Jump to content

Bruk av 80w-90 som olje i girhus?


ErlendFOG

Recommended Posts

En artikkel jeg fant spesifiserte oljemengde til 9.9a og 9.9b. Jeg har tohatsu 3rf(mfs9.9c) den c en er fryktelig irriterende, finner lite info på nettet

 

Nei det er ikke en universal sannhet bare det jeg har fått høre fra andre.

 

 

En annen motor jeg har planer om å kjøpe til sommeren spesifiserer "Middle Duty Industrial Gear Oil 

HL-20" hva enn det måtte bety finner ikke sånn olje noe sted så ender nok opp med 80w-90 på den og

Redigert av ErlendFOG (see edit history)
Link to post

så klart er jeg enig, man skal ikke bare helle hva som helst hvor som helst. Så derfor forhører jeg meg her om det er noen som vet mer enn meg

 

Men finner jeg ikke ut av hva som er riktig så er det uendelig mye bedre med noe enn ikke noe og et sted mellom 75 og 95 i tykkelse er vanlig på det aller meste så da virker det fornuftig å bruke 80w90 spesielt når jeg har det fra før av

Link to post

GL4 er vanlig girolje og GL5 er hypoidgirolje. Hvis ikke motorfabrikanten beskriver noe om GL så er det kanskje ubetydelig.

Fant en forklaring fra generell bilbruk som er noen år, og er som jeg lærte det en gang, og som kanskje gjelder enda:

GL5 er normalt olje for bakaksler o.l. som skal tåle store belastninger. De inneholder store mengder EP-additiver (Extreme Pressure) som reagerer med metallet i bakakselen for å danne en beskyttende hinne. Det er disse tilsetningene som reagerer med synkro-ringene i ei vanlig girkasse, og vil tære opp ringene. 

GL4 inneholder bare halvparten så mye EP-additiver og skal derfor normalt brukes på i vanlig girkasse, hvis ikke fabrikanten sier GL5. 

Link to post

Og iflg Yamaha så skal ikke GL5 olje brukes med mindre det er spesifikt angitt.

 

Etter det jeg skjønner så er det tilsetningene i GL5 olje som kan være aggressiv mot foringer/tetninger som ikke er beregnet for det

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Her var det til dels upresis informasjon i noen svar som kan villede trådstarter.

 

Det viktigste du må forholde deg til her er om oljen har riktig GL-X klassifisering. Mest sannsynlig har påhengsen din anbefalt "GL-4 SAE-90 EP". Om viskositeten er 80 eller 90 ville jeg ikke brydd meg nevneverdig om, men GL klassifiseringen er viktig. Både GL-4 og GL-5 er hypoide oljer, men sistnevnte må ikke brukes i gearhus der komponenter er lagd av bronse og/eller kobber da GL-5 olje har additiver med høyere innhold av svovel og fosfor som gir oljen bedre EP (Extreme Pressure) egenskaper spesielt mot sjokkbelastninger, men også reagerer aggresivt mot de myke metallene bronse og kobber.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...