Jump to content

Trenger forslag på 52mm instrument


joelle

Recommended Posts

Jeg håper at jeg har lagd en grei emne tittel sånn at mitt spørsmål får stå.

 

Bytter om dagen motor på min Ibiza 20 Touring. Har en Evinrude på nå. Men bytter over til Yamaha.

Med evinriden, så hadde jeg fire instrumenter. 2x52mm og 2x85mm.

Yamaha har 2 kombi instrumenter, det resulterer i at jeg har to 52mm hull i dashen jeg må bruke til noe fornuftig.

Tenker jeg kan bruke det ene til analog bensintank instrument.

Men hva kan jeg finne på å dytte opp i siste hullet? Var inne på tanken å ha en usblader, med voltvising. Men ser ut til at disse kommer i 32mm hull.

Noen innspill på noe som kan være kjekkt å ha av instrument?

Link to post
Share on other sites

joelle skrev 15 minutter siden:

Noen innspill på noe som kan være kjekkt å ha av instrument?

Det spørs jo litt hva du har fra før også da det er lite hensikt å ha dobbelt opp.

 

Selv har jeg innfelt turteller og knopmåler som var der ved kjøp av båten.

Så har jeg ettermontert på egne braketter:

- Ekkolodd med vanntemperatur.

- Kompass.

- Inne/utetermometer der innetemperaturen er på dashbordet og utetemperaturen er innafor lokket på den største motoren. Der blir det normalt ikke mer enn 10-20 grader varmere enn på dashbordet, som jo er tilnærmet utetemperatur.

 

Selv har jeg savnet tankmåler (men de er jo dyre til to tanker).

 

Også har jeg savnet en "kilometerteller" så jeg kan se hvor langt jeg har kjørt (men da kanksje helst i nm).

 

Sistnevnte finnes vel kanskje som noe GPS-basert som ikke trenger å koste all verden (kanskje 2-300 kr eller noe sånt), så kanskje noen har noen tips der? For deg så er det vel isåfall mest aktuelt med noe som er 52mm innfelt, men for meg så vil det passe best med noe som man monteres på brakett på vannrett underlag uten å lage stort hull.

 

Det idelle synes jeg ville vært en distansemåler som:

- Er enkel å betjene (ikke mange tullefunksjoner som kalorier og alt sånt man ikke trenger).

- Husker distansen når hovedstrømbryter slås av (hvis 12V), gjerne totaldistanse og tripteller.

- Kan slå av telleverk når feks båten fraktes på henger (feks at avslått 12V ikke registrerer distanse, men likevel husker).

- Koster lite (gjør også at den er mindre tyveriutsatt og greiere å erstatte).

- Fungerer fint og i flere år.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...