Jump to content

Oppblåsbare vester - service


syvers

Recommended Posts

En av bakdelene med mange av de oppblåsbare og seilervestene er at de har mørke farger. Jeg har sett svart, mørkeblått, mørk grønt osv. Om noen faller overbord og det er litt sjø eller mye trafikk omkring vil jeg sterkt foretrekke en lett synlig farge. Orange, fluoriserende gul osv. Ihvertfall ikke sort, samme hvor "tøft" det ser ut. Sjøen er ikke stedet for å være forfengelig.

 

Selv foretrekker jeg disse: http://www.hellyhansen.no/product/product.php?id=11995

 

De er dyre (omrking 600,-) men svært mye bedre og mer behagelige enn alle andre "tilsvarende" fra Regatta, Baltic, de billige HH osv.

Link to post
Share on other sites

En av bakdelene med mange av de oppblåsbare og seilervestene er at de har mørke farger. Jeg har sett svart, mørkeblått, mørk grønt osv. Om noen faller overbord og det er litt sjø eller mye trafikk omkring vil jeg sterkt foretrekke en lett synlig farge. Orange, fluoriserende gul osv. Ihvertfall ikke sort, samme hvor "tøft" det ser ut. Sjøen er ikke stedet for å være forfengelig.

Har du sett en oppblåst vest, eller brettet en ut og sett inni? Om de er aldri så pene utenpå er de oransje eller gule med refleks og ganske så synlig når de er oppblåst.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hva med alle oss som bruker vest i en fritidsbåt? Oftest nær land. Har vi noen spesielle fordeler av en oppblåsbar vest? Ikke særlig mye er min påstand. For det første er ikke vesten på over alt og til enhver tid.

Det er litt av poenget for meg: den opplåsbare kan du ha på deg stadig, fordi du legger ikke spesiellt merke til det. Ut fra å være forbilde til den yngre generasjon om bord så har det blitt slik hos oss. Og det ville være temmelig ubehagelig med en vanlig redningsvest - særlig når man samligner lik oppdrift.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Jeg spør fordi jeg ikke vet.  Ha tålmodighet med en som aldri har brukt en oppblåsbar vest....   :lol:

 

Koker dette ned til et spørsmål om bekvemmelighet?

Har brukere av slike vester den på seg over alt, også innaskjærs og i godvær?

 

En seilervest har gjerne 100N oppdrift for voksne personer. En oppblåsbar har da 150N ? (hvis den blåser seg opp)

 

Var det ikke Båtmagasinet som hadde en artikkel om en guttunge som datt over bord med oppblåsbar vest? Vesten løste seg ikke ut og produsentet trakk tilbake modellen fra markedet? (kan ha vært Redningsskøyta eller Praktisk Båtliv også )

 

Kan en oppblåsbar vest snu en bevisstløs person i vannet? Selv enkelte av de vanlige redningsvestene har jo problemer med det.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Seilervester er vel ofte 50N mens vanlige redningsvester er 100N ? Bruk er uansett ikke noe problem hos oss, ingen slipper ombord i båten min uten å ha på seg vest av et eller annet slag hele tiden. Om de tar med egen vest, greit. Ellers får de låne en HH redningvest av meg, har en 5-6 stykker i forskjellig størrelse. Jeg nekter som skipper å ta ansvaret for andres sikkerhet om de ikke bruker vest. Har de et problem med det får de stå igjen på brygga. Det har heldigvis aldri skjedd :)

Link to post
Share on other sites

En automatisk vest virker ikke to ganger uten service. Det var det som skjedde i den saken TV2 slo opp for to år siden. Produsenten trakk vesten på grunn av to ting, automatiske vester for barn fikk negativ presse og barn kan godt greie å pakke en vest som har vært utløst. Dette uten å si noe til foreldrene. Derfor finnes det ikke automatiske vester for barn på markedet her i Norge lenger. Det siste tar jeg et lite forbehold på.

 

En annen ting, gnager en automatisk vest i nakken, sitter vesten feil. Da skal vesten heises opp slik at beltet sitte i overgangen mage-bryst. Videre er det viktig å bruke skrittstropp på en automatisk vest, fordi oppdriften er så stor at veste kan komme for langt opp i oppblåst tilstand.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Ett argument jeg ikke har sett kommet fram er at det for yngre er litt kuulere med oppblåsbar vest. Tror rett og slett at det er lettere å få unge til å ha på vesten når den er av den oppblåsbare typen. Og den gangen poden datt uti - fungerte den i allefall upåklagelig.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Ett argument jeg ikke har sett kommet fram er at det for yngre er litt kuulere med oppblåsbar vest. Tror rett og slett at det er lettere å få unge til å ha på vesten når den er av den oppblåsbare typen.

