krl Startet 20.November.2005 Del på Facebook Startet 20.November.2005 Hei. Tenning for 6,2 / 6,5 med mekanisk dieselpumpe skal ha 5,5 grader ved 1150 rpm. Har du byttet pumpe i forhold til frontdeksel, så sikt etter toppskruen som holder pumpa til frontdekslet. Vrid pumpe 1- 3 mm mot syl 1 etter topp av festeskrue. Om du merker at motoren har en liten metallisk klank, etter kaldstart, så er du i mål. Vel å merke om du bruker GM´s originale kaldstarts funksjon. stå på Leste gjennom innlegg ang. dieselpumpe og justering. Har en sterk "klankelyd" ved kaldstart av min VP41A. Har nå mistanke om for tidlig tenning. Da jeg leste innlegget ovenfor om at en skal høre en slik lyd ved bruk av fortenning ved kaldstart, vil jeg sjekke dette nærmere. Etter det jeg vet har vel ikke VP41A noe opplegg for kaldstart hvor tenningen forskyves, og da kan vel tenningen være feil. Er det en enkel metode å sjekke dette på, eller bør jeg anskaffe meg passende verktøy med det samme? Har andre opplevd det samme? Har sjekket dyser, ventiler, oljetrykk etc... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.November.2005 Del på Facebook Svart 20.November.2005 (redigert) Det er ikke noen heksekunst å sjekke innsprøytningstidspunktet men det kreves spesialverktøy. Med litt godsnakking får du låne det hos din lokale VP-pusher. Fremgangsmåten står greit forklart i verkstedshåndboken og skal tatt litt etter husken foregå slik: 1: Still sylinder 1 på topp 2: Monter micrometer i senterhullet i innspr.pumpa (midt mellom dyserørene) 3: tørn motoren ca 45 grader baklengs 4: Sett inn svinghjulslås i hullet øverst i svinghjulshuset under eksosmanifolden. 5: Nullstill micrometeret og tørn motoren langsomt forover. Til å begynne med skal micrometeret IKKE bevege seg men når en har tørnet så langt at låsen smetter inn i svinghjulet leses micrometeret av. Verdien skal da stemme med oppgitt verdi i håndboken. Gjenta punkt 3-5 2-3 ganger for å forsikre deg om at du leser av riktig verdi. Jeg hadde en "klankelyd" i ene 41A motoren min i sommer og det var flere dyser som var på tur....... selv om de var overhalt for ca 200 timer siden...... Samtidig med at dysene har ute sjekket jeg også innspr.tidspunktet og det var tilnærmet 100% riktig. Redigert 21.November.2005 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
krl Svart 21.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2005 Finner ikke plungerhøyden i boken på 41A-motoren, er det noen som har den? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Har du sjekket servicemanualen i arkivet? Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 21.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2005 Har sjekket arkivet, men finner ikke noe om 41A-motoren. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Spørs om det ikke er dysene som burde vært sjekket, eller det kan det være luft. Lite trolig att tenninga har endret seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Har sjekket arkivet, men finner ikke noe om 41A-motoren.Ser det nå. Manualen dekker 31A men ikke 41A. Noen som har servicemanualen til 41A? Vi mangler også 40A. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 21.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2005 Spørs om det ikke er dysene som burde vært sjekket, eller det kan det være luft. Lite trolig att tenninga har endret seg. Dysene er demontert og sjekket, virker som de er nyjusterte. Kan kanskje være luft, har ikke prøvd å pumpe før jeg starter. Når motor er lunken/varm går den som ny. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Kan være att dieselen siger tilbake. Skal være en tilbakeslagsventil på pumpa. Kanskje den ikke tetter. Er luftingen på tanken OK. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Jeg tror uten og ha hørt lyden, at du har ei dyse som ikke forstøver som den skal. Prøv og hell to takt olje på dieseltanken, ca 2-3 %. Dette er bra for både pumpe og dyser. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Finner ikke plungerhøyden i boken på 41A-motoren, er det noen som har den?I boka mi står ikke 41A men de fleste etterfølgende modeller. 41B skal ha 1.8 +- 0.02 mm og min lokale VP-pusher sa det passet for 41A også. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.