Jump to content

Victron argofet kobling VP D4


Porsgrunnselva

Recommended Posts

  • 1 år senere...

@Porsgrunnselva har det fungert bra med Argofet 200-3?

 

Vurderer å anskaffe en slik selv da jeg savner en ladeutgang til thrusterbanken. Skal også da koble til motor, forbruk og thrusterbatteri som deg. Regner med at du da byttet ut den originale volvo ladestrømfordeleren med to utganger? Var det bare å flytte over de eksisterende ledningene? Og legge opp en ny fra den tredje utgangen til thrusterbatteriet

Link to post
Share on other sites

@mortentr takk for svar. Det ser jo egentlig veldig greit ut.

 

Men ser at jeg har noen ledninger tilkoblet til dynamoinngangen og den ene batteriutgangen. Er nok lettere å se når jeg kommer i båten igjen når jeg får fulgt ledningene og sett hvor de går, men regner med at en eller flere av ledningene kommer fra landstrømladeren.

IMG_20200523_144722.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg til den tjukke kabelen, går det også gjerne en sense-kabel fra dynamo.

Du kan jo starte med å kikke bak på dynamoen og se hva slags tykkelse/farge det er på kabelen som er koblet til "S", så får du raskere en formening om hvor den går.

 

Tilkoblingspunkt på sense-kabelen er viktigere på et system med skillediode slik du har enn det vil være med ArgoFET, da det typisk vil være et spenningsfall på 0,6V over dioden. Når sense-kabel er koblet etter dioden, vil den kunne kompensere dette ved å øke spenningen ut.

 

Så og si ikke noe spenningsfall over ArgoFet, men det kan være i kablene dersom de belastes mye.

 

Ville uansett fulgt alle kabler for sikkerhetsskyld. Jeg har gravd mye i det elektriske i båten jeg kjøpte i høst. Bar preg av mange kokker, mye søl og rett og slett tvilsomt arbeid/dimensjonering av båtbygger. Se egen prosjekttråd :)

 

Den som er koblet på den midterste kan være en kreativ løsning med kobling fra landstrømladeren og lading av begge bankene. I så fall vil du ha tilsvarende 0,6V lavere spenning ut mot batteriene enn hva som laderen gir.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...