Jump to content

Fester lim som Sika/Tec7 til oljet treverk?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei, jeg holder på med å lage en trebenk på akterdekket, og tenkte jeg skulle behandle kuttflater med olje.

Jeg hadde også tenkt til å lime benken fast.

Så da er spørsmålet; vil limet feste seg til de overflatene som er oljet?

Hvilken oljebasert beskyttelse ville dere benyttet? Jeg har følgene stående:

-Jotun Visir Oljegrunning Klar

-Owatrol olje D.1

-Owatrol Teakolje

36DA710A-6D65-4E40-875C-E5F4059FA6EC.jpeg

CB94234F-9A4C-4576-837A-0F938FAC0700.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Visir er det bare å holde seg langt unna! Det er veldig mye White spirit og er ikke egnet til annet en kledning. Og knapt nok det. 
Jeg anbefaler Respect sine produkter! Norskprodusert og de er tilsatt UV-filter. Det er ikke Owatrol. 
Tec7 og Sika291 fester til det meste men det sitter ikke like godt på en oljet flate. Er det endeved du skal behandle vil Tec7 og Sika sitte uansett. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Takk for svar, @Solbris II!

benken blir under kalesjen på akterdekket, men det kommer jo litt sjøsprøyt og regn inn der av og til. Det er spesielt endeved på beina, som står rett ned på gulvet, som er mest utsatt. Jeg hadde tenkt til å legge en kladd Tec7 under alle bena, for å lime den godt fast. Så her skulle jeg ha behandlet endeved og samtidig ha god heft. 

Tenker du jeg kan bruke Owatrol, eller er det bedre å bare la benk-beina være ubehandlet?

Familiesnekke skrev for 16 timer siden:

Takk for svar, @Solbris II!

benken blir under kalesjen på akterdekket, men det kommer jo litt sjøsprøyt og regn inn der av og til. Det er spesielt endeved på beina, som står rett ned på gulvet, som er mest utsatt. Jeg hadde tenkt til å legge en kladd Tec7 under alle bena, for å lime den godt fast. Så her skulle jeg ha behandlet endeved og samtidig ha god heft. 

Tenker du jeg kan bruke Owatrol, eller er det bedre å bare la benk-beina være ubehandlet?

Jeg vil jo helst at du bruker Respect sine produkter. De er norskprodusert og med UV-beskyttelse. Men Owatrol gjør absolutt jobben siden du har det. 
Legger du en pute på 1-2 cm i høyden så har du en fin vibrasjonspute under beina! Og limer gjør det! Selv utenpå Owatrol. 

Mvh

Solbris II

Solbris II skrev 21 minutter siden:

Jeg vil jo helst at du bruker Respect sine produkter. De er norskprodusert og med UV-beskyttelse.

Slik jeg forstår det, er det bare kuttflatene som skal oljes og ikke hele benken. Da er det samme f*en hvilken olje det er, så lenge den trenger godt inn. Familiesnekke trenger jo ikke løpe til butikken og kjøpe en olje som teoretisk sett er litt bedre, og bidra til overforbruk, når han har fullgode alternativer selv. Jeg hadde nok bare satt beina rett ned i et spann med valgfri olje, og latt endeveden suge til seg olje over natta.

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev for 3 timer siden:

Slik jeg forstår det, er det bare kuttflatene som skal oljes og ikke hele benken. Da er det samme f*en hvilken olje det er, så lenge den trenger godt inn. Familiesnekke trenger jo ikke løpe til butikken og kjøpe en olje som teoretisk sett er litt bedre, og bidra til overforbruk, når han har fullgode alternativer selv. Jeg hadde nok bare satt beina rett ned i et spann med valgfri olje, og latt endeveden suge til seg olje over natta.

Og hva skrev jeg litt lenger ned? At han fint kan bruke Owatrol. Og jeg ved å skrive om Respect blir det kanskje kjøpt neste gang behovet dukker opp! Da blir produktet kortreist i tillegg!!!

Mvh

Solbris II

Hei; jeg hadde ikke noe god magefølelse for å lime på en oljet flate, så jeg endte opp med å dra til en trelasthandel for å spørre om råd. 
Tipset var der å mette endeved med fortynnet epoksy. Jeg har derfor brukt West System epoksy og blandet inn 10-20% Aceton for å få det til å trekke mest mulig inn. Jeg får dermed en overflate av epoksy å lime mot; og det bør jo gå bra 😀

Jeg har også noen trebiter på baugspydet, som trengte litt oppussing, så da fikk de samme behandling; på endene og på undersiden.

5C532BCB-0459-49C7-9062-C893FC8643B1.jpeg

05B22D23-5EDE-44DD-94C1-83F4C1526768.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Lim, lakk og olje fester seg til den overflaten de blir påført. Hvor godt det hefter avhenger av materialet i overflaten og egenskapene til det påførte. Oljer har en varig elastisk egenskap, derfor egner de seg godt på treverk, da treverk stadig endrer form. Treverk endrer form avhengig av fuktighet. Når du vil lime på oljet treverk, så limer du til oljen, som er elastisk. Oljen er limt til treverket. Det vil være en relativt stor sjanse for at oljelaget vil gi etter, siden det er elastisk (stadig nesten flytende)oljen vil da stadig henge igjenn på treverket og på limet. Det er derfor anbefalt å bruke limet direkte på ubehandlet treverk.

Du bør derfor helst lime ferdig før du oljer, eller fjerne oljen fra de overflater som skal limes.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...