Jump to content

Ad41b turbo satt, er den gåen?

kjøleskapsmagnet

Recommended Posts

Hei, har en Draco 2700 sterling med Aqad41b

som jeg kjøpte. 4år gammal turbo satt og var sotet igjenn. Jeg tok den ut, tok av eksoshylsa og fikk regngjort og pussa ut det jeg klarte av rust med honingsverktøy. Lager virket fine men skovlen subber så vidt inntil(altså veldig lite). Er det sånn at de tåler at den subber litt å vil gå seg til eller må jeg ha en ny hylse? Vil jeg bare ødlegge aksel, lagring og skovlen?

eller om noen har en grei løsning så hadde det vert supert.

Setter pris på svar fra fagfolk

Kan det være at det er subbinga fra feks en skeiv aksel som gjør at den satt seg i utgangspunktet? En turbo som «subber» i 70.000 omdr/min høres ikke ut som en holdbar løsning. Og lagrene var det første jeg hadde byttet hvis jeg hadde delt en turbo. Da må den antageligvis shimses opp på nytt. Men først bør du få spent opp akselen og sjekket at den er innenfor toleranse på kast. Det er i det minste min første innskytelse. 

Ingenting skal subbe i en turbo!

Turbohavari kan bli en kostbar affære, langt utover prisen for en ny turbo.

Om du er usikker burde du levere den/få den inspisert av de som kan turbo (f.eks Turboservice som nevnes her)

De kan vurdere om den kan overhales, eller om den bør skiftes.

Det koster kroner, men det glemmer du neste gang du drar på tur?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå har turboservice konkludert med at turbo ikke kan reddes å jeg fikk en overhalt turbo med rustfri hylse. Men turboen som satt i var bare 4år. Så jeg lurer litt på om det kan være noe annet galt her eksosbendet kjennes greit ut når jeg kjenner nedi. Når jeg ser ned i eksosbendet så ser jeg vannspeilet ligger helt oppi eksosbendet. Vet det er noen klaffer på eksos utløpet på drevet som kanskje burde tette, er det slik at det skal være vann helt opp i eksosbendet?

I installasjonsmanualen til din motor står det beskrevet hva som er laveste anbefalte montasjehøyde. 

Du kan finne den i dokumentregisteret her på Baatplassen. 

Jeg tar mine grønne opp om vinteren. Jeg skyller sjøvannsystemet mitt med frostveske. Det forlenger levetiden på turbo og resten av systemet fordi en da reduserer mengden av klorider og får en film av glykol og rusthindrende tilsetninger som finnes i frostvesken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...