Jump to content

Litt om saltsyre og rustfjerning.

Lars H.

Recommended Posts

Slike muttere er forbruksvare. Ford bruker samme patenten. Det er nok slik at flesteparten av verdens biler ikke pløyer rundt i saltlake flere måneder i året. Om man bruker muttertrekker, vil hylsen etter hvert bli banket større. Og så ramler den av. Jeg har ikke opplevd at rustproblematikk som tar livet at mutteren. Jeg bruker alupasta på gjengene. Vi har to Ford'er som jeg bytter hjul på. I år er første gangen jeg ikke måtte kaste en eneste mutter. 

Han mener sikker pipe, ikke bits og de greiene der. 

Hulda skrev 10 minutter siden:

I år er første gangen jeg ikke måtte kaste en eneste mutter. 

Da er du storforbruker av mutre. Jeg har vel i løpet av over 40 år med egne biler (gjerne flere av gangen) kjøpt to sett med hjulmutre. Ellers så bare holder de. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 2 minutter siden:

Da er du storforbruker av mutre. Jeg har vel i løpet av over 40 år med egne biler (gjerne flere av gangen) kjøpt to sett med hjulmutre. Ellers så bare holder de. 

Og bilen heter?

Dette gjelder kun Ford Europa. Nå skal det legges til at de har begynt å levere hjulmuttere både uten pyntehylser og helicoil gjenger. Ikke den samme utfordringen på Jeep, VAG og BMW. 

Nå gidder jeg ikke mer. Jeg er bilmekaniker. Dette er presumtivt båt. 

Hulda skrev 2 minutter siden:

Og bilen heter?

I løpet av disse årene har de vel blitt kalt så mangt. Både Ford og annet. Jeg stusset bare litt på forbruket.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 6 minutter siden:

I løpet av disse årene har de vel blitt kalt så mangt. Både Ford og annet. Jeg stusset bare litt på forbruket.

Kjent problem, de har over år levert noen møkkamuttere. Og de har tommegjenger. 1 fordmutter koster dobbelt så mye som et sett muttere fra Biltema.

Hulda skrev 34 minutter siden:

Kjent problem, de har over år levert noen møkkamuttere. Og de har tommegjenger. 1 fordmutter koster dobbelt så mye som et sett muttere fra Biltema.

Ja, har hatt x antall biler og i fjor sommer kjøpte jeg min første "nyere" Ford. Overraskelsen var veldig stor i fjor høst når jeg skulle legge om til vinterhjul, da den ene pipen var for liten og neste størrelse var for stor. Har aldri opplevd dette på noen andre biler jeg har hatt, men fant ut at dette var veldig vanlig på Ford.

Nå har jeg hatt egne biler i 56 år uten å ha kjøpt en eneste ny bolt/mutter for hjulene.

Men nok om det, å håndtere rust er jo like aktuelt i båt, så jeg vil dreie tråden over på båt. Idag var jeg innom båtutstyrsbutikken min med et pinduspusserblad, et år gammelt og fullstendig ødelagt av rust! Noe slikt hadde de aldri sett, men skulle bestille inn nye pusserblad i kunststoff til meg, selvfølgelig uten ekstra kostnad.

visker_rust_hele.jpg.f12da78a74eb5576a93d8a84347020ee.jpg

Jern ruster jo, så hvordan beskytte mot rust? I hjemmehavnen har jeg sjakler som fester tampene til utriggerne. De er enkle uten noe beskyttelse, men jeg har sprayet de med sinkoppløsning. Det har holdt rusten helt borte. Nå er sprayboksen tom/mangler trykk, så jeg tenkte å kjøpe en ny boks fra CRC. Den kan jeg jo bruke på hjulmutterne på bilen også he he, selv om belegget nok vil bli skadet når jeg monterer mutterne.

sinkspray2.jpg.92aebabe0e5bdf7e03377accb9cb768e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å ja, du er en av de som sender regninga over på felleskassa i båtforeningen.? Sjakler mot felles utriggere burte være forbudt, går mye penger på bytte av utslitte fester, istedenfor at båteier sliter litt på egget utstyr/tau. Har også kommet andre alternativ til dette.

flere og flere båtforeninger som forbyr stål mot stål nå, har også med støy og gjøre. Samme med strekk fjører.

Lars H. skrev for 5 timer siden:

ENå snør det forresten ute. Håper det blir bedre vær om 2 uker når vi starter årets båtferie.

snow_home_20220427.jpg.0359a760877a7110bfc2b54b7bce0e9f.jpg

Jeg er imponert over at du hopper på trampoline @Lars H. :giggle:

Ellers kan jeg bekrefte at Ford har noen håpløse hjulmuttere. Jeg har med med 19mm pipe til de som er hele, og 18mm pipe til dem som mangler det tynne "beslaget" på utsiden. Og bytter i alle fall én hjulmutter i året i gjennomsnitt. 

Men Renault Zoe har vesentlig dårligere kvalitet på både muttere og nav...

Tilbake til Lars sine hjulmuttere. Kunne de blitt behandlet med sink-spray @Hulda? Ville det hatt noe for seg? 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/sinkkaldgalvanisering-2000023760

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

bmwmaxi skrev 1 time siden:

Å ja, du er en av de som sender regninga over på felleskassa i båtforeningen.? Sjakler mot felles utriggere burte være forbudt, går mye penger på bytte av utslitte fester, istedenfor at båteier sliter litt på egget utstyr/tau. Har også kommet andre alternativ til dette.

flere og flere båtforeninger som forbyr stål mot stål nå, har også med støy og gjøre. Samme med strekk fjører.

