Jump to content

Vestfjord 17 fot og motor.


morpheusbd

Recommended Posts

om du tar av propellen så er mest sannsynlig dim. preget inn i propellbosset.

 

Har du bilde av motoren? modellskifte rundt 84/85...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

motor fra 84-86, veier rett over 100 kg.   Vekta bør gå greit dersom akterspeilet er i god stand og uten svikt tenker jeg.   

 

En kamerat av meg hadde en slik med 40hk, flatbunnet båt som planer lett, mener å huske han sa han gjorde 26 knop (nb: før gpsens tid), ikke galt det for en 17 foter med 40 hk. 

Når jeg kikker på andre tråder her inne på Vestfjord 17 så ser det ut til at 40-50hk er mest vanlig på disse båtene.  

 

Propell:  en 13.25x17 eller 13x19 burde passe.    

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

okey. planen uansett er jo å "forsterke" akterspeilet. men skal være i bra stand allerede. føler ikke at denne veier så mye som 100kg siden jeg klarte å løfte den (ikke høyt da) som du også ser så er det vanskelig å identifisere motoren med plata til serienr da den er slitt/rusta   så er faktisk ikke helt sikker på alder på den. men skal ta å få tak i gamle eier å høre litt med han

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 17 minutter siden:

Hadde en Vestfjord med 60hk Evinrude. Fungerte veldig fint det, igrunn en veldig fin kombo. Fart husker jeg ikke men gode noen og tredve vil mene å huske. Aldri noe som helst problem med akterspeil, Vestfjord er solid bygget.

Hvor mye veide den motoren ca?

Link to post
Share on other sites

morpheusbd skrev for 3 timer siden:

øler ikke at denne veier så mye som 100kg

mulig den er rett under 100 siden den ikke har autolube/oljetank :smiley:

 

Om du finstuderer merkeskiltet, klarer du å se om det er en innpreget bokstav i et av hjørnene?  Denne vil angi byggeår

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

mulig den er rett under 100 siden den ikke har aytolube/oljetank :smiley:

 

Om du finstuderer merkeskiltet, klarer du å se om det er en innpreget bokstav i et av hjørnene?  Denne vil angi byggeår

jeg har prøvd. men klarer ikke å tyde noe dessverre

Link to post
Share on other sites

morpheusbd skrev On 25.4.2022 at 17.25:

Hvor mye veide den motoren ca?

Hva den 60-hesteren veide husker jeg ikke men typisk for disse OMC 60-70 hesters totakterene er vel ca 110-115 kg med

powertilt mener jeg. Var i hvert fall ikke noe problem noen gang med vekten eller effekten.

 

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Alle båtene til Preben Jansen var kjent for å gi akseptabel fart med relativt liten motor. Vestfjord 17 var tiltenkt 35 hk Mercury, og det ble solgt med nye.

Den jeg hadde var i følge første eier kjøpt ny med Johnson 33 SeaHorse og jeg hadde den motoren på første sommeren jeg eide den (slutten på 80-tallet). Jeg byttet til propell fra en tilsvarende 40 hk og da mener jeg den gjorde i overkant av 20 knop med to voksne i båten. Med 60 hesteren ble den så mye bedre og gikk greit selv med fem voksne i båten. Dro fint en voksen mann på vannski også. Dette var av de første med treskjerm og hele overbygget i tre, har ikke sett en slik på mange år. Skulle gjerne hatt den i dag :wink:

Link to post
Share on other sites

tror dere tenker på 2 ulike 60-hestere, den gamle 2syl fantes også som 55/50/40hk . den senere 3syl delte blokk med 70 men ikke med de mindre motorene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

stemmer nok det, men trodde det var OMC vi snakket om her :smiley:

 

husker ikke forskjellen der på "stor" og "liten" 60hk der

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...