Ttor Startet 26.April.2022 Del på Facebook Startet 26.April.2022 (redigert) Ser at spenningen på motorinstrument går ned til 10v under kjøring av baugtruster. Føler at effekten også er noe lav. Etter 10- 15 sekunder viser instrumentet igjen 14V når motor går. Har Maritim 110ah batteri med 750 cca. Ca 2x3 meter 70mm2 kabel til truster. Sleipner sp80. Batteri var relativt nytt da jeg kjøpte båten i 2017. Holder spenningen greit over tid på ca 12,6v. Er det på tide å bytte dette? Kan alternativt prøve å bytte om med ett av tre andre tilsvarende i forbruksbanken. Redigert 26.April.2022 av Ttor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Er vel helt normalt en slik pysevisp drar enormt med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Det kan vel hende at batteriet har mistet noe kapasitet. Hulda har SP90 og 170 Ah startbatteri. Rundt 1,5 meter 70 kv ledning til sammen. Lurer på om spenningen faller til rundt 11 V, men er ikke sikker, lenge siden jeg målte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.April.2022 Del på Facebook Svart 26.April.2022 Ttor skrev 31 minutter siden: Ser at spenningen på motorinstrument går ned til 10v under kjøring av baugtruster. Føler at effekten også er noe lav. Etter 10- 15 sekunder viser instrumentet igjen 14V når motor går. Har Maritim 110ah batteri med 750 cca. Ca 2x3 meter 70mm2 kabel til truster. Sleipner sp80. Det batteriet er alt for snaut til å forsyne en SP80. Selv om batteriet er friskt og i god stand vi spenningsfallet bli for høyt. Og når instrumentet ditt viser 10V, har du antagelig vesentlig lavere spenning på motoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Om man følger Sleipners spec., skal spenningen måles på motorens poler. Det er den avleste spenningen jeg refererer til. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 22 minutes ago, Hulda said: Om man følger Sleipners spec., skal spenningen måles på motorens poler. Det er den avleste spenningen jeg refererer til. Dette er bare observert på motorinstrument. Om dette viser rett, så er spenningen selvsagt enda lavere på motor. Sikkert rett som @Komodo sier, at 110Ah er for lite til sp80. Tenker jeg skal legge til ett ekstra batteri av samme type. 220Ah burde være betydelig sterkere. Må bare være litt kreativ med å få plass til det. Flyttet batteriet for å få det så nærmet baugpropell som mulig. Der er det ikke all verdens plass… Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Er det et startbatteri som også går til truster? Det har nok for lite CCA til den trusteren. Du kan sette et til i paralell. Evt om dette er startbatteri, sette et bedre batteri nærmere truster, med kortere kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Det er startbatteriet som går på truster @Gullfisk. Står ca 2,5 meter fra trusteren. Skal jeg ha batteri nærmere truster må jeg til med annen og mye dyrere type batteri. Må da stå i lugar. Har 70mm2 kabler, så jeg tror ikke det er avstand som er problemet. Setter et ekstra batteri i parallell, så bør det være betydelig forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Det vil nokk bli betydelig bedre slik du tenker å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Hvis du får plass til batteri rett ved siden av thrusteren, så tror jeg nok det ville være det mest effektive. Så er jo det aktuelle batteriet minst 5 år, men hvis det er i orden så tror jeg neppe det er problemet. Jeg tror heller ikke batteriet er for lite, men heller det at avstanden frem til thrusteren er stor ,samt at kabeltykkelsen ikke er allverdens. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Bårdp skrev for 11 timer siden: Er vel helt normalt en slik pysevisp drar enormt med strøm. Ikke veldig nyttig svar for TS men du fikk i hvertfall sagt det du ville. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Mitt svar må vel sies å være vel så nyttig som dit svar. