Jump to content

Syrefast sjakkel på galvanisert anker når man aldri kan bytte sjakkelen?

Mastiff

Recommended Posts

Best og få belastninger så sentrert på ankeret som mulig. Dra til det du klarer, bare dumt med skiver de vil sikker miste det meste av legeringen ved tiltrekning og ruste fort bort. Som igjen kan skape bevegelse. Prøv og få løfte øyene så hullet i øyet er 90grader i forhold til trekk retning. Låsing av løfte øyene vil naturen ordne selv, kommer til og ruste fort fast i gjengene på gjenge stangen?

Mastiff skrev 52 minutter siden:

Huff, det var da pessimistisk... Jeg satser på at det fortsetter med båter, men med elektriske motorer. Jeg skulle gjerne kjøpt den 150-hesteren til Evoy, men 800 høvdinger blir i mektigste laget for meg... Kanskje om ti år, jeg får bare prøve å få Suzukien til å leve så lenge.

https://www.motor.no/elbil/ny-forskning-bilenes-co2-utslipp-over-16-ar-skoda-octavia-slar-mustang-mach-e/223158
Lite å hente for klimaet på el. Store utslipp ved produksjon gjør at man må se på veldig lang levetid (realistisk med båter) og veldig mye bruk (urealistisk i båt) for å få klimaeeffekt av el kontra diesel.
Tror dieselen kommer til å være i båtene i mange tiår fremover. Evt. mindre motorer og mer seil da, det er ikke meg i mot ;)

@Havelle De tallene vil nok endre seg en god del framover. Det meste av utslippet er jo i produksjonsfasen, der det brukes mye fossilenergi, og Putler har fått bråfart i det grønne skiftet i Europa. Jo mer fornybar energi som brukes til produksjonen av batteriene (som jo er hovedforskjellen i produksjonsutslipp mellom elbiler og de som går på døde dinosaurer), desto mer vil det tippe til fordel for elbilene.

Jeg vet at EQC-en min ikke hadde minst utslipp i produksjonen, men planlegger å kjøre den til den faller sammen, og da har den nok hatt en greit klimaregnskap når jeg nesten bare kjører i Norge, på vannkraft. Den undersøkelsen gikk så vidt jeg kunne se på den fullstendige pressemeldingen hos Greencap ut fra det gjennomsnittlige energiblandingen i de 27 EU-landene, og det er jo både gass- og kullkraftverk i overflod i en del land.

En helt annen ting er at det må være deilig å kjøre elmotor på båt, for det var en helt ny verden av (mangel på) støy å gå over fra en XC60 D4 til en EQC. Problemet for diesel og bensin framover blir nok helst prisen på drivstoffet, vi har nok bare så vidt sett begynnelsen nå.

Seil kunne vært morsomt, men litt upraktisk på min 24-fots teine- og havfiskebåt! :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)

Nei, drit i rusten. Du må sveise så tykt at det blir et tykt korrosjonsmonn (mye å ruste på). 

Hvis du klarer å kjøre ankrene så langt ned at sjaklene forsvinner ned i gjørma kommer dette til å leve evig. 

Sikkert noen i nabolaget ditt som sveiser, dette er en enkel jobb. Om ikke annet, noen på forumet her som ikke bor så langt unna?

Redigert av Komodo (see edit history)

Tenkte på noe slik

20220427_154254.jpg.6c0a09b41e8148cbe0560ce99fe82fe8.jpg

Jeg hadde lagt på flere lag med sveis slik at det er mye å ruste på. Overflatebehandling hadde jeg droppet. Velger du en tilstrekkelig stor sjakkel rekker den ikke å ruste av i din tid selv om du bruker standard galvanisert. Tenker f.eks. en som er 25mm i godset. Det kan sikkert være en fordel å kappe av den øverste delen på ankeret der hullet er, da blir det litt tykkere gods å sveise i. 

Hvis du kommer hjem til meg skal jeg hjelpe deg med å sveise på to slike sjakler. Ikke rare jobben dette her.

Aha, du er en sånn, ja... ;) Du må prøve Nua bryggeri (håndverktsøl fra Mandal), de har en til slags på Polet som skal være veldig god for de som liker sånt. Jeg er mest hvete, wit, blanc og saisong-mann...

Jeg må vel til spesialforretning til å få en sånn sjakkel? Biltema har noen som står oppført som galvaniserte, men de er ikke den samme fargen som ankeret, det er blank galvanisert. De har blant annet en med 76 mm diameter, 20 mm gods. Det er jo forholdsvis solid. Bruddstyrke på 8800 kilo, får jeg bruk for det, så er uansett hytta tatt av storm og flodbølger... men altså, fargen ser jo feil ut, så det er neppe samme galvaniseringen:

bilde.png.71caa0091548b8e18e59ca4fa0afebb9.png

Mastiff skrev 11 minutter siden:

Jeg må vel til spesialforretning til å få en sånn sjakkel? Biltema har noen som står oppført som galvaniserte, men de er ikke den samme fargen som ankeret, det er blank galvanisert.

Du må til Maritim for å få en slik sjakkel. https://www.maritim.no/lyresjakkel-galvanisert-25-mm 

Sjaklene som BT selger som galvaniserte er ikke varmgalvanisert!!! De ruster som fy på kort tid. Tror bare de er elektrolytisk forsinket. 

Mastiff skrev 14 minutter siden:

De har blant annet en med 76 mm diameter, 20 mm gods. Det er jo forholdsvis solid. Bruddstyrke på 8800 kilo, får jeg bruk for det, så er uansett hytta tatt av storm og flodbølger...

Bruddstyrke er helt uinteressant på fortøyningsutstyr og moringsutstyr. Det er slitasje og rust som er tema. Styrkemessig klarer du deg med en 6mm sjakkel og 10mm teinetau. 

Takk, det passer ypperlig, for fruen skal til båtpusheren i Kristiansand i morgen, med et par returer som tilsvarer omtrent den prisen. :giggle: Så da ber jeg henne kjøpe to sånne når hun først er der. Og så får jeg finne noen som kan legge noen strenger.

Edit: Jeg ser at den er tjukk nok til å trekke igjennom rundslingen, så da kan jeg gjøre det. Gjennom sjakkelen, og så gjennom seg selv.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...