Jump to content

VP41A - fortenning og "klankelyd"


krl

Recommended Posts

Hei.

Tenning for 6,2 / 6,5 med mekanisk dieselpumpe skal ha 5,5 grader ved 1150 rpm.

Har du byttet pumpe i forhold til frontdeksel, så sikt etter toppskruen som holder pumpa til frontdekslet.

Vrid pumpe 1- 3 mm mot syl 1 etter topp av festeskrue.

Om du merker at motoren har en liten metallisk klank, etter kaldstart, så er du i mål.

Vel å merke om du bruker GM´s originale kaldstarts funksjon.

 

stå på

Leste gjennom innlegg ang. dieselpumpe og justering. Har en sterk "klankelyd" ved kaldstart av min VP41A. Har nå mistanke om for tidlig tenning. Da jeg leste innlegget ovenfor om at en skal høre en slik lyd ved bruk av fortenning ved kaldstart, vil jeg sjekke dette nærmere. Etter det jeg vet har vel ikke VP41A noe opplegg for kaldstart hvor tenningen forskyves, og da kan vel tenningen være feil. Er det en enkel metode å sjekke dette på, eller bør jeg anskaffe meg passende verktøy med det samme? Har andre opplevd det samme?

Har sjekket dyser, ventiler, oljetrykk etc...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen heksekunst å sjekke innsprøytningstidspunktet men det kreves spesialverktøy. Med litt godsnakking får du låne det hos din lokale VP-pusher.

 

Fremgangsmåten står greit forklart i verkstedshåndboken og skal tatt litt etter husken foregå slik:

1: Still sylinder 1 på topp

2: Monter micrometer i senterhullet i innspr.pumpa (midt mellom dyserørene)

3: tørn motoren ca 45 grader baklengs

4: Sett inn svinghjulslås i hullet øverst i svinghjulshuset under eksosmanifolden.

5: Nullstill micrometeret og tørn motoren langsomt forover. Til å begynne med skal micrometeret IKKE bevege seg men når en har tørnet så langt at låsen smetter inn i svinghjulet leses micrometeret av. Verdien skal da stemme med oppgitt verdi i håndboken.

Gjenta punkt 3-5 2-3 ganger for å forsikre deg om at du leser av riktig verdi.

 

Jeg hadde en "klankelyd" i ene 41A motoren min i sommer og det var flere dyser som var på tur....... selv om de var overhalt for ca 200 timer siden...... Samtidig med at dysene har ute sjekket jeg også innspr.tidspunktet og det var tilnærmet 100% riktig.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Spørs om det ikke er dysene som burde vært sjekket, eller det kan det være luft. Lite trolig att tenninga har endret seg.

Dysene er demontert og sjekket, virker som de er nyjusterte. Kan kanskje være luft, har ikke prøvd å pumpe før jeg starter. Når motor er lunken/varm går den som ny.

Link to post
Share on other sites

Finner ikke plungerhøyden i boken på 41A-motoren, er det noen som har den?

I boka mi står ikke 41A men de fleste etterfølgende modeller. 41B skal ha 1.8 +- 0.02 mm og min lokale VP-pusher sa det passet for 41A også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...