ErlendFOG Startet 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2022 Har liggende masse 80w90 girolje som jeg gjerne skulle ha brukt. Oljen laget for girhus på påhengser er jo sae90. Så omtrent samme viskositet. Kan jeg bruke oljen min eller bør jeg kjøpe båtolje? Hva er det isåfall som er så spesielt med båtoljen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Forskjellen er at båtolje koster mer. Sjekk om det er spesifisert mineral eller syntetisk hypoidolje. Generelt takler hypoidolje en del vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 ErlendFOG skrev 58 minutter siden: Oljen laget for girhus på påhengser er jo sae90. Er dette en universiell sannhet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Honduras Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Hvis motoren din skal ha 90-olje er jo en 80-olje noe mer tyntflytende. Ikke sikkert det er en fordel hvis motorleverandøren din har anbefalt en tykkere base-olje. De har ofte gjennomtenkte grunner for sine anbefalinger. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ErlendFOG Svart 1.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 (redigert) En artikkel jeg fant spesifiserte oljemengde til 9.9a og 9.9b. Jeg har tohatsu 3rf(mfs9.9c) den c en er fryktelig irriterende, finner lite info på nettet Nei det er ikke en universal sannhet bare det jeg har fått høre fra andre. En annen motor jeg har planer om å kjøpe til sommeren spesifiserer "Middle Duty Industrial Gear Oil HL-20" hva enn det måtte bety finner ikke sånn olje noe sted så ender nok opp med 80w-90 på den og Redigert 1.Mai.2022 av ErlendFOG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Ja, det verste som kan skje er jo bare at du kjører i stykker giret, så sikkert greit å helle 80w-90 på alt du er usikker på….? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ErlendFOG Svart 1.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 så klart er jeg enig, man skal ikke bare helle hva som helst hvor som helst. Så derfor forhører jeg meg her om det er noen som vet mer enn meg Men finner jeg ikke ut av hva som er riktig så er det uendelig mye bedre med noe enn ikke noe og et sted mellom 75 og 95 i tykkelse er vanlig på det aller meste så da virker det fornuftig å bruke 80w90 spesielt når jeg har det fra før av Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 HL-20 er en hydraulikkolje, ikke hypoidolje. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 80W-90 olje er vel strengt tatt 90 olje som er litt tynnere enn ren sae90 når den er kald (det er i hvert fall slik jeg har forstått man skal tolke multi-grade benevnelsen for motorolje). Selv bruker jeg stor sett 75W-90 eller 80W-90 på mine gir. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Kan være viktig å bruke engrads olje hvis det ikke er beskrevet multigrade og riktig GL- som regel 4 eller 5. Sitér dette innlegget Link to post
ErlendFOG Svart 1.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Olje blir som mye annet tynnere når den blir varm. 80w90 betyr at den er like tynn som 80 når den er kald men like tykk som 90 når den er varm. Den vil da holde jevnere tykkelse gjennom hele temperaturområdet. Men hva gl 4/5 betyr vet jeg ingenting om Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 GL4 er vanlig girolje og GL5 er hypoidgirolje. Hvis ikke motorfabrikanten beskriver noe om GL så er det kanskje ubetydelig. Fant en forklaring fra generell bilbruk som er noen år, og er som jeg lærte det en gang, og som kanskje gjelder enda: GL5 er normalt olje for bakaksler o.l. som skal tåle store belastninger. De inneholder store mengder EP-additiver (Extreme Pressure) som reagerer med metallet i bakakselen for å danne en beskyttende hinne. Det er disse tilsetningene som reagerer med synkro-ringene i ei vanlig girkasse, og vil tære opp ringene. GL4 inneholder bare halvparten så mye EP-additiver og skal derfor normalt brukes på i vanlig girkasse, hvis ikke fabrikanten sier GL5. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Og iflg Yamaha så skal ikke GL5 olje brukes med mindre det er spesifikt angitt. Etter det jeg skjønner så er det tilsetningene i GL5 olje som kan være aggressiv mot foringer/tetninger som ikke er beregnet for det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mmosberg Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 (redigert) Her var det til dels upresis informasjon i noen svar som kan villede trådstarter. Det viktigste du må forholde deg til her er om oljen har riktig GL-X klassifisering. Mest sannsynlig har påhengsen din anbefalt "GL-4 SAE-90 EP". Om viskositeten er 80 eller 90 ville jeg ikke brydd meg nevneverdig om, men GL klassifiseringen er viktig. Både GL-4 og GL-5 er hypoide oljer, men sistnevnte må ikke brukes i gearhus der komponenter er lagd av bronse og/eller kobber da GL-5 olje har additiver med høyere innhold av svovel og fosfor som gir oljen bedre EP (Extreme Pressure) egenskaper spesielt mot sjokkbelastninger, men også reagerer aggresivt mot de myke metallene bronse og kobber. Redigert 1.Mai.2022 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
abbor Svart 1.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2022 Denne har GL4/GL5 https://products.liqui-moly.com/marine-girolje-gl4-gl5-80w-90-7.html?___store=limo_b2b_com_no&___from_store=limo_b2b_com_no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.