Hæ? Ser du på bildet nedenfor kan du se hvordan jeg har det i min havn (kommersiell, altså ikke båtforening). Der er det et solid feste i utriggeren med en ring der jeg har festet min sjakkel videre til en kause. Slik har jeg hatt det på det samme beslaget i utriggeren i 25 år, godt som nytt! Kause og sjakkel er galvanisert/selvgalvanisert.

sjakkel_kause.jpg.b9a00621adfebe770eb5a92e1bf69855.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev 1 time siden:

Hvis du sprayer 2-3 lag med brunox rett etter ayrebehandlingen kommer det nok til å holde lenge :thumbsup:

Skal sjekke opp Brunox, jeg ser de har det rett bort i hogget her hos tHansen. Men så leser jeg innholdserklæringen: "Inneholder ikke sink"?

Verdenskjent og unik - den er rustomvandler og primer i ett! Fra en kjemisk løsning med epoxyresiner.
Brunox var den første rustomvandler og primer i ett, med C02 drivgass. Brunox er ikke helsefarlig
Inneholder ikke bly, sink eller kromater. Ingen aggressive tynnere, ingen fosforholdige eller andre farlige syrer.

Er dette rett og slett en epoxyprimer?

Redigert av Lars H. (see edit history)

bmwmaxi skrev 29 minutter siden:

Fikk vel nok adrenalin av og se snøen og snart båtferie.??

Så adrenalin advanced trampoline fikk stå i fred i dag.

Nå skinner solen! :flag:

Grand Banks jr skrev 44 minutter siden:

Tilbake til Lars sine hjulmuttere. Kunne de blitt behandlet med sink-spray @Hulda? Ville det hatt noe for seg? 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/sinkkaldgalvanisering-2000023760

Da blir det en rask til Biltema 10 min å gå hjemmefra.

Grand Banks jr skrev 46 minutter siden:
Grand Banks jr skrev 46 minutter siden:

Jeg er imponert over at du hopper på trampoline @Lars H. :giggle:

Det hadde vært artig med meg i mine snart 79 år på baken. Nå er riktignok trampolinen hos min gode nabo, men jeg har mange ganger tenkt at det hadde vært gøy å prøve. Jeg får ta en prat med naboen og arrangere noen "dødshopp" for en gamling.

NÅ SKINNER SOLEN!

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Det hadde vært artig med meg i mine snart 79 år på baken. Nå er riktignok trampolinen hos min gode nabo, men jeg har mange ganger tenkt at det hadde vært gøy å prøve. Jeg får ta en prat med naboen og arrangere noen "dødshopp" for en gamling.

NÅ SKINNER SOLEN!

Vent i det minste til etter ferie og hjul skift til høsten??

Lars H. skrev 7 minutter siden:

NÅ SKINNER SOLEN!

Herlig! Det er som regel best slik. I alle fall her i Norge :yesnod:

Hulda skrev 8 minutter siden:

Jeg har aldri hatt noen særlig suksess med sinkspray. Mulig det har skjedd noe positivt i løpetav 30 år, siden sist jeg brukte stoffet.

Sink er vel sink, men det spørs hvor mye som legges på, og om det henger nok fast. Jeg har ingen erfaring med sprayen, selv om jeg kjøpte et par av disse for ett år siden. Prosjektet de var tiltenkt havnet ble droppet. Boksene har i alle fall stått i garasjen i ett år uten å ruste :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Boksene har i alle fall stått i garasjen i ett år uten å ruste :giggle:

Hvilken herlig ironi!!!:flag: Tusen takk!

:easter:

Kan ikke alle bare kjøre toyota, så slipper man å plages med alt mulig tull? 

Når det kommer til båt er det _kun_ syrefast og aluminium som gjelder. Ja ja messing/bronse osv er ok, men rustrenninger har man nok av på jobb. Selv innvendig går jeg utelukkende for syrefaste festemidler, ikke fordi jeg skal ha relativ luftfuktighet over 70% i båten, men fordi jeg ikke gidder å ta sjansen. Ting ruster i båten. Rett som det er. Rust er det verste som finnes, i min verden. Og ser jeg antydning, er det på med rustvask (basert på fosforsyre) og så fjerner vi kilden TVERT.

har for øvrig lagt litt detaljer til min gamle veteran mc i eddik, da i 7% oppløsning. 35% funket ikke like bra. Men tyder på at saltsyre er mer effektivt så kanskje handle inn litt av det. Utdanning er aldri feil, kjemi er ikke bare bare :lol:

Hulda skrev 39 minutter siden:

Jeg har aldri hatt noen særlig suksess med sinkspray.

Grand Banks jr skrev 27 minutter siden:

Sink er vel sink, men det spørs hvor mye som legges på, og om det henger nok fast. Jeg har ingen erfaring med sprayen,

I likhet med Hulda har jeg ingen god erfaring med sinkspray, det ruster som regel ganske fort. At sink er sink er ingen regel her. Galvaniserte produkter er dyppet i et bad med flytende sink. Det gir en helt annen binding til stålet, og en helt annen korrosjonsbeskyttelse enn å spraye på noe greier. Brunox derimot har jeg god erfaring med, men ikke på linje med varmgalvaniserte produkter. 

Timmeeh skrev Just now:

Kan ikke alle bare kjøre toyota, så slipper man å plages med alt mulig tull?

Ikke alle som har lyst til å skrangle rundt i japanske blikkbokser vet du :cool: :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...