Jump to content

Det evige spørsmålet - hvilken såpe/rens/polish for vårpussen?

Popeye70

Recommended Posts

Båten går på land om 90 minutter, og så snart den står trygt på «stylter» så må jeg på Maritim på Slependen (eller andre butikker i samme område) for å handle inn produkter. 

Ettersom jeg er lat, så vil jeg ha den mest effektive såpen/rensen, og den polishen som er enklest å legge på og ditto å polere ut.

Regner med at alle dere har

hver deres favoritt. Mikrofonen er åpen, så kjør på med aktuelle forslag. Eneste krav er at det holdes saklig. :giggle::thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kommer an på hvor oksidert båten er. Om den ikke er alt for gal, Collinite 870. Den er både rens og voks i ett. Om båten er virkelig oksidert, Meguiars Power cut compound. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jif rett på filla uten vann. Tørk bare over der det er greit nok, skrubb mer der det trengs. Spyl bort før du kommer for langt / før det tørker for mye, kanskje et par meter "bortover" av gangen, noe avhengig av høyden på skutesiden. Gjenta på områder hvor det er nødvendig, men min erfaring er at det blir svært få. Billigere vask (og rubbing når det trengs) får du ikke, og jaggu mener jeg det er det beste og mest effektive også. 

Etter vasken fører du på polish eller voks for beskyttelsens og glatthetens skyld. Møkk fester seg dårligere på glatt/blank overflate. 

Popeye70 skrev 22 minutter siden:

For hånd. 

Trodde du var lat jeg :giggle: 

Jeg ville investert i en poleringsmaskin, gjerne en DA-type, det sparer deg for mye arbeid, spesielt om skroget er veldig matt/oksidert.

Ser Collinite 870 er nevnt over. Jeg har brukt den i år og kan således ikke uttale meg om holdbarhet, men den er veldig grei å legge på og buffe bort hvertfall. Ellers har jeg brukt både Jotun Marine Rubbing og Jotun Marine Polish (i den rekkefølgen) og avsluttet med Collinite 870. Jeg er fornøyd med resultatet, men har ikke noe sammenligningsgrunnlag så da er det gull alt som skinner for meg. Neste år skal jeg test Meguiars sine produkter.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Komodo skrev 1 minutt siden:

Hvorfor DA, og da særlig på et matt og oksydert skrog?

Min oppfatning er at det er lettere å få til en pen finish med en DA. Ja, det tar kanskje litt lenger tid på første trinn/runde/passering, men i de påfølgende trinn vil en DA gjøre det enklere å unngå slipemerker.

Jeg er ingen fagautoritet på området, og jeg har sett folk få flotte resultater med roterende maskin, men inntrykket er at det krever litt ferdigheter, så DA blir kanskje en tryggere vei til et godt resultat. Om man ikke vil ha to maskiner da...

HiWard skrev 14 minutter siden:

Ja, det tar kanskje litt lenger tid ...

Jeg har ekstremt begrenset erfaring med DA, kun testet det. Men min opplevelse er ikke at det går litt saktere, men vesentlig saktere. Men jeg har ambisjoner med å lære meg å bruke DA maskin også. Mye pga at det er veldig tungt å jobbe med en stor roterende maskin, men også for å polere bilene. Der tar jeg ikke sjansen på å gå på med roterende maskin.

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Hva er en DA-maskin?

Det blir mer som en eksentersliper.

Komodo skrev 4 minutter siden:

Jeg har ekstremt begrenset erfaring med DA, kun testet det. Men min opplevelse er ikke at det går litt saktere, men vesentlig saktere. Men jeg har ambisjoner med å lære meg å bruke DA maskin også. Mye pga at det er veldig tungt å jobbe med en stor roterende maskin, men også for å polere bilene. Der tar jeg ikke sjansen på å gå på med roterende maskin.

Jeg har kun brukt DA på båt i tre sesonger og aldri på bil. De to første var med en båt fra 2015, så begrenset behov for rubbing der. I år var det på min nye (gamle) Windy 8000 som jeg vil karakterisere som "lett oksidert". Igjen, dette er min lekmannserfaring. Jeg brukte en forholdsvis ekstravagant maskin fra Flex med ullpute og Jotun Marine Rubbing, etterfulgt av Jotun Marine Polish på en medium skumpute og til slutt Collinite 870 på en myk skumpute. Tre trinn der altså og det tok en del timer, jeg vil gjette på ca 10.

Resultatet kan man se under. Har dessverre ikke noe før-bilde, men jeg er fornøyd.

