Master24 Startet 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2022 Hei alle sammen her inne. Er inne og ser på solcellepanel på AliExpress. Det jeg lurer på er hvordan produsentene i Kina oppgi/utregner wattstyrken på solcellepanel. Virker på meg som det er nokså varierende wattstyrke på solcellepanel med samme størrelse (hxb). Takker for eventuelle svar? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Det er sikkert noen tvilsomme på Ali også, men mitt inntrykk er at de stort sett følger standarden på nominell wattstyrke. Har du et eksempel som ‘skurrer’? Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Det kan være at de har lik fysisk størrelse men forskjellig oppbygning: Polykrystallinske solcelletyper har lavere effektivitet sammenlignet med monokrystallinske typer, ca 16 %. Årsaken til den lavere effekten er at hver celle inneholder flere krystaller, noe som hindrer mobiliteten til elektronene. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 En tommelfingerregel er at du får ca 100W på 0.5 kvadratmeter panel (omtrent 1.0 x 0.5 meter). Det er litt svingninger, men ikke så mye. Fleksible paneler tar gjerne litt større plass enn harde paneler, fordi de fleksible ofte ikke har koblingsboks bak på panelet, men heller ved siden av cellene på forsiden. Da blir selve panelet litt større. Hvis du snubler over en selger som lover over 125-130W på 0.5 kvm panel så blir du lurt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
trydis Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Jeg har bestilt Dokio 100W (https://www.aliexpress.com/item/33044405929.html) og for dette stemmer omtrent tommelfingerregelen @Popeye70 nevner. 107 cm x 73 cm, men bærevesken stikker noe utenfor panelene. Har sett innlegg her hvor det gir 5A ved norske forhold, med den tilhørende PWM-regulatoren. Tenker å klippe ledningen og koble den til en MPPT-regulator, så kan håpe på noe over 5A ved gode forhold og vinkling. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Det som er like interresant, er hva du får ut gjennom døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 (redigert) Jeg har nettopp kjøpt en haug med 450W panel og endte opp med norsk leverandør pga pris (og leveringstid/garanti). Mange av Ali panelene er gjerne pakker med regulator og batteri og der oppgir gjerne hvor mange W du kan ta ut av batteriet og ikke panelet slik at et 40W panel oppgis til f.eks. 100W men da kommer tommelfingerregelen til @Popeye70 inn som redningen. Viktig å plassere panelene mest mulig optimalt og unngå skygge, det kan være en smule utfordrende i båt... Redigert 2.Mai.2022 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Popeye70 Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 (redigert) Popeye70 skrev for 22 timer siden: En tommelfingerregel er at du får ca 100W på 0.5 kvadratmeter panel (omtrent 1.0 x 0.5 meter). Bare for å utdype meg selv. Når jeg skriver 100W på 0.5 kvm panel så er det effektivt areal jeg mener, dvs uten rammer osv. Typisk har fleksible paneler en «leppe» på ca 10 cm på den enden hvor koblingsbokser sitter, og det er ikke regnet med i den halve kvadratmeteren. For å ta et eksempel: Vårt 100W semifleksible panel er brutto ca. 110 x 55 cm, men når man fjerner ramma rundt så sitter vi igjen med ganske nøyaktig 100 x 50 cm som er dekket av solceller. Redigert 2.Mai.2022 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.