Jump to content

Litt om saltsyre og rustfjerning.

Lars H.

Recommended Posts

Komodo skrev 27 minutter siden:

I likhet med Hulda har jeg ingen god erfaring med sinkspray, det ruster som regel ganske fort.

Har heller ikke god erfaring med sinkspray, men sikkert forskjell på ulike typer.    Hører noen i veteranbilmiljøet skryter av Zinga  (mens andre er glade i Brunox :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Komodo skrev 36 minutter siden:

At sink er sink er ingen regel her.

Jeg refererte mer til å legge på et tykt lag med sink før man behandler overflaten videre, slik som jeg lærte den gangen jeg ble sertifisert til overflatebehandling i Nordsjøen. Jeg behandlet den gang en gammel ikke-galvanisert tilhenger som jeg sandblåste helt ren, la på sink etter Nordsjø-standard over alt, og deretter coat og topcoat. Den ruster ikke for å si det slik, selv nå 21 år etterpå... Tipper den hengeren vil leve lenger enn meg, selv om jeg nok har ca 40-50 år igjen :giggle:

Men en slik sprayboks kan umulig legge på noe særlig mengde sink, så derfor jeg lurte på om den hadde noen effekt. Da avfeier jeg det. Bedre å legge på lanolin  innimellom med andre ord.

Når det gjelder vårt sidespor om bilmerker så har jeg hatt både Toyota og Ford (og noen andre merker), og jeg var i grunnen negativt innstilt til Ford. Men etter 4 stk brukt-Forder så innser jeg at Ford også lager ok kvalitet. Og etter 2 Toyotaer innser jeg at de slettes ikke er så driftssikre som man skal ha det til. Riktignok ikke helt statistisk signifikant, men min erfaring. Begge er ok biler. Ford er bedre å kjøre. Mercedes er vesentlig bedre å kjøre, men mye dyrere å fikse på. Per kilometer er båten mye dyrere...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sink virker det, men må ha innhold på over 90-95%sink. Og der blir man lett lurt da innholdet måles etter tørk. Biltema sin har så mye tynner at man må legge mange lag i forhold til de litt dyrere. Av de litt billige er crc motip sine ok.

Det med Biltema gjelder også farge utbedrings lakk til bil. Blir faktisk dyrere en og kjøpe en god en til det dobbelte av prisen før man er ferdig.

Absolutt ikke er kongen av Biltema jeg, masse bra verktøy for oss som ikke bruker det 40timer i uka. Men de lakkboksene og hjulboltene er sikkert et storinnkjøp de gjorde sammen med Ford??

glassfiber produktene demmes er hel ok til prisen.

Har foresten den leda latmannsarmen i blå fra Biltema for og løsne disse hjulboltene og den bruker jeg ofte et 3-4m langt rør på. Er på 8året nå og like god?

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Da får jeg vel avslutte(?) denne tråden.

Nå har alle 10 mutterne fått seg en god dusj Biltema sinkspray. Det burde holde rusten unna frem til de skal tilbake på bilen til våren ihvertfall. Når jeg likevel var en tur i garasjen etterstrammet jeg mutterne på hjulene med momentnøkkel. De ble satt på med muttertrekker og momentstav, så det var helt ubetydelig å trekke til nå etter noen kjørte mil.

bolter_nygalvanisert.jpg.0ee3b176549743d07092703a3bdd0bb6.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg får ta det på den måten neste gang. Nå har jeg bare dradd til til "klikket" kommer, de fleste mutrene rikket seg ikke, kun et par lot seg trekke til "et par grader". Dette kan ikke være generell kunnskap. Jeg har sett mange videoer der mekanikeren bare setter pipen på og trekker til

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 17 timer siden:

Dette kan ikke være generell kunnskap. 

Jeg vet ikke hva du mener med generell kunnskap, men det er jo sike ting som skiller en fagamann fra en legmann. Det blir en falsk trygghet å fylle garasjen med fancy verktøy dersom det ikke blir riktig brukt. Men jeg skal ikke krisemaksimere, tror ikke hjula dine ramler av bare fordi du ikke sjekket med flytende moment :smiley: Veldig mange har tross alt klart seg et helt liv på veien kun med hjulkryss.

Lars H. skrev for 17 timer siden:

Jeg har sett mange videoer der mekanikeren bare setter pipen på og trekker til

Det med flytende moment gjelder først og fremst når man skal ettertrekke til riktig moment. Dersom man trekker til med moment i flere trinn er det ikke fullt så farlig, men jeg holder en knapp på å løsne en kvart omdreining allikevel. Kan det være det du har sett?

lurvetass skrev for 2 timer siden:

... nå trodde jeg du skulle skøye med oss og koble flytende moment mot noe båtrelatert.

:giggle:

Relevansen til det båtrelaterte må være når man skal bruke momentnøkkel på båtmotor, klemflens, o.l. :wink: 

Ja, det går vanligvis godt. Nå har vel jeg byttet dekk minst 100 ganger uten at et hjul har løsnet.

