Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) Hvorfor muttere, du strammer jo til løfteøyene mot hverandre. Tror ikke jeg ville brukt skiver en gang Jeg tenkte det kunne være en fordel å få litt ekstra avstand, men kanskje ikke? Redigert 27.April.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Best og få belastninger så sentrert på ankeret som mulig. Dra til det du klarer, bare dumt med skiver de vil sikker miste det meste av legeringen ved tiltrekning og ruste fort bort. Som igjen kan skape bevegelse. Prøv og få løfte øyene så hullet i øyet er 90grader i forhold til trekk retning. Låsing av løfte øyene vil naturen ordne selv, kommer til og ruste fort fast i gjengene på gjenge stangen? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Ja, og i tillegg vil jo det at det sitter sjakler med en rundsling gjennom holde dem på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Om du bruker slike løfteøyne, hvorfor bruke sjakler i tillegg? Er det ikke bedre å feste rundslingene direkte i løfteøynene? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Det fins vel ikke løfteøyne som er store nok til å trekke gjennom firetonns rundsling, tror jeg. De er tjukke og brede. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Du trenger jo ikke fysisk kjøpe en gjenge stang. Er vel lange nok gjenger på et par bolt du kapper. Kremmer? Du får i det minste brukt mye større sjakler og mere slite flate. Holder sikker minst like lenge som anker og tau dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Jeg har liggende et utvalg av gjengestenger fra diverse prosjekter, så jeg tipper jeg har noe her. Og det vil jeg tro og håpe, jeg satser på at det blir neste generasjon som må gjøre det neste gang... Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Neste generasjon?? De vil vel bare bli hentet av en selvkjørende el.båt som er bestilt på app den tiden de trenger den.☹️☹️ Blir sikkert et påbud både med bil og båt det. Så de har kontroll på alt av miljøprodukter. Først statseid og så blir det solgt til aktører, på lik linje med strøm og tog. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Huff, det var da pessimistisk... Jeg satser på at det fortsetter med båter, men med elektriske motorer. Jeg skulle gjerne kjøpt den 150-hesteren til Evoy, men 800 høvdinger blir i mektigste laget for meg... Kanskje om ti år, jeg får bare prøve å få Suzukien til å leve så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Mastiff skrev 52 minutter siden: Huff, det var da pessimistisk... Jeg satser på at det fortsetter med båter, men med elektriske motorer. Jeg skulle gjerne kjøpt den 150-hesteren til Evoy, men 800 høvdinger blir i mektigste laget for meg... Kanskje om ti år, jeg får bare prøve å få Suzukien til å leve så lenge. https://www.motor.no/elbil/ny-forskning-bilenes-co2-utslipp-over-16-ar-skoda-octavia-slar-mustang-mach-e/223158 Lite å hente for klimaet på el. Store utslipp ved produksjon gjør at man må se på veldig lang levetid (realistisk med båter) og veldig mye bruk (urealistisk i båt) for å få klimaeeffekt av el kontra diesel. Tror dieselen kommer til å være i båtene i mange tiår fremover. Evt. mindre motorer og mer seil da, det er ikke meg i mot ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) @Havelle De tallene vil nok endre seg en god del framover. Det meste av utslippet er jo i produksjonsfasen, der det brukes mye fossilenergi, og Putler har fått bråfart i det grønne skiftet i Europa. Jo mer fornybar energi som brukes til produksjonen av batteriene (som jo er hovedforskjellen i produksjonsutslipp mellom elbiler og de som går på døde dinosaurer), desto mer vil det tippe til fordel for elbilene. Jeg vet at EQC-en min ikke hadde minst utslipp i produksjonen, men planlegger å kjøre den til den faller sammen, og da har den nok hatt en greit klimaregnskap når jeg nesten bare kjører i Norge, på vannkraft. Den undersøkelsen gikk så vidt jeg kunne se på den fullstendige pressemeldingen hos Greencap ut fra det gjennomsnittlige energiblandingen i de 27 EU-landene, og det er jo både gass- og kullkraftverk i overflod i en del land. En helt annen ting er at det må være deilig å kjøre elmotor på båt, for det var en helt ny verden av (mangel på) støy å gå over fra en XC60 D4 til en EQC. Problemet for diesel og bensin framover blir nok helst prisen på drivstoffet, vi har nok bare så vidt sett begynnelsen nå. Seil kunne vært morsomt, men litt upraktisk på min 24-fots teine- og havfiskebåt! Redigert 27.April.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Jeg hadde løst dette på en annen måte. Jeg ville sveiset en diger lyrsjakkel på hvert anker. Da kan du smi stroppen rett i sjakkelen. På denne måten får du ikke gnaging på stroppen. Løsningen med løfteøyer som er skrudd vil gi moment i skruen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Men hva med rusten? Den må vel rustbehandles på nytt på en måte når den er sveiset? En annen ting er at jeg ikke kjenner noen som sveiser, men det fins jo bedrifter jeg kan høre med. