Jump to content

Litt om saltsyre og rustfjerning.


Lars H.

Recommended Posts

Nei, men det har jeg heller ikke hevdet. Jeg skriver er hvordan jeg gjør det. Ikke hvordan alle andre bør gjøre det. Og jeg verken løsner eller trekker til hjulmuttere maskinelt. Det blir utført msnuelt. Med pipe og latmannsarm. Når det gjalt industriell henvisning, ble den tidens spec. fulgt.

Link to post
dieselfan skrev for 7 timer siden:

Men Lars, når en diskuterer moment, så er det uforsvarlig å gjøre det uten å nevne smøremiddel. Om du drar til hjulboltene med tørre gjenger eller om du skulle bruke smøremiddel som feks Molycote Rapid G+ er en enorm forskjell i friksjon og dermed hvor mye torsjon du tilfører boltens svakeste punkt under tiltrekning.

Og akkurat det er jeg redd det syndes mye mot. Så i en tabell på jobb for en tid siden at henimot 90% av momentet kan gå til å overvinne friksjon mellom gjenger, skruehodet og underlaget. Så noen få % endring av friksjonen gir stort utslag i forspenningkraften på de sammenskrudde delene.

 

Link to post

Merkelige greier dette her.

Har aldri tenkt på de problemstillingene vedr. hjulmutter som kommer fram i tråden her.

Jeg er godt over pensjonsalder og har hatt div. biler "hele livet".

Har aldri mistet et hjul eller kjøpt en ny mutter.

Har alltid dratt til mutterene for hånd, unntatt de siste årene hvor jeg også som hjelp har benyttet en elektrisk muttertrekker.

Har heller aldri smurt en hjulmutter, bare skrudd de på, rett fra posen jeg la dem i da jeg tok av hjulet.

Kommer nok til å fortsette på samme måte så lenge jeg er "kjørbar".

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev 3 minutter siden:

Merkelige greier dette her.

Har aldri tenkt på de problemstillingene vedr. hjulmutter som kommer fram i tråden her.

Jeg er godt over pensjonsalder og har hatt div. biler "hele livet".

Har aldri mistet et hjul eller kjøpt en ny mutter.

Har alltid dratt til mutterene for hånd, unntatt de siste årene hvor jeg også som hjelp har benyttet en elektrisk muttertrekker.

Har heller aldri smurt en hjulmutter, bare skrudd de på, rett fra posen jeg la dem i da jeg tok av hjulet.

Kommer nok til å fortsette på samme måte så lenge jeg er "kjørbar".

 

 

Det er mulig å overtenke selv den enkleste oppgave, bare en har tid nok :thumbsup: jeg bytta her om dagen, med innebygd moment i armen. Tørre gjenger. 

Link to post

For de bilene jeg har og har hatt er det kun oppgiit tiltrekkingsmoment for hjulbolter, samt at de skal ettertrekkes ette x ant. km.

Ikke et ord skrevet om smøring av gjenger eller løsning av bolter før ettertrekking. 

Så min forståelse av instruksjonsbok er at gjenger skal være tørre og at ettertrekking kun er kontroll av at bolter/muttere ikke har løsnet.

Smører nå gjengene med alu.pasta (etter tips fra @Hulda) for å sikre at boltene ikke setter seg fast i løpet sesong mellom hjulskift. Fungerer utmerket sammen med tiltrekking med manuell momentnøkkel.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Lærte å bruke kobberfett av en drosjesjåfør så tror jeg bytter heretter og følger @Hulda sitt råd om alu jeg også.

 

Men artig tråd dett. Lars ville vel i utgangspunktet tipse om hvor bra syra var til å løse rust, og vi har endt opp med masse info om moment ved tiltrekking av bolter.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 50 minutter siden:

Lærte å bruke kobberfett av en drosjesjåfør så tror jeg bytter heretter og følger @Hulda sitt råd om alu jeg også.

