oj_knut Startet 26.April.2022 Link til dette innlegget Startet 26.April.2022 Starter en hentetråd Vi har nettopp kjøpt oss Aries, en 42 fot Bavaria Cruiser 2005 mod som vi håper på å få hentet 12/05. Vi er to nybegynnere og en dreven seiler med på turen. Tar gjerne imot tips underveis. Link to post
Code0 Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Hei, gratulerer med ny båt. Jeg har samme årgang, men mindre. Meld deg inn i Bavariaklubben og om du er på Facebook så har Bavariaklubben et aktivt forum der. BK har egen Vestlandsavd, så er nok mye tips å få ned langs Vestlandskysten. Mye kompetanse her på forumet også, men disse to plattformene utfyller hverandre. Link to post
LAKA Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Det blir ein fine tur. Planlegg godt og ta høyde for at ting kan skje. Lykke til med seilasen sørover! Link to post
Lars Hansen Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Gratulerer med flott båt, gleder meg til turen⛵️? Du får bestille 10m/s fra nordøst, så vi får litt god bør nedover? Det vi trenger tips til, er også hvor vi ikke bør seile, hvor vi får sterk motstrøm. Forrige gang jeg hentet seilbåt i Bergen, slet vi litt med å passere Karmøy på utsiden, der strømmet det godt nordover... Link to post
index Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 larshans1 skrev 29 minutter siden: Forrige gang jeg hentet seilbåt i Bergen, slet vi litt med å passere Karmøy på utsiden, der strømmet det godt nordover... Bedre å gå innsiden ja, så slipper dere å kjempe mot Golfstrømmen;-) Alltid artig med hentetråd, jo mer detaljer desto bedre! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oj_knut Svart 26.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Ja, vi får komme med detaljer etter hvert. Dette er jo en båt som har vært mye omtalt i Askøy området, det har B.ant vært omtalt på Seilmagasinet og har vært på en real langtur. Men vi gleder oss til å seile denne videre. Link to post
oj_knut Svart 26.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Tar gjerne imot tips og synspunkter på foreløpig reiserute (laget av Navionics) Link to post
Ask Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Hei. Litt etter Sotrabrua må du velja om du skal gå aust eller vest for Bjorøy. Det er minst trafikk, og minst straum på vestsida. Der kan du òg fylla diesel på Libasbruket. Det er ikkje den verste staden å fylla diesel. Når du kjem til Krossfjorden så kan du velja å dra forbi Marsteinen, og ut i havet. Om det er ok tilhøve er det eit godt alternativ om du har det travelt. Det finaste er å gå gjennom Austevoll. Då kan du velja å gå gjennom Brandasundet, og utaskjers. I så fall er Espevær ein fin stad å overnatt før kryssing av Sletta. Alternativt kan du gå Nyleida mellom Stord og Bømlo. Gjerne Engesundleia om masta ikkje er for høg. Om du køyrer motor er dette det finaste alternativet. Om du har god seglvind, og føler at du treng litt plass, så er det eit godt alternativ å segla Langenuen. Røvær, Feøy/Føyno og den sørlege hamna på Utsira er fine stadar. Det er to stadar du bør unngå. Det er Leirvik på Stord, og Haugesund. Link to post
oj_knut Svart 26.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Ask skrev 10 minutter siden: Hei. Litt etter Sotrabrua må du velja om du skal gå aust eller vest for Bjorøy. Det er minst trafikk, og minst straum på vestsida. Der kan du òg fylla diesel på Libasbruket. Det er ikkje den verste staden å fylla diesel. Når du kjem til Krossfjorden så kan du velja å dra forbi Marsteinen, og ut i havet. Om det er ok tilhøve er det eit godt alternativ om du har det travelt. Det finaste er å gå gjennom Austevoll. Då kan du velja å gå gjennom Brandasundet, og utaskjers. I så fall er Espevær ein fin stad å overnatt før kryssing av Sletta. Alternativt kan du gå Nyleida mellom Stord og Bømlo. Gjerne Engesundleia om masta ikkje er for høg. Om du køyrer motor er dette det finaste alternativet. Om du har god seglvind, og føler at du treng litt plass, så er det eit godt alternativ å segla Langenuen. Røvær, Feøy/Føyno og den sørlege hamna på Utsira er fine stadar. Det er to stadar du bør unngå. Det er Leirvik på Stord, og Haugesund. Flott; takk for tips. ? Link to post
