Jump to content

Båtens fart måles i vann eller over land?

yamarin68dc

Recommended Posts

Sikkert flere som har adressert dette før. Med navigering må man vel bruke fart over land. Men det kan jo være misvisende om man skal måle båtens beste cruisehastighet, toppfart sånn ift. strømforhold og vind. ?

En Scand Baltic i 8 knop i "tettbygd" strøk over land med 3 knop motstrøm vil jo dra opp noe mer sjø om den sjøen stod stille. 

Folk klager på manglende toppfart på gps`n (over land) mens i realiteten farten i vann er innafor siden man kjørerer mot strøm og sjø.

Noen perspekstiver her?

t

Redigert av yamarin68dc (see edit history)
bellen skrev for 1 time siden:

Ser egentlig ingen god grunn til å måle fart igjennom vannet når det gjelder fritidsfartøy, annet enn til snobberier.

Trådstarter har motorbåt, og da har du nok rett i at fart gjennom vannet ikke er så nyttig. Men for seilbåter kan det være greit å vite hvor strømmen går. Om du bare har 6-7 knop toppfart er det surt å ha en knop i manko fordi man valgte å gå der strømmen var sterkest.

Jeg har også maksfart på 7 knop. Jeg har motorbåt. Da er det greit å sammenligne GPS hastigheten og hastigheten gjennom vannet som skovlen under båten gir for å finne et sted uten motstrøm om en har det travelt, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker begge, mest for å identifisere strøm. Fart gjennom vann er klart best for å trimme seil. På skjærgårdsjeepen er loggen upålitelig, på toppfart viser den 6-8 knop feil. Da er GPS fart mer riktig, men det er fordi måleinstrumentet er feil. På toppfart på motorbåt ville jeg brukt GPS fart, på saktegående båt fart gjennom vann. Til navigasjon utseilt distanse, sjelden farten er konstant. 

pacuare skrev for 11 timer siden:

På skjærgårdsjeepen er loggen upålitelig, på toppfart viser den 6-8 knop feil.

tydeligvis stor forskjell på målere, den på min Yamaha F115 er oftest innenfor 1 knop av hva gpsen viser (om det ikke er strøm) 

Jeg bruker "speed over ground" for navigering, men følger også med på fart gjennom vannet  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Før GPS var det bare hastighet gjennom vann man kunne måle og kompasskurs. Mao fart over grunn og båtkurs kunne avvike ganske mye. 

Men vi klarte vha tidevann og strøm og kompensere for dette. 

Husker godt jeg mistet GPS info pga en radar forstyrrelser i urent farvann. Egentlig veldig ubehagelig en halvtime før man klarte å krysspeile for å finne båtens plassering i terrenget. Men glad for at man kunne hente frem gamle kunnskaper

yamarin68dc skrev for 21 timer siden:

Noen perspekstiver her?

Du nevner toppfart.. 

Om en skal sette Norgesrekord i båtfart for FIA homologiserte raceren så kjører man "begge veier" innenfor et tidsvindu. 

På den måten får du feks medstrøm og motvind på første løp, og motstrøm og medvind på siste løp. Offisiell tid er gjennomsnittet av de to løpene. 

Da blir det rettferdig ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...