baatMM Startet 27.April.2022 Del på Facebook Startet 27.April.2022 Hei, vurderer å bruke ferdigstøpt fundament ala https://www.byggmax.no/fundament-p0352#1225=55340 til moring. Noen som har forslag til gode måter å feste bøyetauet til denne? (Ønsker jo å unngå gnag mot innstøpt metall, og vet ikke riktig hvilken typer bolter etc jeg evt bør bruke for å lage noe jeg kan binde tauet i) Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 du finner kanskje noen gode tips i denne tråden. Der er det også henvist til en tråd i 2020 hvor dette trolig gir endel svar. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 (redigert) Jeg kan iallfall si at jeg slo fra meg å bruke de greiene fra Byggmax. Jeg fikk høre at de innstøpte festene sannsynligvis ville føre til at blokka sprakk opp etter noen år i saltvann. Så for min del, som satser på et "evigvarende" opplegg, var det ikke noe å satse på. Det går selvsagt an å bore et hull gjennom dem og sette inn en armet slange å la tauet gå gjennom, men da er det vel enklere å støpe noe selv, med slangene i. Redigert 27.April.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 Ang bruk av betong som moring. Egenvekt er 2,4, i vann med oppdrift blir egenvekt nesten halvert til 1,4. En betongklump på 240 kg i luft veier 140 kg i vann, så du mister endel. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 @Code0 Stemmer. Jeg skal lage en støp på 30-40 kilo, og det er bare som rykkdemper på moringen min av to tunge Bruce-ankere. Sitér dette innlegget Link to post
baatMM Svart 27.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2022 Takk for tilbakemelding; er vel et evig tema dette her med moring og løsninger;-) For min del er dette bare for en bøye med begrenset bruk ifm bading etc, og ikke for å fortøye ved mulighet for uvær og uten oppsyn. Men uansett er det jo et poeng at det ikke går i oppløsning raskere enn forventet.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.April.2022 Del på Facebook Svart 27.April.2022 (redigert) Det er vel bare spenningsrekka og valg av propell det er flere tråder om her på forumet enn moringer, ja... Redigert 27.April.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.