpan.

image.jpeg.afa76e771cd5fd56554518ff19e63408.jpeg

image.jpeg.311bd13dd1e6ecb31fb956fdf545dc00.jpeg

Det såg bra ut, men jag är helt klar över att jag inte har någon beräkning på hur gummiringen får plats när limpan monterats.

Och monteringen är inte helt okomplicerad eftersom limpan är tung och det är trångt bakom insprutningspumpen och man måste få ner limpan där och sedan slida den baklänges så att den äntrar på fyra pinnskruvar på turbon.

image.jpeg.6474ec5d4c996e5c09e5a08e51ab23bc.jpeg

Hur som helst så fick jag den på plats och efter att ha återmonterat termostathus och spridar-rör och fyllt kylvätska så startade jag motorn och - minsann - det höll tätt! Och alla skruvar gick åt och ingen saknades...

Körde motorn i en timme så den kom upp i arbetstemperatur och efterfyllde vatten och allt såg bra ut.

Så nu är det bara att hålla tummarna att det fortsätter att vara torrt i kölsvinet!

image.jpeg

ebonita skrev 7 minutter siden:

Jaha, då hade jag minsann flyt för jag hittade en snäll svarvare som gjorde en stödring i SIS2343 enligt min skiss.

Hoppas att materialvalet kan vara acceptabelt? Funderade alternativt på PTFE enligt Komodos förslag, men tyckte att jag kunde få bättre genomströmning (= tunnare gods) med rostfritt.

Jeg synes støtteringen din så veldig bra ut, dette virket jo veldig profesjonelt :thumbsup: Litt sent nå, men du kunne vurdert å sette fast støtteringen med Loctite 638, da hadde det blitt tett mellom støtteringen og manifolden, og O-ringen hadde fått enda en flate å tette mot... 

Når det gjelder mitt forslag om å bruke PTFE, så gikk det forslaget ut på å lage en pakning i det materialet, ikke en slik støttering som du har nå. Da ville PTFE blitt et alt for svakt materiale.

ebonita skrev 7 minutter siden:

Hur som hur, stödhylsan passade perfekt som tänkt och gummiringen kom på plats med lite utrymme för gummit i samband med kompressionen vid montering av limpan.

Vi krysser fingrene for at dette vil holde i lengden. Du har nå fått et spor som pakningen ligger mye mer stabilt i. Når det gjelder slike gummipakninger i et spor, enten pakningen er kvadratisk eller sirkulær i tverrsnittet, så er det slik at pakningen må ha et sted å gå når den blir presset sammen. Gummien lar seg ikke komprimere, så når den flyter ut, må den ha et ledig volum å fortrenge til. En slik pakning som skal presses sammen må derfor ikke fylle ut hele tverrsnittet i pakningssporet. Man kan teste det ved å presse pakningen ned i sporet med et rettholdt på høykant. Hvis pakningen har større tverrsnitt enn sporet vil den bli ødelagt. Da er sjansen for at den havarerer større. 

• 2 uker senere...

Uppföljningsrapport.

Efter c:a 30 NM körda förvisso mest i glidarfart (=700rpm) men även några NM med en bit över 20 knop dvs c:a 2300 rpm så kan jag nöjt konstatera att det än så länge är torrt under motorn.

Happy days are here again or so far so good!

Än en gång tack för goda råd och glada tillrop...

:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...