IMG_6151.jpg.c6e3deaaea83fa531caa43009f4545c1.jpg

Så er det jo en myriade av faktorer som spiller inn her; hard gelcoat, grad av oksidering, puter, rotasjonshastigheter, kastelengder, korning i slipemiddel osv. Det er ikke lett å bli klok på.

Så håper jeg @Popeye70 kan tilgi at jeg brukte tråden hans til å legge ut om egne erfaringer med DA maskinpolering.

Lars H. skrev 23 minutter siden:

Hva er en DA-maskin?

Hentet fra garasjetid.no:

En DA Poleringsmaskin har oscillerende bevegelser. Dvs. den beveger seg fra side til side, samtidig som den roterer. Dette betyr at puten aldri går i samme spor og du unngår faren for "kjøregater. Dvs. spor etter poleringsputen. En DA Poleringsmaskin bør ha minimum utkast (sideveis bevegelse) på 8 mm, men helst ligge rundt 12-15 mm for å ha god effekt

I år så benyttet jeg Menzerna one step til polering og Colinite no 925 som voks. Gul ullpad fra Rupes passet godt til Menzerna one step. Denne ullpaden er veldig slitesterk i forhold til skumpadder jeg har benyttet tidligere. Vasket båten først med Surflex. Tror at denne kombinasjonen gir det raskeste og enkleste gode resultatet jeg har prøvd så langt.

Sushi

Billa skrev 9 minutter siden:

I år så benyttet jeg Menzerna one step til polering og Colinite no 925 som voks. Gul ullpad fra Rupes passet godt til Menzerna one step. Denne ullpaden er veldig slitesterk i forhold til skumpadder jeg har benyttet tidligere. Vasket båten først med Surflex. Tror at denne kombinasjonen gir det raskeste og enkleste gode resultatet jeg har prøvd så langt.

Mener du Surfex HD? Denne avfettingen har jeg brukt på bilen en stund nå og den er helt suveren i blandingsforhold 5-10% med vann. Kan lett se for meg at den fungerer godt på båt også.

@HiWard Når du har lagt inn både rubbing og polering, så burde du vel avsluttet med en ren voks og ikke et alt-i-ett produkt? 925 inneholder nok mer Carnauba enn 870, men det går nok bra.

I år polerte jeg med SeaJet sin polish som også er et alt-i-ett produkt og vokset med Meguiars Pure Wax, greit å legge på noe ekstra beskyttelse, synes holdbarheten på Megauirs voksen er noe av det bedre jeg har prøvd.

09 Sealine F37 - VP D4 260

blue moon skrev 1 minutt siden:

@HiWard Når du har lagt inn både rubbing og polering, så burde du vel avsluttet med en ren voks og ikke et alt-i-ett produkt? 925 inneholder nok mer Carnauba enn 870, men det går nok bra.

Det har du nok helt rett i og derfor er planen å teste Meguiars Flagship Marine Wax neste sesong.

HiWard skrev for 1 time siden:

Mener du Surfex HD? Denne avfettingen har jeg brukt på bilen en stund nå og den er helt suveren i blandingsforhold 5-10% med vann. Kan lett se for meg at den fungerer godt på båt også.

Yes, den er bra selv med lav dosering 

Sushi

Komodo skrev 8 minutter siden:

Litt av noen navn de har på de produktene sine. Det duger ikke med "båtvoks" liksom :giggle: 

image.png.4e967a05013af25b6eb8e4c3ad2004a5.png

Du kan så si. Emballasjedesignet til en del av disse pleieproduktene til bil og båt kan jo også bidra til å skape forvirring om dette er til mann eller maskin.. Jeg tester Meguiars på anbefaling fra denne karen på Youtube (som forøvrig er en svoren tilhenger av roterende polermaskin)

https://youtube.com/user/Plattus1000

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Hva er en DA-maskin?

DA står for Dual Action og er en poleringsmaskin som utfører to funksjoner samtidig, eller oppgaver om du vil, samtidig. Den både spinner og oscillerer ?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Selv sverger jeg til denne når båten skal vaskes

100322-1.jpg.a281767cd6d4728acc33b7db3479019b.jpg

Til polering bruker jeg Meguiars One Step Compound, dette er rens og polering i ett. Jeg avslutter med en sealer som heter Pure wax fra Meguiars og bruker en DA maskin til å påføre dette. 

Du kan selvfølgelig ta det på for hånd også, men jeg synes du får en dypere glans hvis du bruker maskin. Men det er min mening ?

Når det gjelder vask og polering så har alle sine egne favoritter, sånn er det bare

Lykke til

Redigert av Fyrlykten (see edit history)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...