Jump to content

Vinkel på gir aksel i revers på Alpha one drev


kjellboe

Recommended Posts

Jeg sliter med at drevet ikke går i revers.

Det går fint i gir framover, men ikke i revers.

 

Det jeg reagerer på er at når jeg har bunndelen av går den i revers, og når jeg setter den på toppdelen så dreier girakselen lenger på bunndelen enn på toppdelen... (nesten 90 grader)

 

Noen som vet hvor problemet kan ligge?

 

På bildet er girakselen på bunndelen vridd til den låser i revers, og akselen over er vridd så langt den går.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Mvh

Kjell

20220425_204219.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan være så mangt: viktigheten av bra gir wire, den mellom drev og kill switsh plata og justeringen av den. Må gjøres først og ikke på wire til gass håndtaket. Har du tilfeldigvis byttet nedre del? Er litt forskjellig hvor mye den foten vrir seg på årsmodell. Gjelder også på gen2 

og hvor wire er tredd igjenom motor rom fra transom. V6 V8 bak bukkehorn de andre foran bukkehorn.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det du har gjort med det, har du splittet drevet siden du nevner topp og bunndel ?

Ser ikke ut som et Alpha drev, men kan være et gammelt før Alpha ?

Kan du ta bilde av allt sammen, drev og transom ?

 

Vanligvis settes gir spaken i forover og drevet skal inn på gir sjalter. Da vil du får riktig giring.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei. 
Vet ikke om dette er til hjelp. Hadde lignende problem på slutten av sesongen i fjor. Alpha gen 2. Fikk kun satt i revers og ikke fremover. Fikk råd av verksted om å gå ned og dra manuelt i kabel på «shiftboksen?» på siden av motor for å få i gir fremover så jeg fikk kjørt til verkstedet.

 Det var bare å skifte og justere en girwire. 
Men mulig problemet du beskriver har en annen grunn. 

Link to post
Share on other sites

Er en løsning her  

men ville heler funnet feilen, slitt wire,strømpe,foring overføring arm i transom++

Hvis du har merket litt skraping i revers over tid, kan mutteren på spolen i drevet begynt og skrud seg ut. Men når den er helt ute vil du ikke ha revers når du vrir på foten.

Link to post
Share on other sites

Dette er et eldre R drev ja.

Har hatt av bunndelen og plukket den ned og kontrollert den.

 

Jeg kjøpte båten som objekt og fikk med problemene på kjøpet :)

Nedre girwire ble byttet i fjor, men jeg tok av drevet for og kontrollere wiren i dag, da jeg vet jeg smeltet noe av plastslangen som stikker på utsiden av skruen her om dagen..

Jeg klippet av slangen, og da ser det ut til at den fungerer...

 

Skal den slangen stusses når man bytter ny wire?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...