Jump to content

Rette av skrog under vannlinjen.

NoWaK

Recommended Posts

Har nå søkt her inne en stund uten å finne svaret på hva jeg leter etter, så da satser vi på en ny tråd.

Jeg ønsker å rette av båten under men er usikker på hvilke produkter jeg skal bruke. Rette av som i sjekke skrog og kjøllister med rettholt og sparkle/fylle evt ujevnheter. Samt bygge opp kanter ol på kjølllistene. Vi snakker 16 fot og 50 knop + så viktig at det blir rett og holdbart.

Store deler av skroget under er nå bar glassfiber/polyester. Og mer eller mindre hele utsiden av skroget må lakkes eller få ny gelcoat/topcoat når jeg er ferdig.

Enkleste hadde vel vært glassfibersparkel men er redd det vil ha lett for å sprekke. Har vurdert å fortykke gelcoat, men skeptisk til hvor hardt det blir å slipe igjen.

Regner med at det er noen her som har god erfaring med hva som kan brukes under vannlinjen og er vel kanskje flere her som også har rettet opp båter for god fart. ??

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Du kan støpe opp de plassene som ligger under med glassfibermatter og polyester. Støp opp slik at du er sikker på høyden, og slip deg ned til det blir plant. På den måten bruker du på et vis laminering som sparkel, og du sikrer deg mot at det skal sprekke opp siden. Når du gjør det på den måten får du ideelt sett 2/3 glass, og 1/3 polyester. Til slutt kan du lakkere, male over med gelcoat, eller noen strøk 2k epoxyprimer. 

Sikkert mange andre måter å gjøre dette på også. Du kan også bruke en god epoxysparkel, f.eks. denne, men det blir nok en dyrere løsning. 

Alt kommer an på hvor stiv bunnen er, og hvor tykt du må sparkle. Jeg har god erfaring med både polyestersparkel og epoksysparkel fra BT. Lett å slipe, og har aldri opplevd problemer i ettertid. Bruk opp det du har stående av rester. Epoksylakk er bedre enn gelcoat.

Redigert av TS. (see edit history)

weslingen som skal til pers? 

Ser på min når jeg står bak båten og sikter framover langs steglistene at de er litt kongave i formen.  Greit nok i 30 knop, ikke like greit i hastighetene du tenker på..

Ser inne på Team Linge sida på fjasboka, flere der som har rettet opp bunn i gamle fjordlinger, men da tror jeg det vanligste har vært å lage til en slags jigg, åpne opp innvendig for å fjerne skum,  stemple av for å få rettet opp og så støpe inn stringere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 28 minutter siden:

lage til en slags jigg, åpne opp innvendig for å fjerne skum,  stemple av for å få rettet opp og så støpe inn stringere

Det er nok det beste. Stivere konstruksjon, og man slipper å legge på masse vekt utvendig på skroget. Mer jobb selvfølgelig, men hvis man skal tyne skroget på hastighetene, så er det kanskje verd jobben med å forsterke og stive det av.

Er nok Wesling'n ja, @ivar

Med både tunnel, dørk og all innredningen støpt fast, så er det å rette på utsiden så er tingen. Jolla ligger heldigvis opp ned, så enkelt nok å jobbe med.

Er jo et par ting jeg egentlig er bekymret for. Normal glassfibersparkel ol kan sprekke og løsne, etter hva jeg har hørt og litt egne erfaringer. Så liker således bedre polyester eller gelcoat som base.

Samt at jeg er usikker på om jeg vil introdusere epoksy, siden all plast hittil er på polyester base.

Men epoksy produktene sitter kanskje bedre og tåler mer?

Lener mer og mer mot å bruke tykkere gelcoat (hvis det er snakk om mindre ujevnheter) også evt legge på mer duk og polyester om det er store avvik. ?

Redigert av NoWaK (see edit history)

Jan Fredrik

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Det billigste du kan gjøre er å røre sammen en blanding av sagflis og polyester. Har med hell brukt en del kg av det til å sparkle opp radier mm., og det blir meget sterkt. Flisa må være helt tørr, og helst ha fibre med litt lengde. Vei opp polyestermengden først, f.eks. 1kg, bland deretter inn så mye flis du klarer slik at blandingen blir tørr. Da får du minst mulig polyester i blandingen, og et seigere resultat. Pensle overflaten på laminatet med litt polyester før du på fører sparkelblandingen slik at det er litt fuktet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...