Jump to content

Hva er normalt spenningsfall på batteri ved bruk av truster?


Ttor

Recommended Posts

Ser at spenningen på motorinstrument går ned til 10v under kjøring av baugtruster. Føler at effekten også er noe lav. Etter 10- 15 sekunder viser instrumentet igjen 14V når motor går. 
 

Har Maritim 110ah batteri med 750 cca. Ca 2x3 meter 70mm2 kabel til truster. 
Sleipner sp80. 
 

Batteri var relativt nytt da jeg kjøpte båten i 2017. Holder spenningen greit over tid på ca 12,6v. Er det på tide å bytte dette? Kan alternativt prøve å bytte om med ett av tre andre tilsvarende i forbruksbanken. 

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post
Ttor skrev 31 minutter siden:

Ser at spenningen på motorinstrument går ned til 10v under kjøring av baugtruster. Føler at effekten også er noe lav. Etter 10- 15 sekunder viser instrumentet igjen 14V når motor går. 
 

Har Maritim 110ah batteri med 750 cca. Ca 2x3 meter 70mm2 kabel til truster. 
Sleipner sp80. 

Det batteriet er alt for snaut til å forsyne en SP80. Selv om batteriet er friskt og i god stand vi spenningsfallet bli for høyt. Og når instrumentet ditt viser 10V, har du antagelig vesentlig lavere spenning på motoren. 

 

Link to post
22 minutes ago, Hulda said:

Om man følger Sleipners spec., skal spenningen måles på motorens poler. Det er den avleste spenningen jeg refererer til.

Dette er bare observert på motorinstrument. Om dette viser rett, så er spenningen selvsagt enda lavere på motor. Sikkert rett som @Komodo sier, at 110Ah er for lite til sp80.

Tenker jeg skal legge til ett ekstra batteri av samme type. 220Ah burde være betydelig sterkere. Må bare være litt kreativ med å få plass til det. Flyttet batteriet for å få det så nærmet baugpropell som mulig. Der er  det ikke all verdens plass…

Link to post

Hvis du får plass til batteri rett ved siden av thrusteren, så tror jeg nok det ville være det mest effektive. Så er jo det aktuelle batteriet minst 5 år, men hvis det er i orden så tror jeg neppe det er problemet. Jeg tror heller ikke batteriet er for lite, men heller det at avstanden frem til thrusteren er stor ,samt at kabeltykkelsen ikke er allverdens.

Link to post
1 minute ago, Jonas said:

Hvis hvilespenning vanligvis er 12,6 volt får du sulfatering i batteriene. Da blir batteriene gradvis svakere for høye strømuttak. Bør lades slik at hvilespenning er over 12,7 volt noen dager etter bruk/lading.

Hvilespenningen er målt etter noen uker uten bruk. Identisk med nytt batteri fra butikken. 

Link to post

Et 110 At batteri vil ikke klare å holde spenningen oppe i mange sek når en trekker ut over 500A. Opplevde samme problemet på min båt med 140 At batteri. Etter kun kort tid kjøring med pysevispen datt spenningen på batteriet såpas at alarmen gikk. Jeg lagde meg en bryter som koblet sammen start og forbruksbatteriet som er av samme størrelse og problemet var løst. Denne bryteren slår jeg av når jeg skal ligge og bruke strøm en tid slik at jeg ikke tapper ned startbatteriet. Vil tro du løser problemet om du setter in et ekstra batteri ved siden av det du har nå.

Link to post

Sånn til sammenligning, på min SE80 så holder den seg over 11V på truster, husker ikke eksakt. Den har et Optima 55Ah/765cca, med 2x0,5m 95kv kabel. Paralellkoblet med startbank 2x Excide EP800 95Ah/850A, via ca 2x5-6m 70kv original kabling, egen 80A dynamo. Denne banken er også koblet med dobble 70kv via Optima 75Ah/975, til SE100 bak. Holder seg over 11V, selv med begge trustere igang, det jeg har behov for å kjøre hvertfall.

Link to post

Nytt 110Ah kommer nå på plass. Må bare få presset på noen kabelsko. 
Har vært inne på tanken om en parallelbryter til forbruk @Bårdp. Der er det ytterligere 330Ah. Men hvordan blir det om alle batteriene er koblet i parallell under kjøring. Vil det bli problemer med to dynamoer som da lader «samme» bank? Eller må denne parallelbryteren kun være innkoblet når truster skal brukes. Tenker på om en dynamo kan koble ut, og eventuelt ta skade. 

Link to post
3 minutes ago, Bårdp said:

Om dynamoene har forskjellig ladespenning risikerer du jo at den med høyest ladespenning gjør mesteparten av jobben. Men bortsett fra det spiller det ingen rolle.

Ser klart fordeler med dette også. Regner med lading av forbruk vil gå mye raskere. Startbatteriet er jo fullt etter et øyeblikk. Men en halv forbruksbank tar litt mer tid å lade mellom uthavner. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...