Jeg har to biler, begge har to sett alufelger. Vet med sikkerhet at mange bilverksteder bruker kobberpasta på både hjulbolter og anleggsflaten i navet der felgen ligger. Dette er kun en av grunnene til at jeg ikke vil at andre skal knote med mine biler. Jeg vil ikke ha kobberpasta på aluminiumsfelgene mine. Kombinerer man kobber, stål, veisalt og regn, ender felgene opp som anoder. 

Link to post

Jeg har også alu-felger og jeg bruker selvfølgerlig alu-pasta og ikke kobber-pasta på gjengene og hub'n.

 

Som skrevet tidligere bruker jeg muttertrekker både for å skru av og på mutterne. Det sparer ihvertfall ryggen. Men jeg har også dette verktøyet pluss en 19mm kraftpipe. Den "sveiven" sparer mye arbeid, og så kan jeg bruke min over 50 år gamle Craftsman latmannsarm for selve tiltrekkingen. Dette brukte jeg i mange år. Dette verktøyet bruker jeg også i båten der det passer.

 

sveiv_og_latmannsarm.jpg.fe2b1ed1b4886bf58ec8958be0d5c47f.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Forrige eier av BMW'en brukte et autorisert BMW-verksted som klinte Copaslip på bremsesystem og hjuloppheng. Da jeg overtok bilen ble det en kostbar feil på første EU-kontroll: Rust på bremserør, nipler, nav og hele pakka. 20 000 i arbeid og deler.

Link to post

Når man først begynner å gruble på verktøy og verktøybruk, er det stadig noe nytt som dukker opp. Jeg bruker den svarte kraftpipen ved hjulskift, enten jeg bruker slagtrekker eller latmannsarm.

 

Men så står det under egenskaper at den ikke skal brukes ved manuell muttertrekking. :confused:

Da skal en bruke den på bildet lenger nede. Noen som kan gi en fornuftig forklaring på hvorfor?

 

 

 

kraftpipe_for_maskin.jpg.efdb1b27cf3e3e4679aea2187790cb3a.jpg

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

kraftpipe_for_manuell.jpg.41523b7644b72906f4ed92cdb78d7a5a.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En annen lang pipe anbefales ikke for maskin, slikt høres mer fornuftig ut. Kan det være at den blanke er "svakere" enn den svarte? Den er jo i cromvanadium-stål og den svarte i crommangan-stål?

 

pipe_lang.jpg.ff7c34a787415dbd504167df4afbbee4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

Men så står det under egenskaper at den ikke skal brukes ved manuell muttertrekking. :confused:

Da skal en bruke den på bildet lenger nede. Noen som kan gi en fornuftig forklaring på hvorfor?

Forklaringen er egentlig ikke så avansert... 

Den pipa er tykk egget og har ikke beskyttelselag utvendig. Pipa vil derfor komme i kontakt felghullet innvendig når en bruker latmann, som presser pipa ut av senter, og skade lakken... Biltema ønsker å sikre seg mot erstatningskrav og la til den instruksjonen. 

Bruker du muttertrekker så jobber den sentrisk og problemet minimeres. 

 

Kan du godkjenne den forklaringen som fornuftig? 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Kombinerer man kobber, stål, veisalt og regn, ender felgene opp som anoder. 


Ender ikke aluminiumsfelgene uansett opp som anoder, siden de er nederst på spenningsrekka uavhengig om man blander inn kobber eller ikke ? 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

.. blir nok en annen fart på prosessen med direkte kontakt mellom kobberen og aluen tenker jeg ..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Hulda skrev for 16 timer siden:

Jeg smører alupasta på felgene der de har kontakt med bilen. Det forhindrer effektivt all korrosjon på aluminiumsfelgene. Selv på vinterhjulene.

 

Javel.

Jeg har som sagt aldri brukt noen ting, og aldri hatt noen problemer med hjulmuttere og den biten der.

Men jeg ser jo at aluminiumsfelgene korroderer, uten å ha tenkt mer på årsaken enn saltet, driten og fuktighetheten.

Så nå skal jeg sannelig begynne med alupasta på felgene "der de har kontakt med bilen". Det høres ut som et veldig logisk og enkelt grep for å hindre korrosjon ja.

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...