Det var grunnen til at jeg kjøpte til min sønn som nå er syv. (Baltic junior), men jammen har det blitt en dyr erfaring, må være minst 5 ganger han har vært i vannet med den i løpet av etpar år. Så serviceproblemet er ukjent for meg.. :lol:

Sist gang klarte han til og med å miste vesten uti etter at han tok den av uten lov... :lol:

Koster omtrent det samme som en vanlig vest hver gang. Om de fremdeles skulle være i salg anbefales løsningen ikke for så små barn...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Jeg spør fordi jeg ikke vet.  Ha tålmodighet med en som aldri har brukt en oppblåsbar vest....   :smiley:

 

Koker dette ned til et spørsmål om bekvemmelighet?

Har brukere av slike vester den på seg over alt, også innaskjærs og i godvær?

 

En seilervest har gjerne 100N oppdrift for voksne personer. En oppblåsbar har da 150N ? (hvis den blåser seg opp)

 

Var det ikke Båtmagasinet som hadde en artikkel om en guttunge som datt over bord med oppblåsbar vest? Vesten løste seg ikke ut og produsentet trakk tilbake modellen fra markedet? (kan ha vært Redningsskøyta eller Praktisk Båtliv også )

 

Kan en oppblåsbar vest snu en bevisstløs person i vannet? Selv enkelte av de vanlige redningsvestene har jo problemer med det.

 

Lotus

Hei!

 

Ja, det koker absolutt ned til bla et spørsmål om bekvemlighet. Slik det praktiseres hos oss går vi ikke rundt med vesten på hele tida, men har den alltid tilgjengelig. Aldri ut i jollla uansett uten vest. Aldri seilvest i jolla....kun god gammeldags eller oppblåsbar. Slik vi ser det er sjansene for å trenge noe mere enn flytehjelp størst i jolla.

 

Oppblåsbare vester (150-275) er "selvrettende", men dette er litt avhengig av hvilken oppdrift du har ikledd deg fra før av. Hva som er selvrettende er en heller difus sak. Har sett en SINTEF raport der de testet vester for arbeidsgiveren min og vestene erklæres for selvopprettende hvis de de gjør jobben 6-8 ganger av 10. Ta tallene med ei lita klype salt, men de er i nærheten. Samme kriterier gjelder forøvrig for den gode gamle typen også.

 

Blåser den seg opp når den skal?? Ja den gjør det  på lik linje med at motoren din ikke stopper når du trenger den som mest. Skjønner du logikken min? Det vil alltid være en sjanse for at  mekanikk feiler.

 

Eksemplet med guttungen som falt overbord er bra. Produsentene tvinges til å ta sikkerheten på alvor. Gutten var muligens i yngste laget og kjente antakelig ikke vesten sin. Løser den ikke ut automatisk er det bare å dra i snora. Det har jeg aldri sett feile. Akkurat der har de fleste vestene kanskje en svakhet. Jeg har sett et utall av dem blåse når folk lener seg over rekka og får strekk på snora. Som neste reserve kan du blåse vesten opp manuelt.

 

En person som faller overbord og i bevisst tilstand ikke er i stand til å utløse/blåse opp vesten sin skal absulutt ikke bruke denne type vest.

 

Som konklusjon vil jeg si at om du ikke ser noe behov for en oppblåsbar vest så er det bare ei tull-investering. De er det lille hakket mindre sikre enn god gammeldags. For jollebruk mener jeg den oppblåsbare gir betraktlig bedre bekvemlighet. Der er seilervesten forkastelig...  i hvertfall i de jollene som går fort.... og det gjør de fleste... altfor fort.

 

mvh Sigurd

 

PS:  Det fokuseres mye på vest..... men for oss som ferdes på sjøen også utenfor fellesferie med kaldere vann og færre til å assistere om noe går galt mener jeg det er vel så viktig å fokusere på klær. Ombord hos oss har hver av det faste mannskapet sin egen flytedrakt med innebygget oppblåsbar vest....dobbeltkamrede 275.

Dette burde kanskje høre hjemme i en egen tråd??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...