Code0 Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Ask skrev 22 minutter siden: Det er to stadar du bør unngå. Da mener du ikke legg til der, jeg vil tro Karmøysundet er naturlig rute om det er grovt på utsiden..? Jeg har ikke dårlig erfaring med Haugesund, spørs jo hva man er ute etter. Stord kjenner jeg ikke. Link to post
oj_knut Svart 9.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2022 Ja, dagen for avreise nærmer seg. Vi flyr over til Bergen på onsdags kveld for å rigge klar båten og reiser ved soloppgang torsdag. Plan er vel å komme til stavanger på torsdags kveld og reise videre på fredag. Været på fredag (bilde) ser jo ikke så ille ut, så håper på en fin tur. Link to post
Lars Hansen Svart 9.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2022 Kikka litt på kartet, skal vi innom Stavanger så er det en omvei på drøye 18nm, ca 3 timer. Tananger indre havn er nærmere ruta, men ser ut som at det er 500m til drivstoff. https://velihavn.no/gjestehavner/rogaland/tananger-indre-havn Noen tips til havn med dieselfylling i det området, som er nærme ruta? Link to post
oj_knut Svart 9.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2022 Denne kanskje ?? Knapphus Energi (velihavn.no) Link to post
index Svart 9.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2022 Dere kan jo bunkre i Skudeneshavn, og gå videre til Tananger derfra? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars Hansen Svart 11.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2022 Da er vi snart i lufte på vei til Bergen, og håper at båten innfrir alle forventninger ?? Link to post
Geir Kallevik Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Om du skal gå Karmsundet er Koppervik plassen å bunkre. Men om du starter med full tank skulle du ikke ha behov for tanking underveis. Link to post
Lars Hansen Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Det ble tanking på Librasbruket på Sotra, nå kombinerer vi motor og seiling. Veldig av og på med vind inne i sunda her... Link to post
VegJoh Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Gratulerer med ny båt Hentetur er alltid spennende, spesielt for den nye eieren God tur hjem D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Dere har fått vestlandsværet ser jeg! Windy sier at dere skal få nok vind! Bare ikke helt i den retningen dere trenger! Og gratulerer med flott og god båt!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Grattis med ny båt og seilas hjemover ;-) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Morten_L Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Gratulerer med ny fin båt! Hadde delvis samme henteturen med min (Dufour 425 Grand Large) i fjor fra Sotra innom Bergen og til Kristiansand. Flott tur jeg gjerne skulle brukt lengte tid på. Link to post
Lars Hansen Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Solbris II skrev for 3 timer siden: Dere har fått vestlandsværet ser jeg! Windy sier at dere skal få nok vind! Bare ikke helt i den retningen dere trenger! Og gratulerer med flott og god båt!?? Har faktisk fått seilt en del, bare vi får rundet inn mot Haugesund nå så ser det ut til at vi kan få seilt helt hjem ?⛵️ Blir nok en tur med kun stoppet vi hadde for å fylle diesel? Link to post
Lars Hansen Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Det er forresten AIS i båten Link to post
Chilli Solbris Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 larshans1 skrev for 1 time siden: Har faktisk fått seilt en del, bare vi får rundet inn mot Haugesund nå så ser det ut til at vi kan få seilt helt hjem ?⛵️ Blir nok en tur med kun stoppet vi hadde for å fylle diesel? Så bra!?? Hvordan er bølgene nå? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars Hansen Svart 12.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2022 Helt greit, var kanskje et par meter... Men nå er vi ved Haugesund, på vei igjennom Karmsundet... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn