ttyridal Startet 26.April.2022 Del på Facebook Startet 26.April.2022 Det går en del bruktimporterte båter her til lands. Dersom alle papirer er på plass er det jo ingen sak, men så heldig er man ikke alltid, om båten er solgt flere ganger osv. Hvordan kan man forsikre seg om at båten er solgt ny i Norge eller fortollet inn på korrekt måte? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Det trenger du ikke tenke så mye på, så lenge det ikke var du som tollet den inn. Det er vedkommende som tollet den inn som eventuelt i en sak ville blitt avkrevet dokumentasjon for dette, meg bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Kan være et spørsmål for @Båtadvokaten dette Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Absolutt noe for advokaten. Det jeg vet når det gjelder bil, er at man går etter bilen. Og eieren av bilen. Det gjelder avgiftsbiten. Tidligere, den gangen jeg sjekket om å låne tysk båt i Norge, ville de konsekvent gå etter båten og eieren av båten. Og det var ingen pardon, null forståelse, inndragelse/mva/straffetoll, er verktøykassa til tollvesenet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 (redigert) Nei, det er mye enklere ved kjøp av importert båt. Her er det kun mva på 25% som skal betales ved innførsel. Og det er importør som må dokumentere betalt mva. Du som kjøper av båten etterpå trenger ikke tenke på dette, for du har kjøpekontrakt med selger som importerte. Om det mot formoding ikke er betalt mva, er det selger (eller første importør) som vil få dette kravet, om dokumentasjon vil bli avkrevet i etterkant. Redigert 27.April.2022 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Ved innenlands kjøp er det ingen grunn til å interessere seg for hvorvidt båten er fortollet eller ei. Plikten til å fortolle (deklarere ved innførsel) gjelder kun for den som innfører varen. En senere godtroende erverver er utenfor tollmyndighetenes rekkevidde. Ergo er dette i praksis et "ikke-spørsmål". Dersom man likevel gjør seg interessert i tollmessig status, kan det få interessante konsekvenser. Det er nemlig slik at dersom man uaktsomt "erverver en vare som er innført eller disponert over i strid med" tolloven, kan man straffes. Hvis man etterspør tollmessig statur og får dårlige svar som kan indikere at noe er galt, men ikke gjør noe videre for å avklare det, og likevel kjøper båten, kan det da teoretisk tenkes at man utsetter seg for straffansvar for toll-heleri. (Jeg har aldri hørt om noen som er straffet slik for befatning med ufortollet fritidsbåt). Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
ttyridal Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Interessant. "Still for all del ikke noe spørsmål" der altså Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Et artig paradoks, i og for seg. Skulle man i Norge komme i skade for å kjøpe tyvegods i god tro, så hjelper ikke det, varen må leveres tilbake dit det ble stjålet fra. Kjøper man i god tro i Sverige, får man beholde varen. Så problemstillingen er absolutt betimelig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.