Jump to content

D2-55 retning kjølevannsinntak?

magnuje3

Recommended Posts

Inntaket til kjølevann på eksosbendet er montert slik at det peker nedover fra fabrikken. Dette gir jo mening da det er korteste vei for slangen. 

image.png.ed7d686e08b3765d0ade9c0d9d630940.png

Men bavaria installerer hevertventiler med gjennomsiktige slanger i sine seilbåter mellom bend og varmeveksler, og slangen fra ventilen går ned i en U slik som vist på bildet under før den går inn i bendet. 

image.png.cd70ee04175f18318aba2eaec13bc5c6.png

Denne Uen står konstant med saltvann, og tanken er at dette ikke er bra for bendet over tid da det ikke får tørke. På er annet forum var det anbefalt å kvitte seg med denne løsningen ved å snu retningen på inntaket slik at det peker oppover. Da jeg innstallerte nytt bend tenkte jeg å prøve dette jeg også:

image.png.c0797a94f247e8bf9ab489f4dce0832a.png

Tilsynelatende funker alt fint, men jeg har begynt å få litt kalde føtter. Er det andre gode grunner for at VP har montert inntaket pekende nedover som standard? Er det noen faktorer jeg ikke har tenkt på her?

Redigert av magnuje3 (see edit history)

Det må oksygen til for at det skal ruste skikkelig såvidt jeg vet, så med bendet i vann vil rusten utvikle seg senere enn om det er varme, saltvann og oksygen tilgjengelig. Er vel oksygen i vannet også men betraktelig mindre enn om det står i luft. Ved å fjerne oksygenet så blir prosessen forstyrret. Bare en teori, jeg er en tulling som ofte tar feil. 
Spør du @Hulda så kjenner han til sine metaller og har oftere rett enn mange andre. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...