Jump to content

Båtkjøp, hvordan sikre seg at båt er korrekt fortollet?


ttyridal

Recommended Posts

Det går en del bruktimporterte båter her til lands. Dersom alle papirer er på plass er det jo ingen sak, men så heldig er man ikke alltid, om båten er solgt flere ganger osv.

 

Hvordan kan man forsikre seg om at båten er solgt ny i Norge eller fortollet inn på korrekt måte?

 

 

Link to post

Absolutt noe for advokaten. 

Det jeg vet når det gjelder bil, er at man går etter bilen. Og eieren av bilen. Det gjelder avgiftsbiten. Tidligere, den gangen jeg sjekket om å låne tysk båt i Norge, ville de konsekvent gå etter båten og eieren av båten. Og det var ingen pardon, null forståelse, inndragelse/mva/straffetoll, er verktøykassa til tollvesenet.

Link to post

Nei, det er mye enklere ved kjøp av importert båt. Her er det kun mva på 25% som skal betales ved innførsel. Og det er importør som må dokumentere betalt mva. Du som kjøper av båten etterpå trenger ikke tenke på dette, for du har kjøpekontrakt med selger som importerte. Om det mot formoding ikke er betalt mva, er det selger (eller første importør) som vil få dette kravet, om dokumentasjon vil bli avkrevet i etterkant. 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Ved innenlands kjøp er det ingen grunn til å interessere seg for hvorvidt båten er fortollet eller ei. Plikten til å fortolle (deklarere ved innførsel) gjelder kun for den som innfører varen. En senere godtroende erverver er utenfor tollmyndighetenes rekkevidde. Ergo er dette i praksis et "ikke-spørsmål".

 

Dersom man likevel gjør seg interessert i tollmessig status, kan det få interessante konsekvenser. Det er nemlig slik at dersom man uaktsomt "erverver en vare som er innført eller disponert over i strid med" tolloven, kan man straffes. Hvis man etterspør tollmessig statur og får dårlige svar som kan indikere at noe er galt, men ikke gjør noe videre for å avklare det, og likevel kjøper båten, kan det da teoretisk tenkes at man utsetter seg for straffansvar for toll-heleri. (Jeg har aldri hørt om noen som er straffet slik for befatning med ufortollet fritidsbåt).

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post

Et artig paradoks, i og for seg. Skulle man i Norge komme i skade for å kjøpe tyvegods i god tro, så hjelper ikke det, varen må leveres tilbake dit det ble stjålet fra. Kjøper man i god tro i Sverige, får man beholde varen. Så problemstillingen er absolutt betimelig :-)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...