Jump to content

Defroster før varmtvann?


Trude III

Recommended Posts

:smash:

 

Hei,

 

Har som vanlig "demontert båten" og har flyttet på varmeaparatet (defrosten). Det var tidligere koblet paralelt med VV berederen. Jeg synes ikke det ble noe særlig varme i defrosteren mens VV var ok. Jeg vil nå forsøke å koble defroster og VV i serie på kjølevannet. Jeg ser det er en del som velger å prioritere berederen før defroster. Jeg vil koble defrosteren før berederen da jeg mener at defrosteren er viktigere en varmtvann. Dugg på rutene hindrer jo sikten. Varmetapen for kjølevannet bli vel ikke mange gradene gjennom defrosteren da det jo er varmeveksling til luft det er snakk om. Berederen blir jo varmeveksling til vann så her vil vel kjølevannet tape seg mer. Jeg ønsker helst ikke å sette i en sirkulasjonspumpe da det blir mer kabler og ting som kan gå i stykker.

 

Er det noen som har synspunkter på dette så er jeg meget takknemlig.

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Anbefaler VVB først. Med god sirkulasjon så er det ikke så mye du taper til defrosteren. Du får ikke skikkelig varmt vann, hvis motsatt. Jeg har hatt en sesong med begge deler, så jeg har litt erfaring.

Takk!

Det var akkurat det jeg satt og lurte på i kveld.

 

Jeg skal også ha en Webasto dieselvarmer i kretsen. Er da følgende rekkefølge logisk:

Motor - Webasto - VVB - defroster - luftvarmer til kabin - Motor

 

Bør jeg også ha en ekstra sirkulasjonspumpe? I tilfelle mellom motor og Webasto?

Jeg vil også ha mulighet for bypass av motoren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...