Jump to content

VP mekaniker ombord, hva er greit å sjekke - D4 2009mod


R.O

Recommended Posts

Gjør årlige servicer selv, olje, filter, anoder etc.. Ting som er enkelt å ikke krever spesialverktøy. Sist en mekaniker var ombord var 2019, da ble kjølekretsen demontert og renset. 
 

Tenkte å be han skifte kompressor olje, litt dritt å komme til/bytte pga plassering. Også sjekke remmer/etterstramming. 
 

Er det andre ting jeg bør be han sjekke/utføre, ting som ikke enkelt kan gjøres selv ute verktøy/kunnskap. Tenkte bla på kjøleveske, har gul type, i oktober er det 4år siden sist bytte, eller er det også enkelt å gjøre selv..

 

Noen SW oppdateringer på disse..? Andre tips..? 

Link to post
Share on other sites

Hva med å følge VPs serviceintervaller? Står i instruksjonsboka, og det finnes også en vedlikeholdstabell på VPs nettsider hvor du kan søke på ditt motornr for å finne riktig info for din motor. 
 

Ellers, om det er en kompetent mekanikker som kjenner disse motorene ville jeg bedt om at hun/han ser over/lukter/hører/kjenner etter om det et noe unormalt. Og gjerne hør om det er noe som du bør være oppmerksom på basert på mekanikerens tidligere erfaringer med disse motorene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@lurvetass: impeller byttes i hht til service manualen. Det er godt innenfor hva jeg anser som overkommelig å gjøre selv, dog litt banning hvert annet år…:)

 

@Brigg: Manual og service punkter følges, kompressor olje, kjølevæske og rembytte er neste punkt jeg ikke har utført selv enda( her er det 4 og 5 års intervall) Ellers er det vel som du skriver, en mekaniker som er litt oppmerksom og gjør en helhetsvurdering..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...