Jump to content

Lage nye gjenger til bolt på impellerhus VP D4

Dr Nelson

Recommended Posts

Studer skruen nøye for å se om metallet kommer fra huset eller skruen. Er det fra skruen pirker du det ut.

Hvis godset er gåen hjelper det ikke med gjengetapp hvis hullet ikke er langt nok til å bruke en lengre skrue.

Ser ikke ut for at du kan få plass til gjennomgangsbolt heller.

Annet alternativ hvis det er litt gjenger igjen er å bruke pinneskrue med sterk locktite og mutter.

Anbefaler uansett pinneskrue og mutter etter rep av gjenger da det blir mindre belastning på rep.

Mons

Jeg synes det ser ut som om det er satt inn helicoil i alle hullene. Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe med dette i det hele tatt. Den "ålen" som du kaller det kan du forsøke å kutte av med en dremel e.l. slik at den ikke stikker ut fra flaten. Så kan du skru inn pinneskruer og sette dem fast med en sterk Loctite. Da kan du bare bruke nylock muttere eller vingemuttere på lokket. Pinneskruer  lager du lett selv ved å kappe av skruehodet på en vanlig maskinskrue.

bmwmaxi skrev for 3 timer siden:

heller borre i gjennom og bruke mutter på baksiden.

Vil jeg IKKE anbefale. 

Har vært i en nødsituasjon en gang, med varm motor og ikke en eneste vinge på impelleren. 

Hadde ikke forrige eier bygget om til pinne skruer og vingemuttere, så hadde det gått ille. Jeg bytter impeller 3x raskere med vingemuttere, også har jeg to ekstra vingemuttere festet til kjølevann slangen med tape.. Om jeg fommler🙂 (når) 

Dr Nelson skrev for 4 timer siden:

Sikkert ikke krise å kjøre med en bolt mindre heller, men greit at det er tett og ikke suger luft

Lokket er relativt mykt og med kun tynn papirpakkning er det ikke mye å gå på... 

Tror du med fordel kan pusse pakningsflatene dine også. 

Bruker 3M begunderrød matte på hus og lokk. Roterer matta om senter av pumpa, og roterer lokket på matta slik at alle riper blir på tvers av trykkretning. 

dieselfan skrev 21 minutter siden:

Vil jeg IKKE anbefale. 

Har vært i en nødsituasjon en gang, med varm motor og ikke en eneste vinge på impelleren. 

Hadde ikke forrige eier bygget om til pinne skruer og vingemuttere, så hadde det gått ille. Jeg bytter impeller 3x raskere med vingemuttere, også har jeg to ekstra vingemuttere festet til kjølevann slangen med tape.. Om jeg fommler🙂 (når) 

Du kan fortsatt ha vingemutter på framsiden. Enten om man får tredd i hele bolten fra baksiden eller en pinnebolt med mutter bak.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

@bmwmaxi Du anbefalte å borre bort gjengene, da holdes pinneboltene ikke på plass og det blir unødvendig fommlete, samtidig som det reduserer styrke til ingen nytte. Det anbefaler jeg ikke. 

Som anbefalt av flere:

-Reparer gjengeinnsatsene

-sett Pinnebolter inn med sterk Loctite (eller tilsvarende) 

-monter vingemuttere

Dersom det er plass på baksiden og anlegget er plant nok kan en montere selvlysende muttere, som en dobbeltsikring. 

Jeg syntes 'selvlysende' var mye finere! Ellers er det Helicoil jeg ser komme tytende ut. Når det er så lite, kan man komme unna med avbiter og skrutrekker for å dytte biten inn igjen. Kapp M5 og sett på vingemuttere. For å plane lokket, taper jeg vannslipepapir på en glassplate og sliper lokket mot platen. Hvilken vei slipespoene går gir jeg blaffen i. På 14 snurr av impelleren er sporene vekk. 

dieselfan skrev for 4 timer siden:

montere selvlysende muttere

Olevine skrev for 1 time siden:

Og da gjerne neonfarget?

dieselfan skrev 1 time siden:

Mente å skrive "selvlåsende"

Egentlig litt nedtur at du snakket om selvlåsende muttere. Dieselfan er en kreativ og grundig kar, så nå så jeg fram til forklaringer om hvordan man kan frese ut spor, og bygge inn dioder i M5 muttere :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...