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Batterier taper seg åpenbart over tid, så her er nok det mest sannsynlig årsaken. Men greit å se over de andre komponentene i kretsen i samme slengen: At thruster er i god form, og at koblinger, releer og brytere er uten spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Hvis hvilespenning vanligvis er 12,6 volt får du sulfatering i batteriene. Da blir batteriene gradvis svakere for høye strømuttak. Bør lades slik at hvilespenning er over 12,7 volt noen dager etter bruk/lading. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Har testet med et annet, identisk batteri. Samme resultat. Batteriet er for svakt, men i orden. Kabler er etter anbefaling fra produsent, og vil nok ikke ha noe å si for spenningsfallet på selve batteriet. Så er spørsmålet hva som er greit nok spenningsfall på batteri. Synes 10 v er for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 @TtorTo batterier vil nok hjelpe betydelig. Sånn kjapt utfra nominell strøm på 530A, gir kabel kalkulator ca 0,9V på 6m 70kv, så å legge større tverrsnitt eller parallelle 70kvadrat i samme lengde, vil også hjelpe. De 0,9V vil du gjerne ha mest mulig av frem til truster. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 1 minute ago, Jonas said: Hvis hvilespenning vanligvis er 12,6 volt får du sulfatering i batteriene. Da blir batteriene gradvis svakere for høye strømuttak. Bør lades slik at hvilespenning er over 12,7 volt noen dager etter bruk/lading. Hvilespenningen er målt etter noen uker uten bruk. Identisk med nytt batteri fra butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Et 110 At batteri vil ikke klare å holde spenningen oppe i mange sek når en trekker ut over 500A. Opplevde samme problemet på min båt med 140 At batteri. Etter kun kort tid kjøring med pysevispen datt spenningen på batteriet såpas at alarmen gikk. Jeg lagde meg en bryter som koblet sammen start og forbruksbatteriet som er av samme størrelse og problemet var løst. Denne bryteren slår jeg av når jeg skal ligge og bruke strøm en tid slik at jeg ikke tapper ned startbatteriet. Vil tro du løser problemet om du setter in et ekstra batteri ved siden av det du har nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Sånn til sammenligning, på min SE80 så holder den seg over 11V på truster, husker ikke eksakt. Den har et Optima 55Ah/765cca, med 2x0,5m 95kv kabel. Paralellkoblet med startbank 2x Excide EP800 95Ah/850A, via ca 2x5-6m 70kv original kabling, egen 80A dynamo. Denne banken er også koblet med dobble 70kv via Optima 75Ah/975, til SE100 bak. Holder seg over 11V, selv med begge trustere igang, det jeg har behov for å kjøre hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Nytt 110Ah kommer nå på plass. Må bare få presset på noen kabelsko. Har vært inne på tanken om en parallelbryter til forbruk @Bårdp. Der er det ytterligere 330Ah. Men hvordan blir det om alle batteriene er koblet i parallell under kjøring. Vil det bli problemer med to dynamoer som da lader «samme» bank? Eller må denne parallelbryteren kun være innkoblet når truster skal brukes. Tenker på om en dynamo kan koble ut, og eventuelt ta skade. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Om dynamoene har forskjellig ladespenning risikerer du jo at den med høyest ladespenning gjør mesteparten av jobben. Men bortsett fra det spiller det ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 3 minutes ago, Bårdp said: Om dynamoene har forskjellig ladespenning risikerer du jo at den med høyest ladespenning gjør mesteparten av jobben. Men bortsett fra det spiller det ingen rolle. Ser klart fordeler med dette også. Regner med lading av forbruk vil gå mye raskere. Startbatteriet er jo fullt etter et øyeblikk. Men en halv forbruksbank tar litt mer tid å lade mellom uthavner. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Ja om dynamoene lader forholdsvis likt får du jo en langt bedre utnyttelse av den til startbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Bårdp skrev for 1 time siden: Mitt svar må vel sies å være vel så nyttig som dit svar. Du misforstår, jeg skrev en kommentar til ditt innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Ja da så. Og den var jo informativ får en si. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.