Den eneste gangen jeg har holdt på å miste et hjul var en gang da min exfrue pungterte og fikk en kjekk ung mann til å bytte til reservehjulet. De jeg skulle kjøre til verkstedet for å få lappet dekket, måtte jeg stoppe da det kom en skrangling fra det byttede hjulet. Av med hjulkapselen, og der slang en av muttrene løs, pluss at de andre også holdt på å skru seg ut. Hva hadde skjedd? Ikke feil moment, men kjekkassen som hjalp fruen hadde montert muttrene med kon ut!

I mange år brukte jeg hjulkryss eller latmansarm og strammet på "gefylen", uten etterstramming. De site 5 - 6 årene har jeg brukt elektrisk muttertrekker med torsjonsstav. Noen ganger har jeg husket å etterstramme (om nødvendig), de 2 - 3 aller siste årene har jeg brukt momentnøkkel til dette.

Nu sier: Det med flytende moment gjelder først og fremst når man skal ettertrekke til riktig moment. Slik jeg gjør det skal jo muttrene allerede være korrekt trukket til, det er jo egentlig bare en etterkontroll jeg gjør.

Nå bestrider jeg ikke dine kunnskaper, men uansett hva jeg søker på på nettet finner jeg ingenting om din metode. Det hadde vært artig å se hvordan feks. Dekkmann gjør en slik etterkontroll. De burde jo være fagfolk.

Lars H. skrev 39 minutter siden:

Nå bestrider jeg ikke dine kunnskaper, men uansett hva jeg søker på på nettet finner jeg ingenting om din metode.

Skal se om jeg finner noen kilder på det, men ikke akkurat nå, nå er kaffekoppen nesten tom :giggle:

Lars H. skrev 40 minutter siden:

Det hadde vært artig å se hvordan feks. Dekkmann gjør en slik etterkontroll. De burde jo være fagfolk.

Fagfolk og fagfolk. En gjeng med polske gorillaer som bytter dekk etter stoppeklokka... Tipper det er momentstav på muttertrekkeren som er regelen der. Hvis du vil ha en fagmessig vurdering av å bruke momentnøkkel er det nok bedre å støtte seg til en bilmekaniker, motormekaniker eller industrimekaniker. Kanskje f.eks. @dieselfan har noen kloke ord om saken?

Komodo skrev 25 minutter siden:

Fagfolk og fagfolk. En gjeng med polske gorillaer som bytter dekk etter stoppeklokka... Tipper det er momentstav på muttertrekkeren som er regelen der.

Jeg trodde det var estlendere og ikke polakker som gjaldt nå.:crazy:  Men det med momentstav. Hva om jeg, istedet for å bruke momentnøkkel (med eller uten flytende moment) bruker muttertrekkeren med momentstaven til ettertrekking/kontroll? Den hamrer jo og slår og burde overvinne det høye "startmomentet"?

Som teknisk interessert er jeg åpen for stadig å lære noe nytt.

En gang på 70-tallet fikk Satans Vegvesen for seg at hjulmuttere på tunge kjøretøyer skulle trekkes med momentnøkkel. Da det begynte å ramle av hjul på trekkvogner og hengere, sluttet man med det. Vi kunne få inn en fullastet trailer som skulle ha 8 nye dekk. Neste stopp Frankrike. Ikke mye tjans for å dille med ettertrekking. Jeg hadde autorisajon som teknisk leder en gang i verden. Har skrudd tusenvis av hjulmuttere og -bolter. Ikke noe som har røket eller løsnet. Med unntak avv Ford helicoil.

Datsun hadde spec. på å løsne topplokkboltene 1/4 omdreining ved ettertrekking. Det er den eneste jeg kan huske i farta.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Jeg trodde det var estlendere og ikke polakker som gjaldt nå.:crazy: 

Sikkert. Husker bare mitt siste besøk på et dekkverksted med dekkhotell for noen år siden (hadde firmabil da). En kar som ikke snakket norsk, og null mulighet for kommunikasjon. Og kan love deg at det ikke var noen momentnøkkel tilgjengelig der!

Men det med momentstav. Hva om jeg, istedet for å bruke momentnøkkel (med eller uten flytende moment) bruker muttertrekkeren med momentstaven til ettertrekking/kontroll? Den hamrer jo og slår og burde overvinne det høye "startmomentet"?

Hvis du spør dekkapene så er sikkert momentstav helt gull. Fikk en forklaring av en mekaniker om momentstavens fortreffeligheter ved et verkstedbesøk i fjor da jeg hadde problemer med en hjulskrue som var ødelagt. Men for å si det sånn, tror lærlingene stryker til fagprøva hvis de bruker momentstav. Men det er ikke mitt fag, så jeg skal ikke si det sikkert. 

