Jump to content

Erfaring med flytende latex til reparasjon av RIB?

Mark1

Recommended Posts

Har en RIB på 6,20 hvor jeg sliter med å tette på grunn av små lekkasjer som dukker opp. Dette gjelder de 2 bakerste av pantongene. Er det noen som har erfaring med bruk av dette eller har løst det ved hjelp av annen innvending løsning. Ut fra det jeg har sett tidligere på små joller fylles dette inn via ventilinngangen.

På Williams kan man ta av pontongen. Det gjorde jobben enkel med å rotere den rundt. 
9 fots jolle. Måtte bruke 2 flasker i 2 omganger. Den hadde 10-15 steder det boblet luft ved test med såpevann. 

Det er nok ikke like lett på større båt.. for den må roteres rundt eller ristes for å få middelet overalt. 

Jeg hadde tidligere en RIB hvor jeg fikk lekkasje i overlapp mellom to pontongdeler. Brukte med stor suksess dette limet:

https://www.maritim.no/polymarine-lim-pvc-duk-2-komp-250-ml

Var som å lappe sykkelslange. Rubbe limflatene med sandpapir, vaske med Aceton, blande lim og herder i riktig forhold(kjøp deg et par engangssprøyter på apoteket, boksen holder til mange reparasjoner) smøre lim på begge flater. la det tørke, smøre på  lim igjen, vente et par minutter og presse sammen flatene.

Har du hull i duken utenom skjøter, limer man på en lapp isteden.

Dette limet er for PVC. Har du Hypalon finnes andre tilsvarende produkter.

Et tips for å finne lekkasjene er denne:

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/lekkasjesoker-gass-2000042483

Med denne klarte jeg å finne en minimal lekkasje jeg ikke fant med zalovann.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...