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) Nei, drit i rusten. Du må sveise så tykt at det blir et tykt korrosjonsmonn (mye å ruste på). Hvis du klarer å kjøre ankrene så langt ned at sjaklene forsvinner ned i gjørma kommer dette til å leve evig. Sikkert noen i nabolaget ditt som sveiser, dette er en enkel jobb. Om ikke annet, noen på forumet her som ikke bor så langt unna? Redigert 27.April.2022 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Det er vel noen jeg kan tenke meg, ja. Så tenker du å sveise den fast på siden, eller hvordan mener du? En tegning ville vært kjempeflott. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Kan legge inn en skisse. Editerte også forrige innlegg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Jeg er ikke sikker på om jeg kommer ned i gjørma med en gang, men jeg vil vel tro at det går ned der i den første kulingen fra nord. Må bare følge med og stramme opp tauene bak da. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Mastiff skrev 42 minutter siden: Men hva med rusten? Den må vel rustbehandles på nytt på en måte når den er sveiset? Du kan da prøve å smøre alt inn med dette (samme som brukes på lykter, fyr og staker langs kysten) https://jomashop.no/produkt/power-coat-3-i-1-liten/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Det høres ikke så dumt ut, nei. Den må jo være forholdsvis solid. Jeg tenkte på vanlig hammerlakk, men regnet med at den ikke ville holde lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Tenkte på noe slik Jeg hadde lagt på flere lag med sveis slik at det er mye å ruste på. Overflatebehandling hadde jeg droppet. Velger du en tilstrekkelig stor sjakkel rekker den ikke å ruste av i din tid selv om du bruker standard galvanisert. Tenker f.eks. en som er 25mm i godset. Det kan sikkert være en fordel å kappe av den øverste delen på ankeret der hullet er, da blir det litt tykkere gods å sveise i. Hvis du kommer hjem til meg skal jeg hjelpe deg med å sveise på to slike sjakler. Ikke rare jobben dette her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Takk for det, det burde jeg kunne forklare noen. Og det hadde virkelig vært kult å ta det hos deg, da måtte jeg tatt med meg noen gode hveteøl også, helst til bruk etter sveisingen! Men det blir litt langt å kjøre fra Mandal... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Mastiff skrev 2 minutter siden: Og det hadde virkelig vært kult å ta det hos deg, da måtte jeg tatt med meg noen gode hveteøl også, helst til bruk etter sveisingen! Bare å komme, det er ikke rare turen Men jeg foretrekker IPA framfor hvete Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Aha, du er en sånn, ja... ;) Du må prøve Nua bryggeri (håndverktsøl fra Mandal), de har en til slags på Polet som skal være veldig god for de som liker sånt. Jeg er mest hvete, wit, blanc og saisong-mann... Jeg må vel til spesialforretning til å få en sånn sjakkel? Biltema har noen som står oppført som galvaniserte, men de er ikke den samme fargen som ankeret, det er blank galvanisert. De har blant annet en med 76 mm diameter, 20 mm gods. Det er jo forholdsvis solid. Bruddstyrke på 8800 kilo, får jeg bruk for det, så er uansett hytta tatt av storm og flodbølger... men altså, fargen ser jo feil ut, så det er neppe samme galvaniseringen: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.April.2022 Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 Mastiff skrev 11 minutter siden: Jeg må vel til spesialforretning til å få en sånn sjakkel? Biltema har noen som står oppført som galvaniserte, men de er ikke den samme fargen som ankeret, det er blank galvanisert. Du må til Maritim for å få en slik sjakkel. https://www.maritim.no/lyresjakkel-galvanisert-25-mm Sjaklene som BT selger som galvaniserte er ikke varmgalvanisert!!! De ruster som fy på kort tid. Tror bare de er elektrolytisk forsinket. Mastiff skrev 14 minutter siden: De har blant annet en med 76 mm diameter, 20 mm gods. Det er jo forholdsvis solid. Bruddstyrke på 8800 kilo, får jeg bruk for det, så er uansett hytta tatt av storm og flodbølger... Bruddstyrke er helt uinteressant på fortøyningsutstyr og moringsutstyr. Det er slitasje og rust som er tema. Styrkemessig klarer du deg med en 6mm sjakkel og 10mm teinetau. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2022 (redigert) Takk, det passer ypperlig, for fruen skal til båtpusheren i Kristiansand i morgen, med et par returer som tilsvarer omtrent den prisen. Så da ber jeg henne kjøpe to sånne når hun først er der. Og så får jeg finne noen som kan legge noen strenger. Edit: Jeg ser at den er tjukk nok til å trekke igjennom rundslingen, så da kan jeg gjøre det. Gjennom sjakkelen, og så gjennom seg selv. Redigert 27.April.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.