Personlig har jeg vel en oppfatning om at det er helt greit å skifte hjul uten å bruke momentnøkkel. Bruker det av og til hvis jeg er i det humøret, men det går vel stort sett i hjulkryss eller latmannsarm. Men hvis man først skal bruke momentnøkkel, så må den i alle fall brukes riktig. Da skal man løsne en kvart omdreining på skruen før man trekker til, da unngår man den høye startfriksjonen som er på en skrue som allerede er trekt til. Husk også å skru ut fjæra og avlaste den etter bruk, hvis ikke mister momentnøkkelen nøyaktigheten. Men hjulskift er en ting, en annen ting er tiltrekning av motordeler, f.eks. topplokk.

Som teknisk interessert er jeg åpen for stadig å lære noe nytt.

Du er en teknisk innovatør! Alltid moro å diskutere med folk som er interessert i å ta til seg noe nytt, uavhengig av alder :thumbsup:

Lars H. skrev Just now:

Var du kjent med det og praktiserer det selv før Komodo trakk det frem?

Meg? Naturligvis, var kjent kunnskap for 60 år siden. Brukte det også på flenstrekking offshore. Før i tiden brukte vi slegge og slagnøkkel. Når vi hørte det rette 'plinget' var det greit. Alltid tett. Så ble det momentnøkkel og dobbel jobb. Greit det også. Ved tiltrekking med hi-torque, ikke ettertrekking, men egen prosedyre, flere steg. Jeg er tilhenger av å følge spec.

Når det gjelder ting jeg ikke allerede er ekspert på følger jeg også det som står i spec'n. Dessverre har jeg ikke sett noe om hvordan skifte hjul og trekke til muttere på bilen i de papirene jeg fikk med den. Heller ikke noe fra Continental som leverte dekkene eller fra der jeg kjøpte felgene fulgte det med noe slikt. Momentet for tiltrekking har jeg måttet grave meg frem til.

Jeg er glad det etter hvert kom elektriske muttertrekkere for "hvermansen" på markedet. Jeg har vanskelig for å si at jeg er "gammel", men men den snart 79 årige ryggen liker ikke å stå med en latmannsarm for å løsne 20 muttere og så trekke til 20 nye muttere.

Verken Conti eller leverandøren av felgene legger seg borti tiltrekkingsmomenter. Den tilhører tradisjonelt bilprodusenten. Eller 'generic' etter boltdia., gjengestigning, etc. 

Jeg kjøpte meg en Ryobi muttertrekker for noen år siden. Løsning og tiltrekking manuelt. En del Ford er litt kresne der. Dessuten har jeg skrudd til noen tusen hjul, uten å knekke bolter eller at noen hjul har ramlet av. Nå er produksjonen redusert til tre biler to ganger i året. Uten momentnøkkel. En gang i verden anbefalte VW å ikke smøre gjengene.

Nå er vi et stykke ute på jordet :-)

Lars H. skrev for 7 timer siden:

Ja Lars, har hatt 25 flotte år på Norges største forskningssenter, hvor momenttrekking har vært en viktig aktivitet. Har jobbet med noen av klodens beste på tiltrekking. Har utviklet prosedyrer og utstyr. Konsernet hadde filialer over hele kloden så det ble mange rare oppdrag.

Men Lars, når en diskuterer moment, så er det uforsvarlig å gjøre det uten å nevne smøremiddel. Om du drar til hjulboltene med tørre gjenger eller om du skulle bruke smøremiddel som feks Molycote Rapid G+ er en enorm forskjell i friksjon og dermed hvor mye torsjon du tilfører boltens svakeste punkt under tiltrekning.

Tror du også hadde likt å være med når vi dro til endelokkene på en varmeveksler (på størrelse med et svømmebasseng) hvor vi brukte hydraulisk tiltrekning sammen med kontroll av boltforlengelse basert på ultralydmåling :sweat:

Ganske mange som ønsket å følge den seansen...

Jobbet mye med konsernets trykkpåkjente utstyr. Feks autoklaver som hadde tilkoblet utstyr som gjorde at laboranter og andre måtte oppholde seg i umiddelbar nærhet over tid for dosering o.l. Derfor innførte jeg krav til "buddy check" for slike dynamiske utstyr med høy "risk score". Det er egentlig det beste eksempelet jeg kan komme på, når det gjelder bruk av flytende moment tiltrekning som nevnt av @Komodo tidligere i tråden. Om vi ikke hadde hatt det elementet i prosedyrene hadde vi klart utsatt mange for fare.

Hulda skrev for 8 timer siden:
Lars H. skrev for 8 timer siden:

Meg? Naturligvis, var kjent kunnskap for 60 år siden. Brukte det også på flenstrekking offshore. Før i tiden brukte vi slegge og slagnøkkel. 

Det er ikke mulig å bruke flytende moment prinsippet med slagnøkkel

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...