Jump to content

Litt om saltsyre og rustfjerning.

Lars H.

Recommended Posts

Mens jeg venter på å komme igang med båtferien om et par uker, måtte jeg se til å få lagt om til sommerdekk på bilen. Da så jeg at hjulmutterne var blitt stygge av rust etter 11 år. Og rust er jo noe en også opplever med båt.

Slik så mutterne for vinterhjulene ut da jeg tok de av.

bolter_uvasket.jpg.2ae12bee618cfeafb86f3f0ea37a0f8a.jpg

Dermed la jeg de i en balje med 30% saltsyre, og der ble det action! Det boblet og kokte.

bolter_vask_start.jpg.25f36342a1712c14dc7dddd0eb740465.jpg

Etter 15 sekunder stilnet det av og det var klart for å helle av syren.

bolter_vask_15s.jpg.bcb0f5f26ffaa8cef82647d66647386c.jpg

Mutterne ble litt penere etter grundig skylling i vann?

bolter_vasket.jpg.3853b4685a5f9bac295d0b4fd724a5e3.jpg

Om en ikke har hjulmuttere i båten, er jo prinsippet det samme. Saltsyre? Hurra!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Code0 skrev 38 minutter siden:

Syrer er jeg ikke familiær med. Hvor kjøper du? Hvor sterk oppløsning? hva bruker du av verneutstyr, hvordan deponerer du syra etterpå? Det sterkeste jeg vasker med er 35% eddik, tynner ut med vann etterpå og slår i avløpet.

Saltsyre kan kjøpes på enhver jernvare eller byggshop. Styrke? Les innlegget mitt, der står det. Restsyren går i veigrøften, fjerner uønsket ugress der. Verneutstyr? Opp til deg, få det for all del ikke på huden eller øyner. penklær liker heller ikke sterk syre.

Til båt, er vel den vanligste bruken fjerning av rur og gul vannlinje, og ogsåså brune ruststriper nedover gelcoaten fra ikkerustfrie skruer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev 6 minutter siden:

Ble fine de Lars ? Men hva gjør du med dem nå? Sende dem til galvanisering? De kommer jo til å ruste med en gang de ser dagslys!

:lol:

Helt korrekt, men nå er ihvertfall overflaterusten borte slik at jeg ikke må bruke tang for å få de løs fra pipenøkkelen på mutteravtrekkeren.

Men uansett, syre fjerner rust. Metoder for å hindre rust er noe annet, - og viktig.

Lucky Strike skrev 9 minutter siden:

Dette ser ut som forkrommede hjulmuttere....? 

Nei, de ble bare blanke og fine etter at overflaterusten ble borte.

Hvis du ikke behandler de med noe vil de vel bare sitte enda mere fast i pipen neste gang de skal av igjenn, owatrol er fint på bart stål. Et triks for å få løs mutteren fra pipen er å gi et litte knepp med trekkeren motsatt vei av det du skru mutteren, da løsner den somregel fra pipa. 

Redigert av Andora (see edit history)
Komodo skrev for 1 time siden:

Ble fine de Lars ? Men hva gjør du med dem nå? Sende dem til galvanisering? De kommer jo til å ruste med en gang de ser dagslys!

Hadde eksosbendet i saltsyrebad i fjor for og åpne opp kjølekappen i det. Ytre delen er støpegods og indre del er vel rustfritt av ett eller annet slag. Fikk jo ut en del rust i kappen, men har jeg gjort en tabbe da det ikke ble behandlet med noe etterpå? Synes allerede at kjølevannet i eksosen igjen er redusert. Tror jammen jeg tar det av i år også og sjekker.

Komodo skrev for 2 timer siden:

derfor foretrekker jeg å bruke ferro-bet rustfjerner, basert på fosforsyre som inneholder litt sink, så legger den igjen et tynt skikt med sinkfosfat som forhindrer at det begynner å ruste før jeg rekker å få opp malingsboksen :giggle:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

bmwmaxi skrev 47 minutter siden:

Nei, det er vel bare originale eloksert muttere. Så nå ruster de vel bare enda mer. Eloksert og krom er ikke særlig glad i saltsyre.?

Men en fin måte og klargjøre for videre behandling?

Nå er ikke jeg noen metallurg, - langt ifra, men jeg trodde at det var aluminium man kunne eloksere, ikke en magnetisk jernklump som en hjulmutter? :crazy:

Nikkelbelegg på standard 11 år gamle rustne hjulmuttere? Men det er vel mulig at de var galvanisert, ut fra den voldsomme reaksjonen i syren. :confused:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Egentlig burde jeg vel bare glemme denne tråden. Jeg innrømmer at jeg nok har "driti på draget" og etset bort både rust og galvanisering. På bildet under ser en vel klart at det må ha vært sink på boltene før behandlingen.

Nå snør det forresten ute. Håper det blir bedre vær om 2 uker når vi starter årets båtferie.

bolter_uvasket_og_vasket.jpg.0a2f993bff2e9414785dafcfa183db67.jpg

snow_home_20220427.jpg.0359a760877a7110bfc2b54b7bce0e9f.jpg

Holder sikker en stund, er jo noe igjen.

De har jo noen fine på Biltema som har rustfritt blikk stanset utapå. Eller de er fine helt til man må ta i litt og blikket går i oppløsning og den ene pipa blir for stor og den andre for liten??

Eller at mutter/bolten har rustet under så blikket har svellet. Smart med rustfritt stanset rundt stål??

Ikke rustfrie skruer, største problemet er vel at de fleste bruker vanlig skrutrekker/bits som forurenser skruen.

Bruk rustfri skrutrekker eller bits, eller den tungvinte måten med syrevasking++

Det andre er at skruene blir forurenset av jerninnholdet i vannet. Da er vi over på kvaliteter i gjenn.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...