junern Startet 20.November.2005 Del på Facebook Startet 20.November.2005 Hei Bladde tilfeldigvis i bladet Båtliv (nr 1/2005, side 16) og kom over en artikkel hvor man kan investere (management-avtale) en viss sum, dvs 1/2 part av verdien i en stor cabincruiser el seilbåt. Selskapet opererer i store deler av verden, spesielt i middelhavskystene og flere kjente turistområder i karibien, østen, m.fl. Det står blant annet at når man kjøper båten (betale halve prisen av ny båt), kan man benytte båten gratis i avtalte perioder i 5 år, resten av årstiden er båten utleid til turister som ferierer på disse stedene. Etter 5 år er båten helt og holdent din. Dett er blitt en populær form av finansiering av båt i flere andre land. Men det er en hake ved dette - og Båtliv advarer mot svindel som kan forekomme, og Forbrukerrådet maner til viss forsiktighet ved investering av store beløp utenfor landets grenser. Her er det viktig å sikre seg ordentlige garantier, før man foretar en slik investering. Oppfatter at det er lovlig bare man viser aktsomhet og sikrer seg papirgarantier etc...(med hjelp av megler/ advokat). Altså finnes det en mulighet å betale halve verdien av f.eks Princess 50 og eie hele båten om 5 år. M.a.o utleien de 5 årene sikrer resten av betalingen før båten blir din. Har noen av baatplassens medlemmer vært borti dette før el om Båtadvokaten kan kommentere noe av dette (juridiske synspunkter) ?? Hva hvis det blir dårlig med utleie de 5 årene (tap/underskudd) ? Junern Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Det er lov å lure, men jeg ville vært forsiktig her! Dette minner om ferieleilighet opplegget som mange har brent seg på før. Dersom man skal betale halvparten og eie båten om fem år, vil det bety at inntektene ved utleie, netto til deg ETTER AT ANDRE HAR TATT SITT, årlig må være minst 10 % av båtens verdi, elle 20% av din investering. Sett på en annen måte: Du er forespeilet en årlig avkastning på rundt 20 % av investeringen din. Hallo! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Skipper Worse Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 NAida, NilsPils, det går an. Men det kan også gå rake veien til h*****e. Søk på havna.com etter charter, så finner du vel nogle artikler om dette emnet vil jeg tro. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
olews Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Det er noen som får det til. I VG stod det om noen som har gode erfaringer. Problemet er bare å finne den rette måten å organisere det på, og det er ikke lett med mange smarte svindlere der ute. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109577 Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Nibba Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 :nono: jeg har en kamerat som kjøpte en Bavaria Seilbåt 44 fot i Hellas, med avtale om 14 dagers bruk i året, og utleie resten. Han betalte 500.000 kr og etter 5 år skulle han overta båten og ta den hjem til Norge. Dette gikk ikke bra, det var 10 mann som hadde inngått en slik avtale og ingen har fått båten hjem. De reiste til Aten for å prøve og få tak i utleier men han er borte vekk. Så kameraten min regner med at pengene er tapt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Det var den historien de skrev om i Båtliv. Synes å erindre at den norske agenten het Albatross og grekerne kalte seg for Prime Yaching. Søk på havna.no så dukker nok artiklene opp, til skrekk og advarsel Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bliss X Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 En annen ting er hvordan båten er om 5 år. 5 år er ikke lang tid for en båt slik vi er vant til å tenke, men disse båtene utsettes for en helt annen bruk enn hva vi er vant med her hjemme. Man tror kanskje man får en "god som ny" båt, men det er ofte ikke tilfelle, og de selskapene som driver med dette har kalkulert med at båten ikke lenger er lønnsom å drive når den er eldre enn 5 år. De vet nok hva de gjør, men gjør investoren det? Man løper derfor en risiko både når det gjelder sikkerhet for investert kaptial, og for båtens tilstand etter 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 Om en får et tilbud som virker " for godt til å være sant ", ja så pleier det nettopp å være det. Må si at jeg aldri har syns synd på personer som har tapt penger på " innvisteringer " være seg " pyramidelignende " foretak, timeshere, ol. Det kan virke som om muligheten til å gjøre kjappe letttjente penger, får enkelte, som en ellers skulle tro hadde " gangsyn ", til å miste all sin " fornuft ". Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 21.November.2005 Del på Facebook Svart 21.November.2005 INGEN gir bort noe gratis. Hverken penger eller båt. Ketil Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 22.November.2005 Del på Facebook Svart 22.November.2005 Det går an å komme godt ut av et slikt prosjekt men det vil kreve en god del involvering av kjøperen selv. Ikke minst i forhold til alle spørsmål omkring eierforhold, rettsvern, og eventuelle pantstillelser foretatt av charter-selskapet. Jeg skulle gjerne ha fortalt mer om dette men da jeg har representert en part i en tvistesak om et slikt kjøp må jeg dessverre avstå pga. kravet til konfidensialitet. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
havørnen Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 (redigert) Denne kan slettes da den kom 2 Redigert 23.November.2005 av havørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
havørnen Svart 23.November.2005 Del på Facebook Svart 23.November.2005 Det kan være lurt å få med noen lokale med på laget som har god kjennskap til være måte. Selfølgelig særs viktig med vanntette kontrakter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.