Jump to content

Pergo gulv i båt , samt omtrekking av puter??


Wandalen

Recommended Posts

Har noen erfaring med pergo skipsgulv laminatgulv i båt?? Tenkte jeg skulle ta bort teppet og legge pergo på gulvet i kabinen, litt pga at det er lettere og holde rent og litt pga at det er penere. Skal også trekke om sittegruppen (se bildet) Jeg har like god interiør smak som en russisk bonde så jeg hadde håpet og få noen forslag fra dere, feks Skai eller stoff og evnt farge?? Kom med forslag æ!

Disse yankiene er så glad i tepper og slikt så det litt som gå in i en polvott, dette vil jeg forandre litt på altså.

 

 

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

pergo skipsgulv tror jeg jeg ville glemt, husk at dette er gulv som kun skal vaskes med en fuktet fille. Skal ikke mye fukt til her før du får kantreising mellom skjøtene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med pergo skipsgulv laminatgulv i båt?? Tenkte jeg skulle ta bort teppet og legge pergo på gulvet i kabinen, litt pga at det er lettere og holde rent og litt pga at det er penere.....

Degradering av båten å legge fake dørk istedet for skikkelig heltre mener nå jeg. Da hadde jeg heller beholdt teppet. Det er like lett å legge skikkelig dørk med en gang som det er å få den pergoen tilpassa, bare litt mere tidkrevende. Om det ikke øker båtens verdi, så blir den i hvertfall mere atraktiv og lettsolgt. Gjør du jobben selv kommer det vel til å koste noe sånt som godt i underkant av en kartplotter tenker jeg. Selvfølgelig et prioriteringsspørsmål, men vil du gå i gang, koker jeg om ønskeligei i hop grei oppskrift for å få det skikkelig.

Da Mor røska ut teppene ga hun klar beskjed om at det ble heller asfalt enn "klikk-klakk kald fake-dørk"..... så nå har vi lun varm helved rund baut!

Link to post
Share on other sites

pergo skipsgulv tror jeg jeg ville glemt, husk at dette er gulv som kun skal vaskes med en fuktet fille. Skal ikke mye fukt til her før du får kantreising mellom skjøtene

Enig med Jonkare her.

Laminat vil ikke holde, det er utrolig lite fukt dette tåler.

I båt vil det nok begynne og svelle etter kort tid.

Link to post
Share on other sites

Degradering av båten å legge fake dørk istedet for skikkelig heltre mener nå jeg.

Alternativt kan du legge ferdignatede teakplater. Disse kan du liste i kantene med heltre treaklister. Selv Orüst verftene gjør det på denne måten - da går det fint på Gresvik også vet du! :smiley:

 

Platene får du fra 5,5mm til 18mm tykkelse. Se f. eks hos Maritim eller Billingstad trelast for bra pris.

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:cheers: hved legging av laminat er regelen:er det muligheter for litt fuktighet må sealer brukes i skjøtene.dette holder vannet lenger ute fra skjøtene.men i en båt vil fukten ligge så lenge at jeg ville hatt betenkeligheter med en slik løsning.hvorfor heller ikke legge høytrykkslaminerte skipsgulv plater som du får i full størrelse 244.122...både i 5.5mm.og 12mm. og 15mm.fås både med hvite og svarte nater.
Link to post
Share on other sites

Wandalen, hva du nå enn gjør, tenk deg godt om før du bestemmer deg.

 

Her kommer mange forslag, bra. Hvis jeg også skal komme med råd, ville jeg gått for heltredørk. Årsaken er at laminatplater/ferdige nata plater er beinharde. Heltre dørk er mere lunt materiale. Fordelen med ferdige plater er at de er mer vedlikeholdsfrie. Men når man har båt, skal man ikke sky oppgaver i båten :wink:

 

Om du også vil bruke båten senhøstes/vinteren, luner heltredørk også bedre. Skal du i tillegg på sikt ha varme, leder heltre dørken bedre varme enn plater. Hjemme har jeg heltre gulv over mesteparten, med unntak i gangen. Der er stooooor forskjell mellom de to når det gjelder ledeevnen på varme.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Enig med mange andre her.

Jeg ville ikke under noen omstendighet ha valgt pergo.

Var her om dagen med en kamerat hos Billingstad trelast, han skulle ha

12 mm teakplater til ny innredning i båten.

De hadde også laminatplater med nater i forskjellige tykkelse.

I båten din ville jeg ha vurdert å ta ut teppene og erstatte dette med 5,5 mm

teakplater med ferdige nater.

Lykke til med arbeidet og la oss få se resultatet etterhvert. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du legge ferdignatede teakplater. Disse kan du liste i kantene med heltre treaklister. Selv Orüst verftene gjør det på denne måten - da går det fint på Gresvik også vet du! :smiley:

 

Platene får du fra 5,5mm til 18mm tykkelse. Se f. eks hos Maritim eller Billingstad trelast for bra pris.

Bra pris?

Billingstad Trelast :sad:

Maritim :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

heller asfalt enn "klikk-klakk kald fake-dørk"..... så nå har vi lun varm helved rund baut!

Jeg har blitt beæret med omfattende innsyn i den digitale versjonen av Sigurds kunstferdig anlagte dørker. Utrolig lekkert!! Anbefales til efterfølgelse; selv om det på grunn av Worses mangslungne aktiviteter og iboende latskap neppe blir så lekre saker om bord i Hangarskibet. Det blir nok plater, ja. :sad:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei ser du bor på gressvik, da er det ikke langt fra SGS ikke langt fra østfold hallen, det er det en stor hobby, tekstil butikk, som kjøper rester, utgåtte farger i høy kvalitet fra møbelprodusentene, og selger dette til en ok pris, kjøpte selv der og fikk en salmaker til og trekke om putene i min 2655, har brukt båten mye etter dette og stoffet er like pent,

 

Har foresten pergo med teak lister, like pent etter fire år, det blir jo ike vannsøl nede i disse båtene.

 

:flag: jdahl

Link to post
Share on other sites

:flag: Tusen takk for gode ideer , Nå har jeg fått litt og tanke på ja :rolleyes:

Men tror jag går for noe mørkt til sitte gruppen (har 2 stk små unger) Finnes det noen bra steder og kjøpe stoff da tro?

 

mvh

Wandalen

Seasit i Kristiansand syr puter til bla Windy og Nidelv. Kanon service og stoffene jeg har hatt ombord i Nidelvene har vært av høy kvalitet. Men om de er billige har jeg ingen formening om

 

Dørkene kabinen i Bitteliten III var av lakkert ramin - det er finerte teakplater. Brukes av de fleste, også Orustbyggerne. Nidelv bruker teak, Windy har nå gått over til kirsebær. Lekkert - men litt bløtere. Poenget er at mulighetene er mange.

Link to post
Share on other sites

Noen som noen gang har brukt skinn i båt?

Jeg satte for et års tid siden en skinnstol opp på loftet hjemme. Loftet hadde nyisolert gulv, og som det viste seg senere for dårlig lufting med den følge at luftfuktigheten kom opp i 85-90% når det ble kaldt. Skal si skinnstolen ble lekker! Den fikk et fint teppe av hvit "pels" over det hele! Snakker om ekstrem forvandling :lol::lol::lol: .

 

Så om du skal ha skinn i båten, pass på luftfuktigheten. Sikkert ikke noe problem for deg som har varme på i båten hele vinteren, men stofftrekk tåler altså fuktigheten bedre sånn sett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

pergo skipsgulv tror jeg jeg ville glemt, husk at dette er gulv som kun skal vaskes med en fuktet fille. Skal ikke mye fukt til her før du får kantreising mellom skjøtene

Laminat vil ikke holde, det er utrolig lite fukt dette tåler.

I båt vil det nok begynne og svelle etter kort tid.

Halcoen vår var utstyrt med laminatgulv på dørk når vi kjøpte den for to år siden, og vi har ikke endret på dette. Hvor lenge det har ligget der vet jeg ikke. Dørken er helt grei den uten nevneverdig svelling. Så at laminatgulv overhodet ikke egner seg i båt er jeg ikke så sikker på.

 

Men at andre alternativer kan være penere og lunere, det skal jeg ikke krangle på.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Pergo commercial. Eller ALLOC stone.

Skikkelig impregnert, og 10 års garanti mot fukt. Sikkert ikke gyldig i båt, men tåler langt mer enn Yalla laminat fra Biltema..

 

Suzuki

DEt er nok riktig som det sies angående dissse typene kan jeg tenke meg da disse blir brukt i butikk lokaler etc

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...